EPN-V2

SPPT1030 Continuing Communication in Norwegian Sign Language Course description

Course name in Norwegian
Videregående kommunikasjon på tegnspråk
Study programme
Sign Language
Norwegian Sign Language
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i G5MUS3100 kan avlegges:

  • Deltakelse i gruppearbeid i forbindelse med fellesuken om det miljøbevisste menneske (tredje studieår).
  • Deltakelse i arbeid og framføringer knyttet til den flerfaglige uken om entreprenørskap (tredje studieår).
  • Arbeidskravsprøve i hørelære. Varighet: 1,5 timer.
  • Innlevering og gjennomføring av tre arrangerings- og komposisjonsoppgaver, der bl.a. bruk av digital kompetanse inngår.
  • Framlegg i fagdidaktikk i grupper på to og to studenter. Varighet: 45 minutter.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til -godkjent- eller -ikke godkjent-. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen -ikke godkjent-, har anledning til maksimum én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er obligatorisk frammøte (minimum 80 prosent tilstedeværelse) i følgende emner:

  • Spill på akkompagnementsinstrument.
  • Metodiske emner inkludert klassesang og digital kompetanse.
  • Hørelære og arrangering (dersom ikke annet er avtalt).
  • Kor- og ensembleledelse.

Det vil normalt ikke gis fritak fra framføringer.

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Kravet om deltakelse er knyttet til at læringen foregår i timene gjennom praktiske arbeidsmåter som musisering, komponering, sang, bevegelsesaktivitet, kor og lytting. Læringen er her avhengig av at studentene møter opp og deltar aktivt i undervisningen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om morfologiske prosesser, om proformtegn
  • har kunnskap om ulike tegnspråklige varianter hos tegnspråkbrukere i ulike aldre og med ulik bakgrunn
  • har utviklet sine språklige kunnskaper at de kan forstå og selv delta i samtaler om dagliglivets hendelser og gjøremål

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre seg forstått og forstå videotekster om ulike emner fortalt av tegnspråkbrukere i ulike aldre og med ulik bakgrunn
  • kan bruke morfologiske endringer på tegn og aktivt kunne bruke proform-tegn

Generell kompetanse

Studenten

  • har kjennskap til hva som kreves i tegnspråklige monologer om ulike temaer
  • har kjennskap til prinsipper for å utvikle fagterminologi innen ulike fagområder

Content

I tillegg til å utvide vokabularet lærer studentene å bruke tegnendringer (morfologiske prosesser med utgangspunkt i en grunnform), proform-tegn (morfologisk komplekse tegn uten grunnform), topikalisering/temaledd, bruke enkel fagterminologi innen skolefag og bygge opp tegnspråklige monologer om ulike temaer og overfor ulike adressater.

Teaching and learning methods

Gradert karakter med A-F

Course requirements

Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet.

Assessment

Se fagplanen.