EPN-V2

SSA4000 Social Work Theories Course description

Course name in Norwegian
Teorier i sosialt arbeid
Study programme
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care, part-time
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care
Master in Programme Applied Social Sciences
Master Programme in Applied Social Sciences
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work, part-time
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Innlevering tilsvarende 1200 ord
  • Arbeidskrav 2: Innlevering tilsvarende 1200 ord
  • Arbeidskrav 3: Innlevering tilsvarende 1200 ord

Formålet med arbeidskravene er at studenten skal reflektere omkring faglige fenomener og knytte disse til egne erfaringer og praksis. Hvert arbeidskrav inkluderer også å gi tilbakemelding på en medstudents innlevering. Arbeidskrav 3 vil være knyttet til erfaringer/opplevlser på kurset og forutsetter deltakelse på en eller flere av de praktiske øvelsene.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Required preliminary courses

Eksamen i emnet er individuell hjemmeeksamen over en periode på 7 dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 16 000 tegn inkludert mellomrom (+/-10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om klassiske og nyere teorier i sosialt arbeid, sammenhengen mellom dem og deres anvendelse i sosialfaglig arbeid
  • inngående kunnskap om sentrale perspektiver og teorier som kan anvendes i analyse av fenomener og profesjonsutøvelse knyttet til omsorgs-, endrings- og velferdsarbeid

Ferdigheter

Studenten

  • har inngående kunnskap om og forståelse for klassisk og nyere teori i sosialt arbeid
  • kan anvende oppdatert forskningskunnskap og teoretiske perspektiver i sosialt arbeid i analyse og drøfting av sentrale sosialfaglige problemstillinger
  • kan selvstendig anvende teoretiske perspektiver i egne faglige arbeider

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere kritisk over hvordan ulike teorier og perspektiver kan bidra til å belyse sosialfaglige problemstillinger og utøvelsen av sosialt arbeid
  • vise innsikt i sentrale verdibaserte og yrkesetiske problemstillinger
  • fremstille skriftlige arbeider i henhold til akademiske vitenskapelige formkrav

Teaching and learning methods

Gradert skala A - F

Course requirements

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Assessment

Dag Jansson

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Gradert skala A - F.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor på muntlig eksamen.

Course contact person

Siri Fjeldheim og Håvard Aaslund