Programplaner og emneplaner - Student
STRÅL6110 Radiobiology and Treatment Planning in Radiotherapy Course description
- Course name in Norwegian
- Strålebiologi og behandlingsplanlegging i stråleterapi
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Studenten må ha fullført og bestått 1.studieår av bachelorstudium i barnevern.
-
Recommended preliminary courses
Bestått-Ikke bestått.
-
Required preliminary courses
Kunnskaper
Studenten
· har kunnskap om traumer, mulige årsaker, uttrykksformer og konsekvenser, samt hvordan man kan arbeide med barn og unge som har opplevd traumer
· har kunnskap om ulike faglige perspektiver som ligger til grunn for det miljøterapeutiske arbeidet
· har kunnskap om nødvendige relasjonelle og omsorgsmessige forutsetninger for å kunne legge til rette for barn og unges utvikling og bedring av psykisk og fysisk helse
· Har kunnskap om arbeid med enslige mindreårige asylsøkere i institusjon.
· har kunnskap om familie- og nettverksarbeid, samt tverrprofesjonelt samarbeid i det miljøterapeutiske feltet
Ferdigheter
Studenten
· kan anvende et flerfaglig kunnskapsgrunnlag for å utøve systematisk miljøterapeutisk arbeid med barn og unge
· kan anvende kunnskap om rus og kriminalitet hos barn og unge, i det miljøterapeutiske arbeidet i institusjon
· kan anvende kunnskap fra barn, unge og familier for å sikre deres deltakelse og medvirkning i det miljøterapeutiske arbeidet
· kan anvende kunnskap om kulturelt mangfold og vise kultursensitivitet i det miljøterapeutiske arbeidet
· har innsikt i- og kan analysere og reflektere kritisk over dokumentasjon som inngår i det miljøterapeutiske arbeidet
- kan samtale med barn og unge på en profesjonell og anerkjennende måte
Generell kompetanse
Studenten
· har innsikt i egen forforståelse, holdninger og verdier, og kan reflektere over hvordan disse påvirker relasjonen til barn og unge
- kan reflektere over etiske problemstillinger som kan oppstå i det miljøterapeutiske arbeidet, og møte barna og ungdommene med empati og anerkjennelse
-
Learning outcomes
Undervisningen foregår i form av forelesninger, gruppearbeid, selvstudium, skriftlige øvelser, ferdighetstrening med og uten bruk av film, samt medstudentveiledning.
Emnet inneholder ferdighetstrening i skriving og dokumentasjon som gjennomføres over tre emner: BV2200, BV2300 og BV2600, samt ferdighetstrening i profesjonelle samtaler som gjennomføres over samme tre emner: BV2200, BV2300 og BV2600.
-
Teaching and learning methods
Emnet gir en innføring i migrasjonens nyere historie internasjonalt og i Norge. Vi spør: Hvilke typer migrasjon har vært dominerende de siste tiårene? Hvilke drivkrefter ligger bak bevegelsen av asylsøkere, arbeidsmigranter, familiemigranter og andre? Hvordan har innvandringspolitikken endret seg over tid? Videre ser vi på hva som er konsekvensene av migrasjonen for landene de reiser fra, for mottakerlandet og for migrantene selv. Kurset bruker aktuelle debatter om innvandring, integrering og mangfold som utgangspunkt for å drøfte pensumlitteraturen.
Undervisningsspråk er norsk.
-
Course requirements
Individuell skriftlig semesteroppgave på 9 - 11 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
-
Assessment
I dette emnet får du mulighet til å fordype deg i helsefremming og sykdomsforebygging i et globalt perspektiv. Dette inkluderer sykepleiefaglige utfordringer til utsatte og marginaliserte grupper og barn og unge sine oppvekstmiljø i ulike kulturer. Emnet omfatter helseforvaltning hvor internasjonale føringer i FNs bærekraftsmål og Verdens helseorganisasjon (WHO) er sentrale. Videre vil fordyping i forhold som påvirker sykdom og helse i befolkningen på individ-, gruppe- og samfunnsnivå vektlegges. Emnet gjennomføres på utveksling i regi av OsloMet. Innholdet og gjennomføringen avhenger derfor av forholdene i det landet du gjennomfører dette emnet.
For å kunne delta i emnet må du søke om å bli tildelt plass på utveksling i 4. semester.
-
Permitted exam materials and equipment
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan reflektere over globale sykdom- og helseutfordringer og FNs bærekraftsmål
- kan diskutere kulturelle, sosiale og historiske perspektiver som former helseforståelse på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
- kan reflektere over hvordan komplementerende og alternativ medisin påvirker utøvelse av sykepleie i landet du er i
- kjenner til lover og forskrifter for helse- og sosialtjenesten i landet du er i
- kan gjøre rede for forhold som påvirker barn og unges oppvekstmiljø og
- kan forklare hvordan aktivitet og trivsel har betydning for helse, velvære og forebygging av sykdom for alle grupper av befolkningen
- kan beskrive sentrale problemstillinger relatert til kvinnehelse
- kan beskrive sentrale problemstillinger relatert til seksuell helse og seksuelt overførbare sykdommer
- kan beskrive hvordan migrasjon, flukt og juridisk status kan påvirke den enkeltes helse
- kan forklare hvordan pasienter og pårørende sin helsekompetanse har betydning for helse og livsstil
Ferdigheter
Studenten
- kan utøve sykepleie i et flerkulturelt og tverrfaglig perspektiv
- kan tilpasse sin kommunikasjon i en ny kulturell kontekst
- kan beskrive det epidemiologiske og demografiske grunnlaget for folkehelsearbeid
- kan beskrive helse- og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering i landet du er i
- kan reflektere over etiske utfordringer knyttet til folkehelsearbeid og livsstilsendringer
- kan beskrive og diskutere bærekraftsmålene og målenes betydning for folkehelsen
- kan reflektere over urfolks status og rettigheter relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten
- kan utforske hvordan sosiale helsedeterminanter har betydning på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
- kan anvende faglig kunnskap og vitenskapelige metoder for å planlegge og gjennomføre et prosjekt i helsefremmende og forebyggende arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i sykepleiefaglige problemstillinger innenfor folkehelse i et globalt perspektiv
- har forståelse for hvordan mennesker uttrykker sin kultur, hvordan kultur virker inn på deres valg og gjøremål i dagliglivet og vurderer dette i sin utøvelse av sykepleie
- kan reflektere over sin egen forforståelse og holdninger i møte med mennesker
- har forståelse for betydningen av internasjonalt samarbeid i forskning og fagutvikling
-
Grading scale
Arbeids- og undervisningsformer innebærer praksis- og teoretiske studier over minimum 12 uker veiledet av praksisveileder(e) i landet man er i sammen med praksislærer fra OsloMet. Videre vil studentene ha selvstudier og det benyttes digitale læringsressurser, veiledningsgrupper og gruppearbeid. Innholdet i emnet vil variere med praksisstedenes virksomhet. Hvordan praksisperioden gjennomføres vil variere fra land til land, og konkretiseres i en individuell læringsavtale som undertegnes før avreise.
-
Examiners
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Tilstedeværelse i praksisstudier på 90 %. Timeantall spesifiseres i den individuelle læringsavtalen og kan variere mellom praksisstedene.
- Tre individuelle skriftlige oppgaver med bruk av utvalgte læringsutbytter. Omfang 1000 ord (+/- 10 %). Innlevering etter avtale med praksislærer. Vurderingen er godkjent/ikke godkjent med tre mulige forsøk.