EPN-V2

SPPT2120 Communication, Language and Profession 1 Course description

Course name in Norwegian
Kommunikasjon, språk og profesjonskunnskap 1
Study programme
Norwegian Sign Language
Weight
25.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskaper om brukergruppene av TSS, deres behov og preferanser ved bruk av tolk
  • kunnskaper om blandingsformer mellom norsk tegnspråk og norsk talespråk
  • kunnskaper om munnavlesningens muligheter og begrensninger

Ferdigheter

Studenten kan

  • tolke tilfredsstillende til TSS i ulike sammenhenger
  • tilpasse tolkeformen etter brukernes behov og preferanser

Generell kompetanse

Studenten

  • har den profesjonelle kompetansen som er spesifikk for denne formen for tolking

Learning outcomes

Undervisningen i emnet gis gjennom forelesninger, øvelser, praktisk trening med interne/eksterne aktører under veiledning av undervisningspersonale. Emnet gjennomføres normalt som en intensiv periode på om lag én uke.

Content

Dette emnet innbefatter teoretisk drøfting om og praktisk trening i visualisering av norsk talespråk gjennom bruk av tegn som støtte til munnavlesning (én-språklig tolking). Det arbeides også med tilpasning av tolkeformen i forhold til hørselshemmede brukeres ulike forutsetninger for avlesning av TSS.

Teaching and learning methods

Emnet er satt sammen av elementer fra språk, kommunikasjon, etikk og profesjonskunnskap, samt arbeid med en bacheloroppgave der studentene kan dokumentere tolkefaglig eller lingvistisk kunnskap gjennom belysning og drøfting av en selvvalgt tolke- eller tegnspråkfaglig problemstilling.

Studentene kan velge å skrive en teoretisk oppgave, en empirisk oppgave eller en kombinasjon. En teoretisk oppgave tar utgangspunkt i analyser og drøftinger i aktuelle forskningsarbeider innen et område og oppsummerer og sammenlikner. En empirisk oppgave bygger på ny informasjon som studenten selv samler inn eller bygger videre på analyse av materiale som andre har samlet inn.

I oppgaver som bruker materiale studenten selv samler inn, er det et krav at dette innhentes slik at meldeplikten til Norsk senter for forskningsdata (NSD) ikke utløses. Hvis elever under myndighetsalder deltar i undersøkelsen, skal foresatte gi samtykke. Gjennom oppgaven skal studenten dokumentere kjennskap til aktuell forskning på det området som studenten skriver om. Studenten skal bruke teori og annet fagstoff som grunnlag for å undersøke problemstillingen. I metodedelen skal framgangsmåter dokumenteres slik at det er mulig å se hvordan studenten har innhentet og brukt materialet, og hvordan han eller hun har kommet fram til resultatene. Resultatene skal drøftes ut fra alminnelige vitenskapelige krav til pålitelighet og gyldighet.

Course requirements

Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemestret.

Avsluttende vurdering

Undervisningen og vurderingen gjennomføres som et prosjekt på cirka én uke i første del av siste semester. Ferdighetene øves opp gjennom tolkeøvelser og arrangerte praksissituasjoner med eksterne aktører som er brukere av TSS-tolking. Interne/eksterne lærere/veiledere fungerer også som sensorer og evaluerer studentenes tolking i løpet av dagene. Kandidatene får således mange sjanser til å forbedre tolkingen dersom de strever i begynnelsen, og må innen siste dag i prosjektet vise at de behersker tolkeformen på en tilfredsstillende måte.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres som individuell praktisk eksamen i tolking til tegn som støtte til munnavlesning. Eksamen gjennomføres som et rollespill med én aktør som benytter TSS som tolkemetode og én hørende. talespråklig aktør. Eksamenssituasjonen utspiller seg som en samtalesituasjon og varer i om lag 20-30 minutter.

Assessment

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • undersøkende metoder/gravejournalistikk
  • ulike digitale verktøy for å systematisere og presentere relevant informasjon
  • det norske samfunnet: struktur og økonomiske forhold

Ferdigheter

Studenten

  • kan utvikle og analysere et større, flermedialt undersøkende journalistisk prosjekt
  • kan forholde seg kritisk til ulike typer kilder
  • kan bruke avanserte nettsøk for å finne relevant informasjon og hente ut og analysere data fra offentlige tilgjengelige databaser og registre
  • kan anvende kunnskaper om samfunnets struktur og økonomiske forhold i et undersøkende, journalistisk prosjekt

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere etisk over eget arbeid
  • analysere eget og andres arbeid ut fra en samfunnsmessig kontekst
  • arbeide sammen med andre om å utvikle et journalistisk krevende produkt

Permitted exam materials and equipment

Det legges opp til stor grad av studentaktiv læring. Undervisningen er organisert med forelesninger og seminarundervisning. Studentene skal løse både gruppeoppgaver og individuelle oppgaver, med gjennomganger og presentasjon.

Grading scale

Bestått/Ikke bestått

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.