Programplaner og emneplaner - Student
SSA4000 Social Work Theories Course description
- Course name in Norwegian
- Teorier i sosialt arbeid
- Study programme
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child CareMaster in Programme Applied Social SciencesMaster Programme in Applied Social SciencesMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Emnet utdyper og eksemplifiserer hvordan ulike teoretiske perspektiver kan anvendes på forskjellige sosialfaglige problemstillinger og viser teorienes relevans i utviklingen av kunnskap. I undervisningen legges det blant annet vekt på å problematisere profesjonsforståelse, kunnskapsforståelse, dilemmaene som preger sosialt arbeid, helhetlig forståelse og kontekstens betydning i sosialfaglig arbeid. I tillegg viser emnet utviklingslinjer, overgripende sammenhenger og motsetninger innen fagfeltet.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om klassiske og nyere teorier i sosialt arbeid, sammenhengen mellom dem og deres anvendelse i sosialfaglig arbeid
- inngående kunnskap om sentrale perspektiver og teorier som kan anvendes i analyse av fenomener og profesjonsutøvelse knyttet til omsorgs-, endrings- og velferdsarbeid
Ferdigheter
Studenten
- har inngående kunnskap om og forståelse for klassisk og nyere teori i sosialt arbeid
- kan anvende oppdatert forskningskunnskap og teoretiske perspektiver i sosialt arbeid i analyse og drøfting av sentrale sosialfaglige problemstillinger
- kan selvstendig anvende teoretiske perspektiver i egne faglige arbeider
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere krititisk over hvordan ulike teorier og perspektiver kan bidra til å belyse sosialfaglige problemstillinger og utøvelsen av sosialt arbeid
- vise innsikt i sentrale verdibaserte og yrkesetiske problemstillinger.
- fremstille skriftlige arbeider i henhold til akademiske vitenskapelige formkrav
Teaching and learning methods
Undervisningen veksler mellom forelesninger, oppgaveløsning i grupper og diskusjoner. I tillegg kommer studentenes selvstudium.
Course requirements
Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.
Assessment
Eksamen i emnet er en individuell muntlig eksamen. Hver kandidat er inne til muntlig eksaminering i 30 minutter.
Permitted exam materials and equipment
None.
Grading scale
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GMU2100 Musikk 1, emne 1.
Examiners
Faget er tilgjengelig som valgfag for aktive studenter ved grunnskolelærerutdanningen og lærerutdanning for tospråklige lærere på HiOA, i tråd med utdanningenes programplaner. Interne søkere som søker opptak til Musikk 2 mens de fortsatt er aktive på Musikk 1, kan få opptak uten å ha fullført Musikk 1.
Eksterne søkere må ha bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen. Opptak til Musikk 2 krever fullført Musikk 1 eller tilsvarende.
Course contact person
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om grunnlagslitteratur og aktuelle debatter om skolefaget musikk og musikk som vitenskaps- og kunstfag
- har omfattende kunnskap om musikalsk barnekultur, begynneropplæring og progresjon i musisering, komponering og lytting
- har kunnskap om kjennetegn pa¿ et mangfoldig og inkluderende læringsmiljø og om fellesskap for musikalsk læring
- har kunnskap om ulike sjanger- og stilidealer innenfor omra¿dene improvisasjon, komposisjon og arrangering
- har kunnskap om forholdet mellom musikk og emosjonelle og sosiale kompetanser
- har forskningsbasert kunnskap om musikkopplæring og kunnskap om metoder for forsknings- og utviklingsarbeid i musikk
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, lede, gjennomføre og vurdere ulike læringsforløp i musikk
- kan reflektere over og drøfte musikkens rolle i et mangfoldig samfunn
- kan drøfte hva uformelle opplæringsarenaer betyr for musikkopplæring for elever og hvilken virkning slike erfaringer kan ha for musikkopplæringen i skolen
- kan framføre et variert repertoar av musikk i skolen, alene og i samspill med andre
- kan ta i bruk gehørbaserte ferdigheter til a¿ forsta¿, analysere, skape og utøve musikk
- kan skape egne komposisjoner og legge til rette musikalsk materiale for ulike framføringsforma¿l og for musikkundervisning og læringsprosesser
- kan vurdere og analysere musikk med utgangspunkt i estetikk og kulturteori
- kan gjennomføre et selvstendig fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid som bygger pa¿ grunnleggende forskningsetiske prinsipp
Generell kompetanse
Studenten
- kan legge til rette for elevvurdering som bygger pa¿ faglige hensyn og forskningsbasert kunnskap om vurdering, og kommunisere grunnlaget for vurderingen til andre
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere en helhetlig musikkopplæring i tra¿d med gjeldende læreplan for grunnskolen og drøfte hvordan samarbeid med ulike eksterne instanser kan styrke læringsforløp i musikk
- kan bidra i faglige endringsprosesser gjennom a¿ legge vekt pa¿ innovasjon, endring og fleksibilitet i egen lærerrolle