EPN-V2

SYBA1020 Basic physiological needs of the human being - nursing, communication, pharmacology, microbiology and nutrition Course description

Course name in Norwegian
Menneskets grunnleggende fysiologiske behov - sykepleie, grunnleggende farmakologi, mikrobiologi og ernæringskunnskap
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
6.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Required preliminary courses

Emnet omfatter klinisk virksomhet med hovedsakelig aktivt pasient-/brukerrettet arbeid. Studentene veiledes av autorisert fysioterapeut. Læringsutbyttene fra alle tidligere emner aktualiseres, integreres, prøves i praksis og danner grunnlag for utvikling av ny teoretisk og praktisk kompetanse. Rollen som fysioterapeut og som veileder for pasienter/brukere, etikk og samarbeid i en forskningsbasert praksis er sentralt i emnet. Emnet består av to praksisperioder med like læringsutbytter som skal oppnås i ulike kontekster og med forskjellige pasientgrupper på to praksissteder. Det stilles krav om økende grad av selvstendighet og redusert behov for veiledning i pasientarbeid og tverrprofesjonelt samarbeid. Likeledes kreves økende grad av refleksjon og handlingsrepertoar, styrket evne til å tilpasse seg behandlingssituasjoner, bedre struktur og effektivitet, noe som er uavhengig av praksisstedet. Etter at de to praksisperiodene er bestått, vil klinisk eksamen vise om studenten i tilstrekkelig grad kan ta i bruk og integrere kunnskap fra alle tidligere emner og praksisperioder i en gitt, ukjent klinisk situasjon.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • has broad knowledge of basic human physiological needs: respiration and circulation, activity, sleep and rest, fluid and nutrition, and elimination
  • has knowledge of basic nutrition and energy-giving and non-energy-giving substances
  • has knowledge of basic pharmacology
  • has knowledge of normal flora and pathogenic microbes, the chain of infection, resistance and the microbes' pathogenesis
  • has knowledge of professional communication
  • is capable of explaining nursing actions using relevant knowledge

Skills

The student

  • is capable of carrying out practical procedures in connection with covering the patient's basic physiological needs in line with technical, ethical and hygiene principles
  • is capable of explaining purposes, making observations and assessing risk elements when carrying out procedures
  • masters cardiopulmonary resuscitation (CPR) using a defibrillator and the Heimlichs manoeuvre

Competence

The student

  • has insight into what leads to basic needs being threatened and illness caused and how illness manifests in people through vital signs and symptoms
  • has insight into nursing issues relating to the patient's basic physiological needs and resources
  • is capable of disseminating natural science literature relating to the patient's basic needs both orally and in writing
  • acts in an empathetic, respectful and reliable manner and in line with professional ethical guidelines

Teaching and learning methods

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til og kan oppdatere seg på nyere forskning innen de mest sentrale områdene av fysioterapi
  • kan begrunne sine fysioterapitiltak i lys av ulike teoretiske perspektiver
  • har kunnskap om forhold som kan ha betydning for pasienters/ klienters dysfunksjon og situasjon, og kan gjøre rede for hvordan dette kan påvirke planlegging og gjennomføring av fysioterapi
  • kan stille praksisrelevante spørsmål
  • har bred teoretisk kunnskap om prosesser, verktøy og metoder innenfor behandling, rehabilitering og forebyggende tiltak i fysioterapivirksomhet

