EPN-V2

SPPT3010 Sign Language Interpreting Course description

Course name in Norwegian
Tegnspråktolking
Study programme
Norwegian Sign Language
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir praktisk og teoretisk innføring i prinsipper og metoder i Supported Employment. Supported Employment bygger på prinsipper om raskt i jobb og bruk av ordinært arbeidsliv som mål og middel i arbeidsinkludering. Supported Employment legger vekt på individuell oppfølging fra en jobbspesialist. Metodikken i Supported Employment omfatter yrkes- og karriereplanlegging, jobbsøk, jobbutvikling, samarbeid med arbeidsgivere, samt oppfølgingsbistand til arbeidstaker, kolleger og arbeidsgiver. Metodikken omfatter også fremgangsmåter for å bygge varige og gode relasjoner med arbeidsgivere, og for å følge opp arbeidsforhold over tid. Metodikken og systematikken i Supported Employment utgjør kjernen i inkluderingskompetanse. Emnet bygger på nasjonal og internasjonal forskning.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskaper om forskjeller mellom norsk talespråk og norsk tegnspråk
  • kunnskaper om oversettingsfaglige perspektiver og begreper
  • kunnskaper om diskursive elementer som f.eks. turtaking og sjangerproblematikk

Ferdigheter

Studenten kan

  • tolke tilfredsstillende mellom norsk tegnspråk og norsk talespråk (begge veier) i ulike situasjoner.
  • opptre profesjonelt i en tolkesituasjon
  • tilpasse sin opptreden som tolk til ulike kulturforhold, også internasjonalt

Generell kompetanse

Studenten har

  • den profesjonelle kompetansen som er påkrevet for å kunne utføre tegnspråktolking på en profesjonell måte

Generell kompetanse om tolkeetikk og andre forhold dekkes delvis også gjennom andre emner. Emnet er således ikke selvstendig kompetansegivende.

Content

Undervisningen tar utgangspunkt i praktiske øvelser i tolking, der studentene vil få førstehånds erfaringer med de utfordringer som finnes i faget, og kan diskutere disse i lys av teoretiske perspektiver fra språkvitenskap, kommunikasjon, oversetting, etikk osv. Emnet vil inneholde mye av det samme faglige stoffet som introduksjon til tegnspråktolking (SPPT2110), og vil bygge videre på disse kunnskapene og ferdighetene gjennom en syklisk progresjon.

Teaching and learning methods

For å kunne framstille seg til eksamen må følgende to arbeidskrav være godkjent:

1.Obligatorisk tilstedeværelse. Det kreves 80 prosent tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 prosent må studenten levere et alternativt arbeidskrav som blir nærmere beskrevet av emneansvarlig. Ved fravær utover 30 prosent mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som er en del av emnets formål, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.

2. Studenten skal levere ett arbeidskrav over et nærmere angitt tema innen Supported Employment innen angitt tidspunkt. Nærmere krav til utforming av arbeidskravet vil bli beskrevet i Canvas. Omfanget skal være på 7-8 sider. Arbeidskravet har som formål å vise at studenten kan innhente kunnskap, tilegne seg forståelse av denne og at han/hun kan knytte kunnskapen til egen praksis.

Course requirements

Eksamen i emnet er en individuell skriftlig 48 timers hjemmeeksamen over et nærmere angitt tema. Besvarelsen skal være på 8-10 sider. Nærmere krav til utforming av eksamen beskrives i Canvas.

Studenter som ikke består ordinær eksamen eller har gyldig fravær kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Eksamensformen vil være lik som til ordinær eksamen. Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.

Assessment

Gradert skala A-F.

Permitted exam materials and equipment

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.

Grading scale

Tonje Sanden Sannes.

Examiners

Målgruppe

Emnet er aktuelt for

  • jobbkonsulenter, jobbspesialister, rådgivere og veiledere i Navs tiltaks- og tjenesteapparat
  • veiledere i arbeids- og inkluderingsbedrifter og vekstbedrifter
  • lærere og rådgivere i videregående skoler
  • rådgivere på arbeidslivssentre
  • ledere og ansatte med personal- og tilretteleggingsansvar i bedrifter som ønsker å jobbe for et inkluderende arbeidsliv
  • andre som er interesserte i arbeidsinkludering

Opptakskrav

Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende. Opptak skjer i henhold til Forskrift for opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.