Programplaner og emneplaner - Student
SPPT1040 Continuing Sign Language Theory Course description
- Course name in Norwegian
- Videregående tegnspråkteori
- Study programme
-
Sign LanguageNorwegian Sign Language
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Godkjent i studieutvalget 2. mai 2013. Revidert emneplan godkjent på fullmakt av leder i studieutvalget 30. juni 2015. Revisjon godkjent i studieutvalget 11. mai 2017. Redaksjonell endring lagt inn 14. februar 2019 og 28. januar 2020. Gjeldende fra vårsemesteret 2021.
Studentene skal utdype sin språkteoretiske innsikt og forståelse av kulturelle og historiske forhold.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har videreutviklet sin kunnskap om grammatikken i norsk tegnspråk og andre tegnspråk
- har videreutviklet sin kunnskap om døves kultur og historie, også i internasjonalt perspektiv
- har kunnskap om tegnspråkstilistikk og om navnetegn
- har kunnskap om tospråklighet hos døve mennesker
Ferdigheter
Studenten
- kan redegjøre for morfologiske prosesser
- kan redegjøre for tegnklasser, navnetegn og andre emner innen tegnspråkteori
- kan redegjøre for ulike syn på kommunikasjon og språk samt metoder i undervisning av døve gjennom historien
- kan redegjøre for hva norsk tegnspråk er og om døvesamfunnet, også transnasjonale aspekter ved dette
Generell kompetanse
Studenten
- har kompetanse i tegnspråkgrammatikk
- har kompetanse i døves historie og kultur
- har kompetanse om døves tospråklighet
- kan gi informasjon om tegnspråk og tolking til ulike målgrupper, også i et internasjonalt perspektiv
Content
Studentene får utdyping av språklige emner fra emnet grunnleggende tegnspråkteori (10 studiepoeng) med emner som ordklasser/tegnklasser, navnetegn, tegnspråkstilistikk, om morfologiske prosesser (tegnendringer o.l.), samt historisk-kulturelle emner som døve barns tegnspråklige og tospråklige utvikling, om kommunikasjonssyn og -metoder i undervisning av døve gjennom historien.
Teaching and learning methods
Den teoretiske undervisningen foregår i plenum og er vanligvispå norsk tegnspråk uten tolk. Det kan bli gitt forelesninger på norsk talespråk.
Undervisningen gis i form av forelesninger, veiledning og studentaktive læringsformer.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Studentene skal levere en individuell emneoppgave på 1500-2000 ord.Temaet skal være godkjent av faglærer på forhånd. Formålet med arbeidskravet er å gi studenten tilstrekkelig refleksjonsgrunnlag og veiledning i emnets faglige innhold
Assessment
Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret.
Avsluttende vurdering
Eksamen er en 3-dagers hjemmeeksamen. Besvarelsen skal være på 2000 ord +/- 10 %, eventuelt som videofil på 12 minutter +/- 10 % (se -Eksamensspråk- nedenfor).
Eksamensspråk
Følgende språk kan benyttes: skriftlig norsk (bokmål eller nynorsk), svensk, dansk eller engelsk, eller norsk tegnspråk. Studenter som ønsker å levere på tegnspråk, må sende e-post om dette til infosenter-lui@oslomet.no innen gjeldende frister.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Det gis gradert bokstavkarakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.
Examiners
Avsluttende vurdering sensureres av to interne sensorer.