EPN-V2

STRÅL6010 Scientific Subjects and Quality Assurance in Radiotherapy Course description

Course name in Norwegian
Realfag og kvalitetssikring i stråleterapi
Study programme
Further Education in Radiotherapy
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

The course covers the physical and technical aspects that form the basis for radiotherapy, and addresses the core subjects of clinical physics, dosimetry, radiotherapy machines and quality assurance.

Required preliminary courses

Admission to the programme.

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can give an account of ionising radiation and properties of the radiation field and discuss factors that affect dose distribution
  • can discuss key concepts used in radiotherapy and assess dose definitions and normalisation
  • can describe in detail the structure and functioning of radiotherapy machines and other equipment used in radiotherapy
  • can give an account of radioactivity and radionuclides used in radiotherapy
  • can assess quantities, units and measuring methods in dosimetry
  • can discuss legislation, regulations and guidelines relating to radiotherapy
  • can evaluate radiation protection in connection with external and internal radiotherapy
  • can give an account of quality assurance and quality development systems in radiotherapy

Skills

The student

  • can discuss the advantages and disadvantages of different radiation qualities
  • can apply and evaluate techniques and equipment used in connection with radiotherapy
  • can carry out and discuss basic dose calculations and simulations
  • can carry out and interpret geometric and dosimetric calculations
  • can carry out checks of radiotherapy equipment and planned treatment

General competence

The student

  • can communicate science issues and solutions relating to radiotherapy
  • can assess the effect of different radiation qualities on dose distribution
  • can analyse quality assurance, non-conformities and handling of non-conformities in radiotherapy

Teaching and learning methods

The work and teaching methods used are lectures, self-study, seminars, group and project work, as well as skills training and lab exercises under supervision.

Course requirements

Emnet gir en oversikt over sentrale teoretiske tilnærminger til andrespråksutvikling og forklarer hvordan utvikling av andrespråk hos voksne skiller seg fra annen språkutvikling.

Et overordnet perspektiv i emnet er å utvikle språklige veiledningsstrategier for lærere slik at de kan legge til rette for at målgruppen utvikler sin språkkompetanse, reseptivt og produktivt, i en sosial og samfunnsmessig kontekst.

Emnet vil også legge vekt på å oppøve en kritisk holdning til egen språklig formidling, men også til språklig kommunikasjon generelt i en større sammenheng. I emnet vil studentene praktisere og videreutvikle den grunnleggende språkkompetansen fra det føreste emnet til språkbruk i en større sosial og samfunnsmessig sammenheng. Her vil det også inngå fokus på kritisk sosiolingvistikk, transspråking og mellommenneskelige aspekter slik som motivasjon, holdninger og verdier knyttet til andrespråklæring.

Assessment

Ingen

Permitted exam materials and equipment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om språk i bruk i et andrespråksperspektiv
  • har utvidet kunnskap om andrespråksdidaktikk og ulike tilnærminger til andrespråksundervisning og ulike veiledningsstrategier på språkutvikling

Ferdigheter

Studenten

  • kan tilrettelegge for læring i et andrespråksperspektiv
  • kan vise hvordan didaktiske vurderinger og tilbakemeldinger utvikler språkkompetansen
  • kan veilede andrespråkselever i utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter
  • kan stimulere til kritisk tenkning rundt språklige uttrykk og tekster

Generell kompetanse

Studenten

  • kan begrunne og reflektere kritisk over egne didaktiske valg i egen undervisning
  • kan vise hvordan språkbruk og kontekst henger sammen i samfunn og yrkesliv
  • kan være en ressursperson i andrespråksundervisning og fremme flerspråklighet som ressurs av voksne andrespråksinnlærere

Grading scale

Samlingene er en kombinasjon av digitale samlinger og asynkron læringsform. Samlingene baseres på forelesninger med innslag av studentaktive arbeidsmåter.

Emnet baseres i stor grad på bruk av læreboktekster, men også autentiske tekster fra samfunn og arbeidsliv. Arbeid med disse tekstene krever studentaktive arbeidsformer

Examiners

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og vurdert til godkjent for å kunne avlegge eksamen i emnet:

  • Vurdering av en digital læringsressurs i gruppe (3-4 studenter). Omfang 10-15 min videporesentasjon. Resultatet skal deles med medstudentene i OsloMets didigale læringsplattform. Hver gruppe skal gi respons på vurderinger fra andre grupper
  • Gruppeoppgave (3-4 studenter) der studentene forbereder et undervisningsopplegg for flerspråklige elever og gir begrunnelser for sine didaktiske valg ut fra relevante andresopråksteorier
  • Individuell skriftlig oppgave som utkast til semesteroppgaven (eksamen), der studentene skal presentere et planlagt undervisningsopplegg for flerspråklige elever, begrunne sine didaktiske valg med adekvate andrespråksteorier og reflektere over gjennomføringen. Oppgaven kan bygge på arbeidskrav 2. Omfang 1000 ord +/- 10 %.

Hensikten med arbeidskravene er å utdype studentenes forståelse for den uløselige forbindelsen mellom de ulike teoriene og deres mulige implementering i praksis. Med andre ord forventes det at studentene skal vise at den teoretiske kunnskapen de har ervervet, kan bidra til refleksjon rundt og utvikling av ulike didaktisk-metodiske løsninger i form av adekvate oppgaver, aktiviteter eller undervisningsmateriale for flerspråklige elever. Studentene får også mulighet til å øve seg på å bruke og vurdere ulike digitale ressurser til norksopplæring.

Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ved vurderingen ikke godkjent, får studenten mulighet for én ny innlevering. Studenten må selv avtale dette med faglærer. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplanen.

Krav om obligatorisk tilstedeværelse

Det et krav om 80 % tilstedeværelse i undervisningen i emnet for å kunne avlegge eksamen. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis, etter en faglig vurdering, kompenseres med en skriftlig oppgave.

Se nærmere omtale av krav om tilstedeværelse i programplanen.