EPN-V2

SPOPT Theory of professions Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsteori
Study programme
Ph.d. programme in the study of professions
PhD Programme in the Study of Professions
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
SPRING 2021
Schedule
Course history

Introduction

Assessment-/exam format

Participants will receive 5 ECTS for successful completion of the course. This includes the attendance requirement as well as passing the essay examination. The essay can draw upon the student’s own thesis, but this is not required. The essay must lay out and discuss a precise question within the field of philosophy of science. The essay is to be approximately 10 pages long, formatted with font size 12pt, double-spaced, and must be handed in before the submission deadline.

The essay will be examined by the course leader and is assessed as a pass or fail. If the essay is not passed, students are given another chance to edit their submission on a later agreed upon deadline.

The essay examination is based on the descriptions of the course’s learning outcomes.

It is not possible to request an extension of the submission deadline. Exceptions from this are only made in cases of documented sick leave. The deadline for submission will then be postponed based on the documented period of sick leave.

Support materials for assessment/examination

All

Right to appeal

Students may appeal their grade and formal errors in accordance with the Act relating to universities and university colleges and Regulations relating to studies and examinations at OsloMet – Oslo Metropolitan University.

Required preliminary courses

A master’s degree (120 ECTS) or equivalent.

Learning outcomes

This course is primarily meant for students enrolled in a Ph.D. program. If the course leader has the capacity to take on additional students, other applicants whose educational background (Master’s degree or equivalent) is deemed relevant will be considered for admission.

Content

Innhold

Emnet vil omhandle følgende temaer:

  • Profesjoner som jurisdiksjoner.
  • Profesjoners kunnskapsgrunnlag.
  • Skjønn og evidens.
  • Profesjonskvalifisering.
  • Modellering av interaksjonsprosesser.
  • Profesjoner mellom marked, stat og sivil samfunn.
  • Profesjonalisering som historisk prosess.
  • Profesjon, klasse og kjønn.
  • Profesjonell skjønnsutøvelse i velferdsstaten.
  • Profesjoner i det flerkulturelle samfunn.

Teaching and learning methods

The following subjects will be addressed:

  • Causality, laws, and mechanisms
  • Intentional explanations
  • Functional explanations
  • Action and rationality
  • Interpretation of meaning
  • Methodological individualism and collectivism
  • Realism and social constructivism
  • Science and values

Course requirements

Aktiv deltakelse i undervisningen er en forutsetning for å utvikle fagforståelse. Det er derfor krav om obligatorisk nærvær på 80 prosent. Emneansvarlig kan i enkelte og særlige tilfeller akseptere unntak fra nærværskravet. I slike tilfeller kan manglende deltakelse i undervisningen kompenseres ved aktiv lesning av den aktuelle pensumlitteraturen.

Arbeidskrav vurderes til godkjent eller ikke godkjent.

Assessment

Godkjent deltakelse på emnet og bestått essay gir 10 studiepoeng. Det er en fordel om essayet er innrettet mot egen avhandling, men dette er ikke et absolutt krav. Essayet skal ha en presis problemstilling og være drøftende. Essayet skal ha et omfang på ca. 15 sider med dobbelt linjeavstand, og skal leveres senest 2 måneder etter avsluttet undervisning.

Essayet vurderes av emneansvarlig. Essayet vurderes til bestått eller ikke bestått. Essay som vurderes til ikke bestått kan leveres inn som et bearbeidet essay én gang innen en nærmere angitt frist. Vurderingen av essay gjøres på grunnlag av læringsutbyttebeskrivelser for emnet.

Det gis ikke anledning til forlengelse av innleveringsfristen. Unntak er sykdom som dokumenteres med sykemelding. Etter søknad kan det gis utsettelse tilsvarende den dokumenterte sykdomsperioden.

Hjelpemidler til vurdering/eksamen: Alle.

Klageadgang

Bestemmelser om eksamen og fusk i forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus gjelder for arbeider som inngår i ph.d.-programmets opplæringsdel.

Emneplanen er godkjent av studieutvalget ved HiOA 30.05.2013.

Gjeldende fra høstsemesteret 2013.

Admission requirements

Målgruppe

Emnet er primært for studenter som er tatt opp i ph.d.-program. Ved ledige plasser er emnet åpent for andre interesserte med relevant mastergrad eller tilsvarende utdanning. OsloMet-ansatte prioriteres ved opptak