EPN-V2

SPPT3010 Sign Language Interpreting Course description

Course name in Norwegian
Tegnspråktolking
Study programme
Norwegian Sign Language
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
FALL 2018
Schedule
Course history

Introduction

Ingen.

Required preliminary courses

Kunnskaper

Studenten har

  • kjennskap til mikroorganismer, deres levevilkår og smitteveier
  • kunnskap om nyere forskning på innemiljø og arbeidsmiljø og bruk av instrumenter og andre systemer for å kunne kontrollere innemiljøkvalitet, forsvarlig hygiene og at utført renhold er i henhold til avtalt kvalitet
  • kunnskap om metoder, utstyr, rengjøringskjemi, rasjonell og hygienisk forsvarlig arbeidsgang samt standarder og IKT-verktøy til bruk i planlegging, produksjon og oppfølgning av profesjonelt renhold
  • kunnskap om renholdsøkonomi og de faktorene som ligger til grunn for nøkkeltallene
  • kunnskap om lover, forskrifter og standarder vedrørende innemiljø, hygiene, renholdernes arbeidsmiljø og opplevd kvalitet for brukere i bygg

Ferdigheter

Studentene kan

  • anvende kunnskap for å identifisere smittestoffer, smitteveier og tilrettelegge for et hygienisk forsvarlig smittevernarbeid overfor brukere i bygg og i arbeidet med mattrygghet
  • anvende kunnskap i planlegging, produksjon og oppfølgning av renhold for å sikre godt innemiljø, forsvarlig hygiene og avtalt kvalitet i tråd med gjeldende SLA
  • anvende kunnskap i planleggingen, produksjonen og oppfølgningen av renhold for å sikre en rasjonell og kostnadseffektiv tjenesteproduksjonen
  • anvende kunnskap for å ivareta helse, miljø og sikkerhet (HMS) hos mottakere og utførere av renholdstjenester
  • anvende kunnskap og måleinstrumenter for å fastsette og bedømme rengjøringskvalitet i lokaler i henhold til NS-INSTA 800
  • anvende kunnskap for å utarbeide renholdsplaner, prosedyrer og arbeidsgang og avtaler slik at krav i lover og forskrifter oppfylles

Generell kompetanse

Studenten kan

  • formidle sentralt fagstoff vedrørende ytelseskrav til renhold
  • formidle økonomiske konsekvenser av ulike løsninger for organisering og leveranser av renhold
  • formidle relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger vedrørende renhold
  • utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og har evnen til kritisk refleksjon og kan dermed bidra til utvikling av god praksis

Learning outcomes

Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjoner i plenum, utdelte øvingsoppgaver, gruppearbeid og studiebesøk. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver, bidra i diskusjonene og delta på studiebesøk.

Content

Ellen Nygard

Teaching and learning methods

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter:

For å fremstille seg til eksamen i emnet må følgende arbeidskrav være godkjent:

  • 1 skriftlig rapport i grupper med 3-5 studenter. Omfang 5 sider/2000 ord.

Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, må det leveres en ny og forbedret besvarelse innen en frist som fastsettes av emneansvarlig.

Course requirements

Skriftlig skoleeksamen på fire timer avholdes i slutten av semesteret.

Assessment

Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemestret.

Avsluttende vurdering

Emnet avsluttes med individuell praktisk eksamen i tolking til og fra norsk tegnspråk. Eksamen gjennomføres som et rollespill med én tegnspråklig og én talespråklig aktør. Eksamenssituasjonen utspiller seg som en samtalesituasjon og varer i om lag 20-30 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Det gis gradert bokstavkarakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.

Examiners

Hver besvarelse vurderes av en ekstern og en intern sensor.