Programplaner og emneplaner - Student
SYBA1110 The Basic Psycho-Social and Existential Needs of the Human Being and Nursing as a Science and Profession Course description
- Course name in Norwegian
- Mennesket og grunnleggende psykososiale og eksistensielle behov og sykepleie som vitenskap og profesjon
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Nursing
- Weight
- 12.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
Opptak til studiet
Ekvivalente emner
Emne SYBAS1110 Menneskets grunnleggende psykososiale og eksistensielle behov og sykepleie som vitenskap og profesjon er 100 prosent overlappende med SYBA1110.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om grunnleggende psykososiale og eksistensielle behov hos mennesket: sosial kontakt, identitet og egenverd, trygghet, seksualitet
- har kunnskap om pasientens opplevelse og reaksjoner på sykdom og lidelse: livskvalitet, verdighet, smerter, mestring
- har kunnskap om sykepleie som fag, profesjon og vitenskap: sykepleievitenskapens overordnede begreper (menneske, helse, omgivelser, sykepleie), sykepleiens funksjonsområder, behovsteorier i sykepleie, etiske teorier og prinsipper
- har kunnskap om sykepleiens historie og tradisjon
- kjenner til forskning og fagutvikling i sykepleie
- har kunnskap om kvalitative forskningsmetoder, herunder intervju og observasjon som metode
Ferdigheter
Studenten
- kan vurdere en pasients ressurser og opplevelser av sykdom
- kan anvende kunnskap om opplevelser av sykdom og lidelse
- kan reflektere over det å være pasient og sykepleier ut ifra etiske og sykepleievitenskapelige perspektiver
- kan identifisere verdikonflikter
- kan søke, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff, herunder fag- og forskningsartikler, og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling/et tema
- kan lese forskningsartikler basert på kvalitativ metode
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i hva som kan føre til at de grunnleggende psykososiale og eksistensielle behovene trues
- har innsikt i relevante sykepleieetiske problemstillinger
- har innsikt i sykepleiefaglige problemstillinger relatert til pasientens grunnleggende behov og ressurser
Teaching and learning methods
Forelesninger, gruppearbeid, individuelle skriftlige oppgaver, veiledning og selvstudier.
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse i studiegruppen.
- Studieoppgave 1. Fagnotat med en del som gjennomføres som gruppearbeid og en del som gjennomføres individuelt. Omfang: 2000 ord (+/- 20 prosent). Tilbakemelding fra lærer underveis i skriveprosessen.
- Studieoppgave 2. Fagnotat. Utarbeides i gruppe på to til tre studenter. Omfang: 2000 ord (+/- 20 prosent). Tilbakemelding fra lærer på utkast til fagnotatet. Fagnotatet legges frem og diskuteres i studiegruppen med studiegruppeveileder til stede.
Assessment
Vurderingsform: Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager.
Vurderingsuttrykk: Bokstavkarakter i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått
Sensurordning: Hver besvarelse vurderes av to sensorer. En intern og en ekstern.
Pensumliste
Bjørk, I. T. & Breievne, G. (2016). Kropp og velvære. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, & E.-A. Skaug (Red.),Grunnleggende sykepleie: Grunnleggende behov (3. utg., Bind 2, s. 13-43). Oslo: Gyldendal akademisk. (30 s.)
Dalland, O. (2012). Metode og oppgaveskriving for studenter (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 7, 9 og 10] (66 s.)
Furusund, A. S., Lykkeslett, E., Skrondal, T. & Wogn-Henriksen, K. (2007). Signe som ikke ville dusje. Om sansestimulering og samspill. Demens og alderspsykiatri , 11 (1), 19-27. Hentet fra aldringoghelse.no/ViewFile.aspx?ItemID=336 (4 s.)
Gamnes, S. (2016). Seksualitet og helse. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, & E. A. Skaug (Red.),Grunnleggende sykepleie: Grunnleggende behov (3. utg., Bind 2, s. 373-407). Oslo: Gyldendal akademisk. (34 s.)
Gran, S. V., Festvåg, L. S. & Landmark, B. T. ¿Alone with my pain - it can¿t be explained, it has to be experienced¿. A Norwegian in-depth interview study of pain in nursing home residents. International Journal of Older People Nursing , 5 (1), 25-33. doi:10.1111/j.1748-3743.2009.00195.x (9 s.)http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1111/j.1748-3743.2009.00195.x
Verdighetsgarantien. (2010). Forskrift om en verdig eldreomsorg Hentet frahttps://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2010-11-12-1426?q=forskrift%20om%20verdig%20eldreomsorg
Heggestad, A., Nortvedt, P. & Slettebø, A. (2013). 'Like a prison without bars': Dementia and experiences of dignity. Nursing Ethics , 20 (8), 881-892. doi:10.1177/0969733013484484 (12 s.)http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1177/0969733013484484
Heggestad, A. K. T. (2016). Verdighet som fenomen i sykepleien. I A. K. T. Heggestad, & U. Knutstad (Red.),Sykepleieboken: Sentrale begreper og fenomener i klinisk sykepleie (4. utg., Bind 2, s. 23-39). Oslo: Cappelen Damm. (16 s.)
