Programplaner og emneplaner - Student
SPP2100 Practical Training, 2nd Year Course description
- Course name in Norwegian
- Praksis, 2.år
- Study programme
-
Norwegian Sign Language
- Weight
- 0.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
Ikke relevant.
Learning outcomes
Bestått/ ikke bestått.
Content
Se mer utfyllende informasjon om praksis i programplanen
Teaching and learning methods
Anne Eikeland
Course requirements
- Observasjoner og kliniske vurderinger ved alvorlig svikt i pasientens grunnleggende behov
- Å forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
- Å redusere stress og lindre smerter og ubehag ved avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
- Kommunikasjon og samhandling med intensivpasienten og pårørende
- Å forebygge og behandle intensivdelir
- Helt og delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens vitale funksjoner og grunnleggende behov
- Ernæring ved akutt og kritisk sykdom
- Medisinsk utstyr
- Når behandling ikke fører frem - palliativ fase
- Skriftlig og muntlig dokumentasjon av intensivsykepleien
- Undervisning og veiledning
- Administrasjon og ledelse
Assessment
Emnet presenterer ulike innfallsvinkler og tilnærminger til helse, sykdom og forebyggende helsearbeid. Dagens helse- og omsorgsutfordringer settes inn i en bred samfunnsmessig, historisk og global kontekst, og det drøftes hvordan utfordringene kan møtes og/eller forebygges. Fokus settes på særskilte helseutfordringer som yrkesutøvere i helse- og oppvekstfag kan møte i sin yrkesutøvelse. Ulike teorier om læring, læreprosesser og tilpasset opplæring danner grunnlag for å kunne gi en helhetlig og relevant yrkesopplæring.
Emnet består av 15 studiepoeng med en fordeling på 4 studiepoeng breddefag, 6 studiepoeng dybdefag og 5 studiepoeng profesjonsfag.
Permitted exam materials and equipment
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
Grading scale
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kunnskap
Kunnskap
Studenten:
- har bred kunnskap om dagens helseutfordringer, og kan sette disse inn i et samfunnsmessig, historisk og globalt perspektiv
- har kunnskap om sentrale helseutfordringer innen eget primæryrke
- har grunnleggende kunnskap om ulike tilnærminger, arenaer, og strategier innen forebyggende helsearbeid i skole og arbeidsliv
Har kunnskap om forebygging av psykiske plager og lidelser, samt hjelpetilbud innen psykisk helsevern:
- har kunnskap om læring og om ulike læringsteorier som kan anvendes i opplæring av yrkesutøvere
- har kunnskap om yrkesdidaktikk som kan bidra til å legge til rette for en helhetlig og meningsfull yrkesopplæring
Ferdigheter
Studenten:
- kan vurdere aktuelle arenaer og samarbeidspartnere for yrkesutøvere innen helse- og oppvekstfagene
- kan orientere seg i og anvende forskning som omhandler helseatferd, livsstil, livsløp og forebyggende helsearbeid
- kan orientere seg i aktuelle dokumenter som legger føringer for samfunnets helsepolitikk
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere relevant yrkesopplæring innen forebyggende helsearbeid
- kan legge til rette for tilpasset opplæring og differensierte læreprosesser i skole og arbeidsliv
Generell kompetanse
Studenten:
- kan drøfte ulike helseforståelser, og vurdere hvilken betydning hver enkelt av disse har for tilnærmingen til helse og sykdom
- kan forklare begrepet folkehelse og drøfte ulike ideologiske tilnærminger til forebyggende helsearbeid
- kan identifisere og drøfte ulike faktorer som fremmer helse og forebygger sykdom
- kan drøfte sammenhenger mellom verdier og kulturelle og samfunnsmessige forhold som kan påvirke fysisk og psykisk helse
- kan analysere og være kritisk til reklame og markedsføring rettet mot helse
- kan drøfte hvordan en kan legge til rette for en relevant og helhetlig opplæring knyttet til aktuelle læringsteorier
Examiners
Praksis
- pedagogisk praksisperiode 2, 20 dager pedagogisk praksis for heltid
- 5 dager yrkesfaglig praksis for hel- og deltid
Arbeidskrav
- Individuelt muntlig fremlegg, ca. 15 minutter, om relevant og meningsfull yrkesopplæring innen helse- og oppvekstyrkene, knyttet til læringsteori.
Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk ved hvert arbeidskrav. Ved sykdom eller lignende kan kompensasjon avtales med faglærer.