Programplaner og emneplaner - Student
SPVKMF Qualitative methods: interview and participant observation Course description
- Course name in Norwegian
- Kvalitative metoder: intervju og deltagende observasjon
- Study programme
-
Ph.d. programme in the study of professionsPhD Programme in the Study of Professions
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Dette ph.d.-emnet belyser både praktiske, teoretiske og etiske aspekter ved kvalitative metoder, med hovedvekt på intervjuing og deltagende observasjon. Gjennom to samlinger vil deltakerne lære hvordan man effektivt bruker disse metodene i praksis, samt utvikle en dypere forståelse av de teoretiske antakelsene som underbygger valg av forskningsdesign og metoder. Emnet vil slik styrke ph.d.-kandidaters evne til å produsere gyldig og pålitelig kunnskap, og til å kritisk vurdere forskning som benytter kvalitative metoder.
Recommended preliminary courses
Emnet overlapper 10 sp med emnene ITPE1700/170, ADTE1700/1701, LO113D og LO113I.
Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.
Learning outcomes
Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har viderekommen kunnskap om deltagende observasjon og intervjuing, inkludert metodenes variasjonsformer, forutsetninger, muligheter og begrensninger
- har innsikt i ulike teoretiske tradisjoner innen kvalitativ forskning
Ferdigheter
Kandidaten
- kan gjennomføre intervju- og feltarbeidsstudier
- kan kritisk vurdere kvaliteten på kunnskap framkommet gjennom intervju og deltakende observasjon
- behersker sentrale teknikker for analyse av kvalitative data
- er i stand til å bruke teori i kvalitativ analyse
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan forstå og forklare hvordan, og under hvilke forutsetninger, kvalitativ forskning produserer gyldig kunnskap
- kan delta i debatter om kvalitativ metode i internasjonale fora
- kan håndtere etiske utfordringer og dilemmaer knyttet til bruk av kvalitative metoder
Content
After completion of the course, the student will have acquired the following learning outcomes, defined as knowledge, skills and general competence.
Knowledge
The student
- has knowledge of the historical, epistemological, and methodological issues connected to different perspectives on Educational Design Research and Design-Based Research
- has understanding of principles and questions for selecting Educational Design Research and distinguishing between related methodologies
- has knowledge of current issues and research in the educational sciences related to EDR, including ethical considerations, the role of the researcher, and the roles of partners and participants
Skills
The student
- can plan and develop research designs following EDR principles
- can make choices about methods for data collection and analysis within EDR projects
- can identify key considerations for working with partners in authentic settings to carry our EDR projects
General competence
The student
- can develop nuanced readings and critiques of current EDR research literature
- can integrate EDR methodologies into the candidates own research projects
Teaching and learning methods
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 3 individuelle oppgaver
Course requirements
Aktiv deltakelse i klasseromsundervisning er en forutsetning for å få fullt utbytte av emnet. Det er derfor et krav om obligatorisk tilstedeværelse på 80 prosent. Emneansvarlig kan i enkelte og særlige tilfeller (etter søknad) akseptere unntak fra tilstedeværelseskravet. I slike tilfeller kan manglende deltakelse i undervisningen kompenseres ved ekstraordinære arbeidskrav, som for eksempel aktiv lesning av den aktuelle pensumlitteraturen.
Arbeidskrav vurderes til godkjent eller ikke godkjent.
Ved ikke godkjent arbeidskrav og/eller tilstedeværelseskrav, vil deltaker miste retten til eksamen i emnet.
Assessment
Eksamensmeldte deltagere skal skrive et avsluttende vitenskapelig essay om et selvvalgt tema. Vurderingen av essayet gjøres på grunnlag av læringsutbyttebeskrivelser for emnet.
Utover disse stilles det også krav om at essayet skal:
- ha en tydelig avgrenset problemstilling
- omhandle sentrale metodologiske spørsmål
- være skrevet i en drøftende stil
- ha en lengde på 4000 ord, +/- 10 % (referanselisten teller ikke med i ordtellingen).
