EPN-V2

SPP2100 Practical Training, 2nd Year Course description

Course name in Norwegian
Praksis, 2.år
Study programme
Norwegian Sign Language
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Required preliminary courses

Ikke relevant.

Learning outcomes

Bestått/ ikke bestått.

Content

Se mer utfyllende informasjon om praksis i programplanen

Teaching and learning methods

Anne Eikeland

Course requirements

  • Observasjoner og kliniske vurderinger ved alvorlig svikt i pasientens grunnleggende behov
  • Å forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
  • Å redusere stress og lindre smerter og ubehag ved avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
  • Kommunikasjon og samhandling med intensivpasienten og pårørende
  • Å forebygge og behandle intensivdelir
  • Helt og delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens vitale funksjoner og grunnleggende behov
  • Ernæring ved akutt og kritisk sykdom
  • Medisinsk utstyr
  • Når behandling ikke fører frem - palliativ fase
  • Skriftlig og muntlig dokumentasjon av intensivsykepleien
  • Undervisning og veiledning
  • Administrasjon og ledelse

Assessment

Emnet presenterer ulike innfallsvinkler og tilnærminger til helse, sykdom og forebyggende helsearbeid. Dagens helse- og omsorgsutfordringer settes inn i en bred samfunnsmessig, historisk og global kontekst, og det drøftes hvordan utfordringene kan møtes og/eller forebygges. Fokus settes på særskilte helseutfordringer som yrkesutøvere i helse- og oppvekstfag kan møte i sin yrkesutøvelse. Ulike teorier om læring, læreprosesser og tilpasset opplæring danner grunnlag for å kunne gi en helhetlig og relevant yrkesopplæring.

Emnet består av 15 studiepoeng med en fordeling på 4 studiepoeng breddefag, 6 studiepoeng dybdefag og 5 studiepoeng profesjonsfag.

Permitted exam materials and equipment

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

Grading scale

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kunnskap

Kunnskap

Studenten:

  • har bred kunnskap om dagens helseutfordringer, og kan sette disse inn i et samfunnsmessig, historisk og globalt perspektiv
  • har kunnskap om sentrale helseutfordringer innen eget primæryrke
  • har grunnleggende kunnskap om ulike tilnærminger, arenaer, og strategier innen forebyggende helsearbeid i skole og arbeidsliv

Har kunnskap om forebygging av psykiske plager og lidelser, samt hjelpetilbud innen psykisk helsevern:

  • har kunnskap om læring og om ulike læringsteorier som kan anvendes i opplæring av yrkesutøvere
  • har kunnskap om yrkesdidaktikk som kan bidra til å legge til rette for en helhetlig og meningsfull yrkesopplæring

Ferdigheter

Studenten:

  • kan vurdere aktuelle arenaer og samarbeidspartnere for yrkesutøvere innen helse- og oppvekstfagene
  • kan orientere seg i og anvende forskning som omhandler helseatferd, livsstil, livsløp og forebyggende helsearbeid
  • kan orientere seg i aktuelle dokumenter som legger føringer for samfunnets helsepolitikk
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere relevant yrkesopplæring innen forebyggende helsearbeid
  • kan legge til rette for tilpasset opplæring og differensierte læreprosesser i skole og arbeidsliv

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan drøfte ulike helseforståelser, og vurdere hvilken betydning hver enkelt av disse har for tilnærmingen til helse og sykdom
  • kan forklare begrepet folkehelse og drøfte ulike ideologiske tilnærminger til forebyggende helsearbeid
  • kan identifisere og drøfte ulike faktorer som fremmer helse og forebygger sykdom
  • kan drøfte sammenhenger mellom verdier og kulturelle og samfunnsmessige forhold som kan påvirke fysisk og psykisk helse
  • kan analysere og være kritisk til reklame og markedsføring rettet mot helse
  • kan drøfte hvordan en kan legge til rette for en relevant og helhetlig opplæring knyttet til aktuelle læringsteorier

Examiners

Praksis

  • pedagogisk praksisperiode 2, 20 dager pedagogisk praksis for heltid
  • 5 dager yrkesfaglig praksis for hel- og deltid

Arbeidskrav

  • Individuelt muntlig fremlegg, ca. 15 minutter, om relevant og meningsfull yrkesopplæring innen helse- og oppvekstyrkene, knyttet til læringsteori.

Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk ved hvert arbeidskrav. Ved sykdom eller lignende kan kompensasjon avtales med faglærer.