EPN-V2

SPOVIT Philosophy of Science Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori
Study programme
Ph.d. programme in the study of professions
PhD Programme in the Study of Professions
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Philosophy of science is understood as the systematic study of scientific knowledge and scientific activity. This course focuses on those aspects of philosophy of science that concern the social sciences. This involves questions regarding the explanation of social phenomena as well as various assumptions about both individual behaviour and the connection between micro- and macrophenomena. The course aims to deepen participants understanding of the fundamental questions in the social sciences and enable them to analyse the assumptions that underlie their own research and the research of others.

Required preliminary courses

Emneplan godkjent av studieutvalget 11. oktober 2012. Redaksjonelle endringer foretatt 24. september 2015, 7. juli 2016 og 19. august 2016. Gjeldende fra høstsemesteret 2017.

Voksnes læring og læringskultur (30 studiepoeng) er preget av tverrfaglighet og av en tett kopling av teori og empiri. Perspektivene på voksnes læring er integrert i en bred tilnærming med vekt på et globalt og moderne kunnskapssamfunn. En grunnleggende erkjennelse i studiet er at læringsarbeid og læringsprosesser vil bære preg av kulturelt mangfold. Med dette som utgangspunkt er det et mål å utvikle kompetanse for en allsidig pedagogisk praksis i arbeid med voksne i et flerkulturelt samfunns- og arbeidsliv.

I studieløpet legges det betydelig vekt på studentenes personlige og/eller yrkesmessige erfaring. Studiet prioriterer en caseorientert tilnærming. En slik tilnærmingsmåte skal stimulere studentene til å utvikle handlingsalternativer som er hensiktsmessige i egen profesjonsvirksomhet.

Flerkulturelle og internasjonale perspektiver

For nærmere informasjon, se avsnittet «Innhold».

Kjønns- og likestillingsperspektiv

Integrering av kjønns- og likestillingsperspektivet er viktig for alle som arbeider med flerkulturelle utfordringer. Kjønns- og likestillingsperspektivet vil derfor bli berørt i forbindelse med ulike temaer i studiet.

Etikk

Etiske utfordringer angår alle som arbeider med flerkulturelle spørsmål. Etisk refleksjon bidrar til utvikling av kvalitet i fagutøvelsen. I løpet av studiet vil studentene derfor bli gjort kjent med etiske problemstillinger/spørsmål på ulike nivåer og i forhold til de temaene som berøres i studiet.

Learning outcomes

On completion of the course, the candidate will have achieved the following learning outcomes:

Knowledge

The candidate:

  • is in the forefront of knowledge concerning core elements of ABR and master the theory behind such elements in research
  • has in-dept knowledge of ontological, epistemological and ethical issues related to ABR
  • can evaluate the expediency and application of different methodological and analytical approaches within the umbrella term ABR
  • has in-dept knowledge of different alternative writing genres, relevant in ABR and can contribute to the development of new forms of documentation in the field

Skills

The candidate:

  • can handle complex ABR issues, challenge established ABR practices and critically analyse relationships between theories of knowledge and ABR
  • can use relevant techniques to enhance and elicit their own embodiment, empathy and material/formal/relational sensitivity in research and artistic development
  • can formulate problems, plan, carry out and critically discuss relevant ABR processes in their own research
  • can use writing processes of a high international standard as reflection tools throughout their research phases

General competence

The candidate:

  • can identify and discuss relationships and conflicts between other scientific theories and theories in ABR, related to his/her field of research with scholarly integrity
  • can give well-structured presentations and participate in debates in international forums assessing the need for practice innovation in ABR
  • can communicate research and development work through recognized Norwegian and international channels, relevant for ABR
  • can assess the need for, and manage, interdisciplinary assignments and project involving ABRs

Content

Target group

The target groups are PhD candidates/students and scientific staff who want to learn about arts-based research processes and thereby expand their research tool kit. The course aims at PhD candidates admitted to the PhD Program in Educational Sciences for Teacher Education and other relevant programmes. It is also open to staff members at OsloMet and other universities/colleges. The course is also open to candidates from other universities in Norway and abroad.