Essayet skal formatteres med dobbel linjeavstand, ha skriftstørrelse 12, og leveres som PDF-fil i Insperia. Kandidater velger selv om de ønsker å skrive på norsk eller engelsk.
Kandidatene kan (men må ikke) relatere essayet til eget prosjekt. Når man trekker inn eget prosjekt, er det viktig at man gjør grundig bruk av pensum for å drøfte metodologiske aspekter ved prosjektet (knyttet til f.eks. egen forskerrolle, intervjudatas status eller styrker og svakheter ved ulike observasjonsstrategier, for å nevne noen eksempler). Det er også mulig å bruke eget prosjekt for å illustrere, utbrodere og/eller diskutere større metodologiske spørsmål. Essay som derimot bare redegjør for data og metoder i kandidatenes egne prosjekter, uten noen form for metodologisk drøfting, vil vurderes til ikke bestått.
Essayet må inkludere en redegjørelse for om og eventuelt hvordan KI-verktøy som ChatGPT er blitt brukt. Dersom man ikke har brukt slike verktøy kan man oppgi dette; dersom man har brukt slike verktøy forventer vi en spesifikk redegjørelse for hvordan.
Kandidatenes eksamensbesvarelse må leveres senest 6 uker etter siste undervisningsdag. Det gis ikke anledning til forlengelse av innleveringsfristen. Unntak er sykdom som dokumenteres med sykemelding. Etter søknad kan det gis utsettelse tilsvarende den dokumenterte sykdomsperioden.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt, men bruk av KI-verktøy må redegjøres for (se eget punkt under «vurderings-/eksamensform).
Grading scale
Essay vurderes til bestått eller ikke bestått. Bestått essay er en forutsetning for å oppnå 10 studiepoeng. Dersom essayet vurderes til ikke bestått, kan det leveres inn i bearbeidet form én gang innen en nærmere angitt frist.
Klageadgang
Bestemmelser om eksamen og fusk i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet gjelder for arbeider som inngår i ph.d.-programmets opplæringsdel.
Examiners
Emnet forutsetter emnet Programmering og emnet Web-prosjekt eller tilsvarende.
Admission requirements
Emnet er for studenter som arbeider med intervju og/eller deltagende observasjon i sine doktorgradsprosjekter. Vi anbefaler særlig emnet for de som er i starten/midten av sitt doktorgradsløp, men dette er ikke et krav.
Ved konkurranse om opptak til emnet, vil kvalifiserte søkere prioriteres i følgende rekkefølge:
- studenter på doktorgradsprogrammet i profesjonsstudier ved OsloMet
- studenter på andre ph.d.-programmer ved OsloMet
- ph.d.-studenter utenfor OsloMet
- andre søkere med relevant hovedfag eller mastergrad
Opptakskrav
Bestått mastergrad (120 studiepoeng) eller tilsvarende utdanning.
Søkere må fylle ut et nettskjema i forbindelse med søknaden, der de blant annet må inkludere en prosjektbeskrivelse på 100-300 ord. For nærmere informasjon, se emnets nettside (oslomet.no).
Emnet er for studenter som arbeider med intervju og/eller deltagende observasjon i sine doktorgradsprosjekter. Vi anbefaler særlig emnet for de som er i starten/midten av sitt doktorgradsløp, men dette er ikke et krav.
Ved konkurranse om opptak til emnet, vil kvalifiserte søkere prioriteres i følgende rekkefølge:
- studenter på doktorgradsprogrammet i profesjonsstudier ved OsloMet
- studenter på andre ph.d.-programmer ved OsloMet
- ph.d.-studenter utenfor OsloMet
- andre søkere med relevant hovedfag eller mastergrad
Opptakskrav
Bestått mastergrad (120 studiepoeng) eller tilsvarende utdanning.
Søkere må fylle ut et nettskjema i forbindelse med søknaden, der de blant annet må inkludere en prosjektbeskrivelse på 100-300 ord. For nærmere informasjon, se emnets nettside (oslomet.no).