EPN-V2

STRÅL6010 Scientific Subjects and Quality Assurance in Radiotherapy Course description

Course name in Norwegian
Realfag og kvalitetssikring i stråleterapi
Study programme
Further Education in Radiotherapy
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Course history

Introduction

The course covers the physical and technical aspects that form the basis for radiotherapy and addresses the core subjects of clinical physics, dosimetry, radiotherapy machines and quality assurance.

Scope of the course: 10 credits

  • Clinical radiotherapy physics: 4 credits
  • Radiotherapy machines: 2 credits
  • Dosimetry: 1 credit
  • Quality Assurance: 1 credit
  • Practical radiotherapy: 2 credits

Required preliminary courses

Admission to the programme

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • has in-depth knowledge of radiation physics, properties of the radiation field and factors that affect the dose distribution
  • is capable of giving an account of key concepts used in radiotherapy, including dose definitions and norms
  • is capable of describing the structure and functioning of radiotherapy machines and other equipment used in radiotherapy
  • has knowledge of radioactivity, and of radionuclides used in radiotherapy
  • has knowledge of sizes, units and measuring methods in dosimetry
  • is capable of giving an account of legislation, regulations and guidelines relating to radiotherapy
  • has knowledge of radiation protection in connection with external and internal radiotherapy
  • has wide-ranging knowledge of systems for quality assurance and quality development in radiotherapy

Skills

The student

  • is capable of justifying the choice of patient position and immobilisation
  • masters techniques and equipment used in connection with radiotherapy
  • knows how to carry out basic dose calculations and simulations
  • knows how to carry out geometric and dosimetric calculations
  • knows how to check radiotherapy equipment and planned treatment

Competence

The student

  • is capable of communicating science issues and solutions relating to radiotherapy
  • is capable of analysing and assessing quality assurance, non-conformities and non-conformity handling in radiotherapy
  • has knowledge of the professional function, responsibility and role of the radiotherapist, and is capable of adjusting his/her own professional practice under supervision

Teaching and learning methods

The work and teaching methods used are lectures, self-study, workshops, group and project work, as well as skills training and lab exercises under supervision.

Course requirements

The following required coursework must be approved before the student can take the exam

  • minimum 80 per cent attendance in connection with the introduction to the study programme, skills training, lab exercises, workshops and scheduled group and project work
  • project assignment in scientific subjects, individual written assignment of approx. 2,500 words

Assessment

Studentene vil i dette emnet få en gjennomgang av hvordan nyere og kritisk økonomisk teori er anvendt i kunst- og kultursektoren. Innenfor et økonomisk rammeverk vil studentene lære en analytisk tilnærming til hvordan kulturprodukter og kulturproduksjon verdsettes, samt logikken og utfordringene ved offentlig subsidiering av kultur. Studentene vil få en oversikt over forskningsfronten på digitaliseringens konsekvenser for forretningsmodeller og pengestrømmer i kultursektoren, både generelt for feltet som helhet og spesifikt for de enkelte kunstformene.

Sentrale teorier settes i kritisk lys for at studentene skal få en dypere forståelse, utvikle selvstendige analyser av problemstillinger, samt teste sine egne tenkemåter innen kulturfeltet. Ved bruk av eksempler fra kunst- og kulturfeltet vil studentene lære å bruke økonomisk teori og verktøy for å analysere situasjoner som en kulturleder kan møte. Dette tilegnes gjennom forelesninger, artikkelpresentasjoner og analyser av case-studier fra de ulike delene av kunst- og kulturfeltet.

Undervisningsspråk er norsk og engelsk.

Permitted exam materials and equipment

Ingen forkunnskapskrav.

Grading scale

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om teorier fra den kulturøkonomiske forskningsfronten om verdi, markedssvikt, mål og utfordringer ved offentlig finansiering av kunst- og kultursektoren, kreativ arbeidskraft, og digitalisering.
  • har spesialisert kunnskap om sentrale begreper, teorier og modeller i tradisjonelle mikro- og makroøkonomiske teorier som gjelder kunst og kultur.
  • har avansert kunnskap om de økonomiske kjennetegnene ved digitalisering.
  • kan gjenkjenne sentrale trekk av digitalisering, og ha en forståelse for mekanismene bak endringene på kunst- og kulturfeltet, og på hvordan digitalisering er med å påvirke det.
  • kan forstå et kulturprodukt eller en kulturinstitusjon i et verdimessig perspektiv og har oversikt over hvordan digitalisering endrer pengestrømmer og forretningsmodeller for ulike kunstuttrykk.
  • kan anvende nøkkelbegrep fra kulturøkonomi på nye eller teknologi-endrede områder innenfor kunst og kultur, og reflektere over hva som må tilpasses for at disse skal være relevante.

Ferdigheter

Studenten

  • kan beskrive, analysere og reflektere over de særskilte økonomiske prinsippene som er relevante for kultursektoren.
  • kan identifisere situasjoner hvor markedet ofte ikke klarer å fange verdien av kulturelle varer, og foreslå løsninger for å måle økonomisk verdi.
  • kan skille mellom økonomiske og ikke-økonomiske mål (f.eks. sosial, kunstnerisk, historisk) på verdien av kultur og kunstneriske uttrykk/produkter.
  • kan kritisk anvende kulturøkonomisk litteratur for å strukturere og formulere faglige resonnementer for avveininger og beslutninger.
  • kan formulere spørsmål og gjennomføre en selvstendig, avgrenset forskningsstudie av endringer og utfordringer på et bestemt kulturområde (for eksempel film, musikk, billedkunst o.l.).
  • kan bruke relevant teori og metoder fra kulturøkonomi til å bidra i faglig og/eller praktisk utviklingsarbeid i en kulturorganisasjon på en selvstendig måte.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye temaer/delområder innenfor kultursektoren for å gjennomføre avanserte og selvstendige arbeidsoppgaver.
  • kan reflektere selvstendig og kritisk over egen og andres motiver og beslutninger innen kunst og kultur i lys av ulike teorier.

Examiners

Det vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, studentpresentasjoner og gruppediskusjoner.