Ferdigheter

Studenten kan

  • undersøke funksjon, stille funksjonsdiagnose og gjenkjenne indikasjoner på mulig, alvorlig underliggende patologi
  • gjennomføre helsefremmende og forebyggende tiltak, behandlende og/eller rehabiliterende arbeid med ulike pasienter og brukere
  • planlegge, gjennomføre og evaluere bevegelses- og treningsgrupper som forebyggende og/eller behandlende tiltak
  • anvende standardiserte tester og testutstyr innenfor sentrale områder av fysioterapi
  • kartlegge pasienters mestringsstrategier og identifisere stadier i endringsprosesser
  • legge til rette for og veilede andre i mestrings- og endringsprosesser
  • tilrettelegge, dosere og justere tiltak for å optimalisere pasienters utbytte
  • selv anvende og veilede andre i å bruke ergonomiske prinsipper i arbeidsstillinger og arbeidsoperasjoner
  • vurdere behov for ortopediske- og tekniske hjelpemidler
  • foreslå tilrettelegging av omgivelsene i forhold til å optimalisere funksjon på kort og lang sikt
  • vurdere behov for å henvise klienter til samarbeidspartnere
  • skrive journal etter utdanningens retningslinjer
  • vise klinisk kompetanse der manuelle, kroppslige og verbale virkemidler utfyller hverandre i samarbeid med pasient/bruker
  • bidra med fysioterapikunnskap i tverrprofesjonelt samarbeid
  • formidle og diskutere faglige synspunkter med pasient/bruker, pårørende og samarbeidspartnere
  • utforske faglige problemstillinger på en systematisk og reflektert måte i sin kliniske praksis
  • gjøre rede for sitt kliniske resonnement med begrunnelse i kunnskapsbasert fysioterapipraksis
  • *skriftlig dokumentere og kritisk evaluere eget klinisk arbeid i henhold til praksisstedets rutiner

* er et læringsutbytte som kun kan vurderes i praksis. De øvrige kan vurderes både i praksis og til eksamen.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • organisere eget arbeid og ivareta orden og hygiene i klinisk virksomhet
  • praktisere i henhold til gjeldende lovverk og rammebetingelser, og yrkesetiske retningslinjer
  • *formidle faglige innlegg, skriftlig og muntlig
  • vise vilje og evne til å gi konstruktive tilbakemeldinger og nyttiggjøre seg veiledning og tilbakemeldinger
  • vise vilje og evne til omsorg, forståelse og respekt for pasient/bruker, pårørende og samarbeidspartnere
  • vise empati og anerkjennelse i relasjoner til pasient/bruker og pårørende
  • vise vilje og evne til å samarbeide, etablere tillitsforhold og kommunisere med pasienter, klienter, brukere, pårørende og samarbeidspartnere
  • anerkjenne brukerkunnskap og brukermedvirkning i helsefremmende, forebyggende, behandlende og rehabiliterende virksomhet
  • ta ansvar, ta initiativ, og bidra til resultatorientert arbeid i samarbeid med andre
  • identifisere eget kunnskapsbehov, vise selvinnsikt i forhold til egne læringsbehov, og innhente ny kunnskap og ferdigheter

* er et læringsutbytte som kun kan vurderes i praksis. De øvrige kan vurderes både i praksis og til eksamen.

Course requirements

The following coursework must have been approved in order for a student to be permitted to take the exam:

  • Minimum attendance of 80% in study group sessions
  • 100% attendance at workshops
  • Practical test at the simulation and skills centre. Students have a total of three attempts at taking the test in each year of the programme. The tests are only given before the ordinary exam and are conditional on 100% attendance in all topics at the simulation and skills centre. The topics are: 1. CPR using a defibrillator, 2. infection prevention, 3. positioning and elimination, 4. personal hygiene, 5. feeding help and oral care, 6. vital signs and special oral care, 7. drug administration and subcutaneous infections.
  • Assignment 1: Group subject note. Scope: 2,000 words (+/- 10%). Feedback from the lecturer on the subject note.
  • Assignment 2: Individual subject note. Scope: 1,500 words (+/- 10 %). Feedback from the lecturer on the subject note.

Assessment

Supervised individual written exam, 4 hours.

Permitted exam materials and equipment

Passed first year of the programme or equivalent. Passed two of three Clinical Studies form the second year (SYBAPRA2, 3 or 4)

Grading scale

Grade scale A-F

Examiners

Each exam is assessed by two examiners, one external and one internal.

Overlapping courses

SYBA1020 and SYBAS1020 overlap 100%