EPN-V2

SPPT1020 Basic Sign Language Theory Course description

Course name in Norwegian
Grunnleggende tegnspråkteori
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history
  • Introduction

    Godkjent i studieutvalget 2. mai 2013. Revidert emneplan godkjent på fullmakt av leder i studieutvalget 30. juni 2015. Revisjon godkjent i studieutvalget 11. mai 2017. Redaksjonell endring 14. februar 2019. Gjeldende fra høstsemesteret 2019.

    Studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskaper om tegnspråkgrammatikk og om døves kultur og historie. Mange av de teoretiske emnene blir også gjennomgått i de praktiske emnene.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har forståelse av hva ikonisitet, spatialitet, simultanitet og seksvensialitet betyr
    • har kjennskap til hva som kjennetegner ulike setningstyper
    • har kjennskap til blandingsformer mellom tegnspråk og talespråk
    • har kunnskap om tegnspråkgrammatikk og om døves kultur og historie

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan redegjøre for forskjellene mellom de ulike setningstypene
    • kan forklare de nødvendige strategier for å sikre kommunikasjon og unngå misforståelser

    Generell kompetanse

    Studenten

    har kompetanse om hvordan tegnspråk har fått status som eget språk i storsamfunnet, samt kommunikasjonssituasjonen til ulike grupper av døve, tunghørte og døvblitte

  • Content

    Det gis gradert bokstavkarakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.

  • Teaching and learning methods

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Course requirements

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • kunnskaper om ulike former for kombinert syns- og hørselshemming
    • kunnskaper om de kommunikasjonsformer døvblinde benytter
    • kunnskaper om prinsipper for god ledsaging og miljøbeskrivelse

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • tolke til taktilt tegnspråk kombinert med tohånds- og enhåndsalfabet
    • tolke til tegnspråkog TSS i et begrenset synsfelt
    • tolke til tydelig tale
    • benytte haptiske signaler
    • benytte konvensjonelle ledsagingsteknikker på en trygg og effektiv måte
    • utføre en hensiktsmessig miljøbeskrivelse

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har den profesjonelle kompetansen som er spesifikk for denne formen for tolking
  • Assessment

    Undervisningen gjennomføres både med plenumsaktiviteter og arbeid i mindre grupper. Undervisningen har et betydelig innslag av praktiske øvelser, ispedd veiledning i store eller små grupper, forelesninger, diskusjoner m.m.

  • Permitted exam materials and equipment

    Arbeidskrav

    Gjennomført og godkjent veiledet praksis. Se avsnittet Veiledet praksisopplæring/praksisstudier.

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    Det er krav om tilstedeværelse i undervisningen i emnet. Kravet om tilstedeværelse har sammenheng med emnets praktiske karakter. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse. Sykdom og dokumentert fritar ikke for kravet om deltakelse. Ved helt spesielle omstendigheter kan det etter avtale med faglærer gis kompensatoriske oppgaver ved overskridelse av fraværet.

  • Grading scale

    Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemestret.

    Avsluttende vurdering

    Emnet avsluttes med individuell praktisk eksamen i tolking, ledsaging og beskrivelse. Eksamen gjennomføres som rollespill med to aktører, hvorav en er døvblind. Eksamenssituasjonen utspiller seg som en samtalesituasjon med noe ledsaging og beskrivelse. Eksamen har et omfang på omlag 30 minutter.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.

  • Examiners

    Ingen hjelpemidler tillatt.