Programplaner og emneplaner - Student
STKD6510 Data Science for Social Innovations II Course description
- Course name in Norwegian
- Data Science for Social Innovations II
- Study programme
-
International Summer School - Faculty of Technology, Art and Design
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The knowledge obtained in this course can be used to understand better our world (e.g., following the scientific approach). For example, natural environments (the sciences), social interactions, and engineering systems are often complex, and the underlying causal models are difficult to understand. Data-driven modeling and hypothesis generation is essential for understanding system behavior and interactions.
The last decade or so has seen sizable decreases on costs to gather, store, and process data, creating a fertile environment for the use of data analytics approaches to problem solving based on big-data. . Examples are: Increasing productivity and efficiency in business domains by guiding decision processes, improving the experience and interaction between the users and systems or optimizing different environments (e.g., living space, energy footprint).
In the business domains, big-data analytics can support an increase on productivity or efficiency, by guiding decision processes. Similarly, in interactive and ubiquitous environments, big-data analytics can influence the interaction between the system and the users, to improve their experience (e.g., UX, user engagement), or to optimize their environment (e.g., living space, energy footprint).
In health and human welfare, data analytics is key to cost efficiencies and sustainability of the healthcare infrastructure, as well as a represents a promising approach for devising prognostic interventions and novel therapies.
This course is aimed at teaching students about a set of tools and techniques that are state-of-the-art and commonly used for data analytics in the industry.
Recommended preliminary courses
Del 1: Ikke relevant
Del 2 og 3: Ingen hjelpemidler tillat
Required preliminary courses
Fysioterapeuter møter mennesker med unike livshistorier og ulike helsetilstander. For å utøve faglig forsvarlig fysioterapi kreves kunnskap om sykdomsforløp, og hvordan sykdom påvirker celler, vev og organer, samt hvordan leve med skader, sykdommer og/eller funksjonssvikt. Dette emnet tematiserer medfødte og ervervede skader og sykdommer med ulike prognoser i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte- og karsystemet. Kompetanse til å beslutte hvilke tiltak som bør iverksettes for å styrke pasientens helsetilstand og gjenopprette funksjon og deltakelse forutsetter også at fysioterapeuter kan integrere og kritisk vurdere kunnskap fra ulike kilder. Personsentrert fysioterapi forutsetter også forståelse av pasientens livshistorie, perspektiv, erfaringer og ressurser, og tilrettelegging for brukermedvirkning og samvalg. I praksisstudier får studentene klinisk erfaring i samhandling med pasienter.
Learning outcomes
Bestått første studieår eller tilsvarende
Teaching and learning methods
The course is organized around a series of lectures, workshops, and a project.
The lectures will cover the key topics for the course. The workshops will provide some hands-on experience on the key topics introduced during lectures. The project will help to consolidate the knowledge acquired during the course. The students are expected to attend all the lectures. The project will be focused on solving a real-world problem. The solution will be presented at the end of the course. The course uses blended teaching: Four weeks of attendance-based teaching class and eight weeks online.
Course requirements
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse (Læringsutbytter merket med tre stjerner (***) vurderes i praksis):
Kunnskap
Studenten kan
- beskrive patologiske prosesser ved metabolske tilstander, og ved skader og sykdom i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte- og karsystemet, og beskrive årsaksmekanismer og gjenkjenne risikofaktorer
- redegjøre for ulike kliniske tilstander og relatere disse til skade og sykdom i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte- og karsystemet
- redegjøre for sammenhengen mellom funksjonsforstyrrelser i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte- og karsystemet og utførelse av dagliglivets aktiviteter
Ferdigheter
Studenten kan
- etablere allianse med pasienten gjennom samhandling og kommunikasjon***
- innhente relevante opplysninger om pasientens helsetilstand, personlige faktorer og erfaringer gjennom samtale/anamnese og klinisk undersøkelse***
- begrunne valg av undersøkelsesmetode og standardiserte kartleggingsverktøy for personer i ulike livsfaser med skade eller sykdom i nervesystemet, respirasjonssystemet og/eller hjerte- og karsystemet, samt anvende disse
- drøfte og fastsette mål, og planlegge fysioterapitiltak i samhandling med pasienten og praksisveileder***
- foreslå og begrunne behandlings- og rehabiliteringstiltak for personer med sykdommer/skader i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte-karsystemet, i ulike livsfaser og i samarbeid med relevante faggrupper
- gjennomføre og evaluere planlagte fysioterapitiltak i samråd med praksisveileder, samt redegjøre for sitt kliniske resonnement***
- anvende kunnskap om mestring og utnytte pasientens ressurser i veiledning og tiltak***
- dokumentere informasjon i pasientjournal i tråd med pasientjournalforskriften, og kan justere journal på bakgrunn medstudenters og faglærers tilbakemeldinger
- innhente informasjon om tekniske og ortopediske hjelpemidler, og med utgangspunkt i kasuistikker, begrunne hjelpemidler og miljøtilpasning som fremmer bevegelse, aktivitet og deltakelse
Generell kompetanse
Studenten kan
- innhente forskningsbasert kunnskap relatert til en klinisk problemstilling
- utføre arbeidsoppgaver i tråd med krav til faglig forsvarlighet, praksisstedets reglement (inkl. påkledning, hygiene og smittevern) og Norsk Fysioterapeutforbunds yrkesetiske retningslinjer***
- identifisere og reflektere over faglige og etiske dilemma med bakgrunn i praksiserfaringer og drøfte ivaretakelse av pasientrettigheter
Assessment
Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudier, gruppearbeid, seminar, muntlige studentpresentasjoner/-formidlingsoppgaver, ferdighetstrening, forelesninger og praksisstudier.
Praksisstudiene utgjør totalt 90 timer hvorav 60 timer er veiledet praksis. De resterende 30 timene er satt av til praksisforberedende arbeid.
Permitted exam materials and equipment
For å fremstille seg til avsluttende vurdering del 3 må følgende være godkjent:
- minimum 80 prosent tilstedeværelse i undervisning som er angitt som «obligatorisk tilstedeværelse» i timeplanen
- en anonymisert pasientjournal med utgangspunkt i praksierfaring, utarbeidet etter gjeldende kriterier
Grading scale
The final assessment will be graded on a grading scale from A to E (A is the highest grade and E the lowest) and F for fail.
Examiners
Two examiners will be used, one of which can be external. External examiner is used regularly.
Overlapping courses
Del 1: Bestått/ikke bestått
Del 2 og del 3: Gradert skala A-F
Gradert skala kommer til uttrykk på vitnemålet.