EPN-V2

SYBA1010 Anatomy, Physiology and Biochemistry Course description

Course name in Norwegian
Anatomi, fysiologi og biokjemi
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
12.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Emnet tar for seg naturvitenskapelig basiskunnskap. Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg kunnskap om menneskets normale oppbygning (anatomi) og funksjon (fysiologi) samt biokjemiske prosesser som påvirker den normale kroppen. Avsluttende vurdering i emnet gjennomføres i form av en nasjonal eksamen basert på felles, nasjonale læringsutbyttebeskrivelser.

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan navngi anatomiske strukturer og organer i menneskekroppen
  • kan beskrive organers beliggenhet i forhold til hverandre
  • kan beskrive ulike organer og organsystemers oppgaver i kroppen
  • kan gjøre rede for normal fysiologi i de ulike organene og organsystemene
  • kan gjøre rede for reguleringsmekanismer og homeostase i den friske kroppen

Studenten kan beskrive anatomisk oppbygning i betydningen

  • makroanatomisk: organ og organsystem
  • mikroanatomisk: celler og vev

Ferdigheter

Studenten

  • kan formidle grunnleggende kunnskap om menneskekroppens anatomi og organsystemer, samt fysiologiske og biokjemiske prosesser

Generell kompetanse

Studenten

  • erkjenner at kunnskap i emnet har betydning for utøvelse av faglig forsvarlig sykepleie

Content

Målgruppe for studiet er personer som ønsker en faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag. Fullført studium kvalifiserer for undervisning i kroppsøving i grunnskolen, videregående opplæring og på folkehøgskole. I tillegg kvalifiserer utdanningen for annet opplærings- og formidlingsarbeid knyttet til barn, unge og voksne innenfor idrett og andre frivillige organisasjoner.

Utdanningen vil kvalifisere for fortsatte studier innenfor kroppsøving/idrett og utdanningsvitenskap på mastergradsnivå. Fullført og bestått studium (180 studiepoeng) resulterer i vitnemål i «Bachelor - Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag». Studiet gir også muligheter til å bygge på med andre undervisningsfag i lærerutdanningen.

Teaching and learning methods

Forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, veiledning, workshop, PPI (pedagogisk programmert interaksjon) og selvstudier.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 100 prosent tilstedeværelse på workshop/seminar*.
  • 60 prosent riktig på digitale flervalgsoppgaver under tilsyn - to timer. Studenten har rett til to forsøk på arbeidskravet før ordinær eksamen, og ett forsøk før ny og utsatt eksamen.

Ved fravær vil faglærer vurdere om det er mulig å kompensere for det gjennom alternative krav.

*Workshop i Pilestredet og Sandvika, seminar på Kjeller

Assessment

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

Permitted exam materials and equipment

Ingen

Grading scale

Gradert skal A-F

Examiners

Kroppsøving er det tredje største faget i skolen målt i antall timer. Faget er obligatorisk for alle elever fra 1. klasse i grunnskolen til 3. klasse i videregående skole. Som et praktisk-estetisk fag har kroppsøving et særlig ansvar for å ivareta elevers kroppslige læring og dannelse. Forskning viser at kroppsøving er et populært fag blant de fleste av skolens elever. Samtidig vet man at noen elever mistrives i faget og at jo eldre elevene blir, jo mindre er de engasjert i kroppsøving, idrett og fysisk aktivitet. Det er derfor viktig å utdanne lærere som har kompetanse til å undervise hele spekteret av elever på en inkluderende måte. Faglærerutdanningen er også rettet mot undervisning på idrettsfag i videregående skole. Idrettsfag er et studieforberedende utdanningsvalg som retter seg mot ungdom som er spesielt interessert i idrett, friluftsliv, trening, fysisk aktivitet og helse i teori og praksis. I idrettsfagene skal elevene undervises i allsidig bevegelseslæring i idrett, friluftsliv og basistrening, samt ferdighetsutviklende trening og læring i valgfagene. De skal oppøve kunnskap om idrett og samfunn, treningslære og om ledelse av andre i idrettsaktivitet. Å være lærer i kroppsøving og idrettsfag krever dybdekunnskap og kompetanse i en stor bredde av teoretiske og praktiske-metodiske fag. Å undervise i kroppsøving og idrettsfag er derfor en utfordrende og spennende oppgave.

Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag gir studentene kompetanse til å kunne jobbe med barn og ungdoms læring, utvikling og erfaring i, om og gjennom bevegelsesaktiviteter. Utdanningen kvalifiserer til å kunne undervise kroppsøving på alle trinn, samt på idrettslinjer på videregående skoler.

Utdanningen skal være profesjonsrettet og integrert. Det betyr at studentene vil bli engasjert i profesjonsrelevante læringsformer, slik at de kan drive variert og motiverende undervisning. Utdanningen skal også være praksisnær og relevant. Hvert semester har studentene veiledet praksis i skolen. Det blir lagt spesiell vekt på å integrere studentenes erfaringer og læring fra praksis inn i den øvrige undervisningen, og motsatt.

Studentene skal utvikle en kunnskapsbasert tilnærming til det å undervise i kroppsøving og idrettsfag. Utdanningen skal derfor tilby forskningsbasert undervisning som aktivt forholder seg til både publisert og pågående forskning. Gjennom å møte undervisning som er basert på forskning skal studenten utvikle evne til kritisk tenkning.

Faglærerutdanningen i kroppsøving og idrettsfag skal ha høy kvalitet og være krevende. I tråd med gjeldende regler blir studentene løpende vurdert om de er skikket for læreryrket. Skikkethetsvurdering foregår gjennom hele studiet og inngår i en helhetsvurdering av studentenes faglige, fagdidaktiske, pedagogiske og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærere.

Overlapping courses

Opptakskrav er generell studiekompetanse. I tillegg stilles det krav om:

  • Minimum karakter 3 i norsk og;matematikk
  • Minst 35 skolepoeng

Det stilles ingen spesielle krav til idrettslige ferdigheter, men det er en fordel å være i normalt god fysisk form ved studiestart.