Helgesen, A. K. (2016). Sosial kontakt. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, & E. A. Skaug (Red.),Grunnleggende sykepleie: Pasientfenomener, samfunn og mestring (3. utg., Bind 3, s. 141-167). Oslo: Gyldendal akademisk. (26 s.)
Helse- og omsorgstjenesteloven. (2011). Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. Hentet frahttps://lovdata.no/dokument/NL/lov/2011-06-24-30?q=helse og omsorgstjenesteloven
Helsepersonelloven. (1999). Lov om helsepersonell m.v. Hentet fra https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-64?q=helsepersonelloven
Kristoffersen, N. J. (2016). Helse og sykdom - Utvikling og begreper. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, & E. A. Skaug (Red.), Grunnleggende sykepleie: Sykepleie - fag og funksjon (3. utg., Bind 1, s. 29-87). Oslo: Gyldendal akademisk. (58 s.)
Kristoffersen, N. J. (2016). Stress og mestring. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, & E. A. Skaug (Red.),Grunnleggende sykepleie: Pasientfenomener, samfunn og mestring (3. utg., Bind 3, s. 237-294). Oslo: Gyldendal akademisk. (57 s.)
Kristoffersen, N. J. (2016). Sykepleiefagets teoretiske utvikling. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, & E. A. Skaug (Red.), Grunnleggende sykepleie: Pasientfenomener, samfunn og mestring (3. utg., Bind 3, s. 15-80). Oslo: Gyldendal akademisk. (65 s.)
Kristoffersen, N. J. (2016). Å styrke pasientens ressurser. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, & E. A. Skaug (Red.), Grunnleggende sykepleie: Pasientfenomener, samfunn og mestring (3. utg., Bind 3, s. 349-406). Oslo: Gyldendal akademisk. (57 s.)
Kristoffersen, N. J., Nortvedt, F. & E.A, S. (2016). Hva er sykepleie? I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, & E.-A. Skaug (Red.), Grunnleggende sykepleie: Sykepleie - fag og funksjon (3. utg., Bind 1, s. 15-27). Oslo: Gyldendal akademisk. (12 s.)
Kristoffersen, N. J. & Nortvedt, P. (2016). Pasient og sykepleier - Verdier og samhandling. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, & E. A. Skaug (Red.), Grunnleggende sykepleie: Sykepleie - fag og funksjon (3. utg., Bind 1, s. 89-138)
Leseth, A. B. & Tellmann, S. M. (2014). Hvordan lese kvalitativ forskning? Oslo: Cappelen Damm akademisk. [Kap. 1 og 7] (47 s.)
Norsk sykepleierforbund. (2011). Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere: ICNs etiske regler . Hentet frahttps://www.nsf.no/Content/785285/NSF-263428-v1-YER-hefte_pdf.pdf
Nortvedt, P. (2016). Omtanke: En innføring i sykepleiens etikk (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 2, 3, og 4] (141 s.)
Pasient- og brukerrettighetsloven. (1999). Lov om pasient- og brukerrettigheter. Hentet frahttps://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-63?q=pasient og brukerrettighetsloven
Rustøen, T. (2016). Livskvalitet og velvære. I A. K. T. Heggestad, & U. Knutstad (Red.), Sykepleieboken: Sentrale begreper og fenomener i klinisk sykepleie (4. utg., Bind 2, s. 80-109). Oslo: Akribe. (29 s.)
Segesten, K. (2016). Trygghet og utrygghet ved uklar og/eller alvorlig sykdom. I A. K. T. Heggestad (Red.),Sykepleieboken: Sentrale begreper og fenomener i klinisk sykepleie (4. utg., Bind 2, s. 146-158). Oslo: Akribe. (12 s.)
Slettebø, Å. (2008). Safe, but lonely: Living in a nursing home. Vård i Norden , 28 (1), 22-25. doi:10.1177/010740830802800106 (4 s.) http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1177/010740830802800106
Solvoll, B. A. (2016). Identitet og egenverd. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, & E. A. Skaug (Red.),Grunnleggende sykepleie: Pasientfenomener, samfunn og mestring (3. utg., Bind 3, s. 105-140). (35 s.)
Tøien, M., Bjørk, I. T. & Fagerström, L. (2015). Older Users¿ Perspectives on the Benefits of Preventive Home Visits. Qualitative Health Research , 25 (5), 700-712. doi:10.1177/1049732314553595 (12 s.)http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1177/1049732314553595
Winger, A. & Legaard, M. (2016). Smerter. I U. Knutstad, & A. K. T. Heggestad (Red.), Sykepleieboken: Sentrale begreper og fenomener i klinisk sykepleie (4. utg., Bind 2, s. 172-197). Oslo: Cappelen Damm. (25 s.)
(Pensumliste ajour: 17.08.16 v/MN)