EPN-V2

STRÅL6020 Oncology and Cancer Care Course description

Course name in Norwegian
Onkologi og kreftomsorg
Study programme
Further Education in Radiotherapy
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

The course covers medical and care-related factors that are relevant to radiotherapy and deals with the following core subjects: general and special oncology and communication with and care for cancer patients, with special emphasis on care needs that arise in connection with radiotherapy.

Scope of the course: 10 credits

  • General oncology: 2 credits
  • Special oncology: 3 credits
  • Cancer care: 3 credits
  • Practical radiotherapy: 2 credits

Required preliminary courses

Students must have passed the course STRÅL6010 before they can take the exam in STRÅL6020.

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can give an account of cell biology, tumour pathology, and the spread and classification of cancers
  • can describe etiology, epidemiology and cancer prevention
  • can give an account of diagnosis methods and treatment modalities for cancer
  • can describe individual types of cancer
  • can explain key theoretical concepts in the field of communication theory
  • can analyse and assess radiation patients’ situation and need for follow-up and care
  • can describe and evaluate the side effects of radiotherapy for patients

Skills

The student

  • can integrate and critically assess relevant knowledge of oncology in connection with the facilitation of patient care in radiotherapy
  • can analyse and reflect on ethical issues in patient care and his/her own professional practice
  • masters relevant professional tools, techniques and forms of expression in oncology and radiotherapy
  • can identify and shed light on practical and theoretical issues in radiotherapy

General competence

The student

  • can communicate problems and solutions in oncology to fellow students and colleagues
  • has insight into and an understanding of the physical, mental, social and spiritual aspects of living with a life-threatening disease
  • can give an account of health-related and professional ethics and identify ethical issues in cancer care

Teaching and learning methods

The work and teaching methods consist of lectures, group work and self-study.

Course requirements

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

  • minimum 80 per cent attendance in scheduled group work

Assessment

Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.

Permitted exam materials and equipment

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

Kunnskap

Studenten

  • kan utvikle og begrunne problemstilling til masteroppgave
  • kan selvstendig beskrive relevant teoretisk referanseramme og/eller kontekst som danner grunnlag for prosjektplan til masteroppgaven

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge et forskningsprosjekt og skrive en prosjektbeskrivelse med presist vitenskapelig format og språk
  • kan gjennomføre omfattende og systematisk litteratursøk relatert til egen prosjektbeskrivelse, sammenfatte og diskutere andres funn, samt referere korrekt
  • kan reflektere rundt etiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og kritisk vurdere ulike kilder til data og kan anvende kildene i faglige resonnementer
  • kan kritisk vurdere relevante etiske normer og verdier knyttet til valgt metode i prosjektbeskrivelse
  • kan vurdere om et forskningsprosjekt krever ulike former for registreringer eller godkjenninger i henhold til gjeldende lovverk

Grading scale

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Undervisningen vil i hovedsak bli gjennomført digitalt, i tillegg til blandet læring («blended learning») med seminarer på campus i løpet av emnet.

Arbeids- og undervisningsformene omfatter digitale forelesninger, individuelle litteraturstudier og skrivearbeid, muntlige presentasjoner, gruppediskusjoner og individuell- og gruppeveiledning. Studenten(e) vil få tilbud om inntil 2 timer veiledning på prosjektbeskrivelsen.

Examiners

Prosjekteksamen i form av prosjektbeskrivelse for eget masterprosjekt, individuelt eller gruppe, avhengig av om masteroppgaven skal skrives individuelt eller i gruppe. Omfang: 3000 ord (+/- 20 %). Ved gruppebesvarelse gis det samlet karakter for gruppen.

Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til ikke bestått har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

Ved engelsk gjennomføring av emnet kan studenter som ønsker det besvare eksamen på skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).