Admission requirements

The requirements for admission include completing a five-year master's program (integrated or consisting of a three-year bachelor's program and a two-year master's program, in total 300 ECTS) in the fields of teacher education, other pedagogical disciplines, educational science, development studies, social sciences, or other relevant areas related to the PhD programme. The master's degree should include a substantial independent project equivalent to a master's thesis (minimum 30 ECTS). An internationally completed master's degree that corresponds to at least four years in the Norwegian education system may also be considered for admission (please check the grounds for enrollment on the website of the Directorate for Higher Education and Skills). https://hkdir.no/en/foreign-education/lists-and-databases/higher-education-entrancequalification-gsu

In case of a large number of applicants, PhD-students enrolled in the PhD programme in Educational Sciences for Teacher Education will be prioritized, then students in other PhD programmes, then academic employees at the Faculty of Teacher Education and International Studies.

Applicants who are not enrolled in the PhD programme at the Faculty of Education and International Studies at OsloMet must send a summary in English of maximum one A4 sheet with relevant information about their own project/area of interest, containing topic, methodology, theoretical approach, and why this course might be relevant for their project.

Teaching and learning methods

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan navngi anatomiske strukturer og organer i menneskekroppen
  • kan beskrive organers beliggenhet i forhold til hverandre
  • kan beskrive anatomisk oppbygning i betydningen
    • makroanatomisk: organ og organsystem
    • mikroanatomisk: celler og vev
  • kan beskrive ulike organer og organsystemers oppgaver i kroppen
  • kan gjøre rede for normal fysiologi i de ulike organene og organsystemene
  • kan gjøre rede for reguleringsmekanismer og homeostase i den friske kroppen

Ferdigheter

Studenten

  • kan formidle grunnleggende kunnskap om menneskekroppens anatomi og organsystemer, samt fysiologiske og biokjemiske prosesser

Generell kompetanse

Studenten

  • erkjenner at kunnskap i emnet har betydning for utøvelse av faglig forsvarlig sykepleie

Course requirements

Voksnes læring og læringskultur (30 studiepoeng) er et deltidsstudium med undervisning organisert over ett studieår. Studiet består av fire samlinger á tre dager – to samlinger per semester. Undervisningen baserer seg på variert metodebruk, med stor egenaktivitet fra studentenes side. I undervisningen inngår forelesninger og diskusjonsgrupper og deltakelse i elektronisk faglig forum.

Studentene skal skrive refleksjonsnotater relatert til innholdet i hver av de fire samlingene (se avsnittet «Vurdering», under).

Arbeidet med praktiske eksempler vil stå sentralt, både i undervisningen og i refleksjonsnotatene. Eksemplene vil i vesentlig grad være relatert til studentenes eget praksisfelt og til andre relevante erfaringer i eget liv. Det er et mål å bruke eksempler og erfaringer med bred relevans i samfunnet slik at tverrfaglig samarbeid stimuleres når det arbeides med eksempler eller case.

Veiledning gis skriftlig (på Canvas) eller muntlig (se også avsnittet «Arbeidskrav»). Veiledningen skjer når refleksjonsnotater leveres innen fastsatt frist. Veileder kan komme med ideer og forslag og også peke på positive og mindre positive sider ved notatene. Veileders kommentarer kan imidlertid ikke betraktes som en vurdering eller godkjenning. Studentene har anledning til å arbeide videre med de enkelte notatene helt fram til eksamen.

Læringsressurser

Læringsressursene i studiet er en kombinasjon av faglig lesestoff, forelesninger, gruppesamtaler (inkludert elektronisk fagforum), egenproduserte notater og veiledning. Disse faglige ressursene skal til sammen danne et allsidig ressursgrunnlag for studentens individuelle læringsprosesser.

Det er viktig at alle typene av læringsressurser blir benyttet. Det er ingen enkelt ressurs som er ment å tilby det samme som er gitt ved noen av de andre læringsressursene. Forelesningene er for eksempel ikke ment å skulle ”dekke” pensum, men er supplementer og komplementer til de øvrige læringsressursene.

Assessment

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 80 prosent tilstedeværelse på seminar
  • 60 prosent riktig svar på digitale flervalgsoppgaver

Admission requirements

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

Ingen