EPN-V2

SPPT3020 Communication, Language and Profession 2 Course description

Course name in Norwegian
Kommunikasjon, språk og profesjonskunnskap 2
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Introduction

    Godkjent i studieutvalget 2. mai 2013. Revisjon godkjent i studieutvalget 11. mai 2017. Redaksjonell endring lagt inn 30. april 2018. Gjeldende fra høstsemesteret 2018.

    Kommunikasjon, språk og profesjonskunnskap 2, bacheloroppgave utgjør teoridelen av tredje trinn på bachelorstudiet i tegnspråk og tolking. Tematisk bygger det på emnet kommunikasjon, språk og profesjonskunnskap 1.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • teoretiske kunnskaper om språk og språkbruk
    • kunnskaper i kommunikasjonsteori
    • kunnskaper i oversettingsteori
    • kunnskaper om tolkens yrkesetikk
    • kunnskaper om ulike områder innen tolkens profesjonskunnskap
    • kunnskaper om kollegaveiledning
    • kjennskap til tolking fra engelsk og skandinaviske talespråk

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • bruke, gjenkjenne, beskrive og analysere språklige/kommunikative elementer som er til stede i en tolkesituasjon
    • reflektere over egen og andres tolking/oversetting og annen språkbruk
    • veilede tolkestudenter og kollegaer
    • reflektere etisk omkring egen og andres praksis
    • gi nyttig informasjon om tolketjenesten til de som trenger eller etterspør det

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har god forståelse av sin egen rolle og praksis som tolk
    • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
    • kan gi informasjon om tolking til ulike målgrupper, også i et internasjonalt perspektiv
  • Content

    Emnet er satt sammen av elementer fra kommunikasjonsteori, norsk tegnspråk og norsk tale-/ skriftspråk, etikk og profesjonskunnskap.

  • Teaching and learning methods

    Undervisningen i emnet gis i form av forelesninger i plenum, av kortere forelesninger og samtaler og diskusjoner knyttet til de praktiske emnene, veiledning, prosjektoppgaver og praktiske oppgaver i ulike grupper. Deler av undervisningen kan organiseres som PBL (problembasert læring)

  • Course requirements

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

    Arbeidskrav

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    3 arbeidskrav i form av refleksjonsnotat og andre skriftlige oppgaver. Oppgavene vil variere fra år til år, og blir kunngjort i undervisningsplanen. Formålet med arbeidskravene er å gi studenten tilstrekkelig refleksjonsgrunnlag og veiledning i emnets faglige innhold.

    Prosjektbeskrivelse på 600 ord +/- 20 % skal leveres innen en gitt frist for å ha rett på veiledning. Prosjektbeskrivelsen skal inneholde en valgt problemstilling, samt valg av metode, og en foreløpig litteraturliste.

  • Assessment

    Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret.

    Avsluttende vurdering - bacheloroppgaven

    Til avsluttende vurdering leverer studentene en individuell bacheloroppgave (20 studiepoeng). Studentene skal skrive en selvvalgt, individuell bacheloroppgave, der problemstillingen godkjennes av faglærer. Oppgaven skal være forankret i teorier relevant for tegnspråk og tolking. Det gis individuell veiledning i skriveperioden. Bacheloroppgavens totale omfang er på 6000-8000 ord +/- 10 %, eventuelt en videofil på norsk tegnspråk på 35-50 minutter +/- 10 %.

    Ny/utsatt eksamen

    Ved ikke bestått resultat på ordinær eksamen, kan en omarbeidet oppgave leveres til ny eksamen. Ved et tredje forsøk må det leveres en helt ny oppgave.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen

  • Examiners

    Bacheloroppgaven vurderes av intern og ekstern sensor.