Programplaner og emneplaner - Student
STRÅL6110 Radiobiology and Treatment Planning in Radiotherapy Course description
- Course name in Norwegian
- Strålebiologi og behandlingsplanlegging i stråleterapi
- Study programme
-
Further Education in Radiotherapy
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
SPRING 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The course focuses on radiobiology and radiation effects on tumours/normal tissue as the basis for treatment planning in radiotherapy. The course includes dose planning and assessment of dose distribution as well as fixation, simulation and quality assurance of the planned radiotherapy.
Scope of the course: 15 credits
- Radiobiology: 6 credits
- Treatment planning: 3 credits
- quality assurance:1 credits
- Practical radiotherapy: 5 credits
Recommended preliminary courses
Se programplan om arbeidskrav og obligatoriske læringsaktiviteter.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Gjennomføring av egne øvelser i fjerntolking med praktisk-teoretisk analyse; dvs. refleksjonsnotat på 250-300 ord over egne fjerntolkingsøvelser. Notatet kan utvides for innlevering til avsluttende vurdering.
- Observasjon av øvelser med fagfellevurdering, dvs. refleksjonsnotat på 250-300 ord med praktiskteoretisk analyse over medstudentøvelse®.
Formålet med det første arbeidskravet er å gjøre studenten bevisst egne tolketekniske strategier og øke studentens fortrolighet med situasjonen. Formålet med det andre arbeidskravet er å gjøre studenten bevisst muligheter og begrensninger som teknologien medfører under tolking, og slik øke studentens fortrolighet med situasjonen.
Deltakelse i læringsaktiviteter:
- 80 % deltakelse i obligatoriske læringsaktiviteter spesifisert i emnets undervisningsplan.
Required preliminary courses
Admission to the programme
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
;The student
- can explain radiobiological effects at the molecular and cellular level
- can explain the effect of ionising radiation on normal tissue and tumour tissue
- can explain the biological aspects and radiobiology models that form the basis for the planning and delivery of radiotherapy
- can give an account of and discuss margin, target volume and high-risk organ definitions
- can describe and discuss treatment principles and techniques in radiotherapy
- can explain criteria and tools for assessing dose distribution
- can give an account of and assess recommendations and guidelines relating to treatment planning
- can explain quality control, procedures and documentation of planning and treatment
Skills
The student
- can use knowledge of topographic anatomy and different image modalities in treatment planning and quality assurance
- can justify the choice of fixation method, patient position and treatment technique
- can analyse and critically assess volumes and margins in radiotherapy
- has practical skills in treatment planning and radiotherapy
- can analyse and critically assess different choices and considerations made during the planning phase to assess the treatment plan based on given assessment criteria
- can assess the biological effects of radiotherapy on tumours, high-risk organs and normal tissue, and justify the choice of fractionation pattern
General competence
The student
- can discuss and analyse problems relating to radiobiology and treatment planning in radiotherapy
- can apply knowledge of and skills in science and oncology to issues relating to treatment plans and planning
- can justify choices and assessments made in connection with the quality assurance of radiotherapy
- can demonstrate insight into and identify ethical issues in connection with treatment planning in radiotherapy
Teaching and learning methods
The work and teaching methods used are lectures, self-study, workshops, group and project work, as well as skills training under supervision.
Course requirements
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- minimum 80 per cent attendance in skills training, workshops and scheduled group and project work
Assessment
Godkjent av studieutvalget ved fakultet LUI 8. januar 2014. Etablert av fakultetsstyret 10. april 2014. Revidert versjon godkjent av studieutvalget ved LUI 5. mars 2015. Redaksjonelle endringer foretatt 20. januar og 6. juli 2017. Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 19. desember 2019. Gjeldende fra vårsemesteret 2019.
Emnet Fjerntolking er en innføring i skjermtolking og telefontolking. Emnet vektlegger en praktisk-teoretisk innføring i tolking hvor én eller begge samtaleparter er geografisk atskilt fra tolken.
Permitted exam materials and equipment
TLK1000 eller tilsvarende.
Grading scale
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om praktisk-teoretiske hovedproblemstillinger knyttet til fjerntolking
- har kunnskap om tolketekniske muligheter og begrensninger ved gjennomføring av fjerntolking
- har kunnskap om tolkens ansvar for tilrettelegging av tolkesituasjonen knyttet til muligheter og begrensninger i fjerntolking
Ferdigheter
Studenten
- har kunnskap om praktisk-teoretiske hovedproblemstillinger knyttet til fjerntolking
- har kunnskap om tolketekniske muligheter og begrensninger ved gjennomføring av fjerntolking
- har kunnskap om tolkens ansvar for tilrettelegging av tolkesituasjonen knyttet til muligheter og begrensninger i fjerntolking
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre fjerntolking mellom norsk og tolkespråket og behersker tolketekniske aspekter som turtakingsstrategier mv.
- kan vurdere behov for tilrettelegging av situasjonen ved fjerntolking mellom norsk og tolkespråket
- kan evaluere egen tolking slik at studenten kan videreutvikle sine tolketekniske ferdigheter i fjerntolking og videreutvikle sin tospråklige og kommunikative kompetanse
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjøre akademisk rede for muligheter og begrensninger ved fjerntolking i teori og praksis
- kan reflektere faglig om etiske problemstillinger knyttet til fjerntolking
Examiners
Se programplan om arbeids - og undervisningsformer.