EPN-V2

SPIN7200 Groups with Special Educational Needs: Learning and Development Course description

Course name in Norwegian
Læring og utvikling for grupper med særskilte opplæringsbehov
Study programme
Introduction to Special Needs Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Ingen.

Required preliminary courses

Gradert skala A-F.

Learning outcomes

Erik Døving

Content

  • ulike typer lærevansker - årsaker og symptomer
  • psykososiale;vansker hos barn og unge;
  • psykisk utviklingshemning;og livskvalitet
  • språk-, lese- og skrivevansker
  • spesialpedagogiske muligheter og utfordringer i et individ- og systemperspektiv
  • pedagogiske tiltak på ulike opplæringsarenaer
  • vansker innenfor autismespekteret

Teaching and learning methods

  • HRMs strategiske og økonomiske rolle
  • Verdiskaping og konkurranseevne
  • Strategisk planlegging og iverksetting
  • Kontrakter og tilknytningsformer
  • Organisasjonsutforming og jobber
  • Belønningssystemer og motivasjon
  • Rekruttering og turnover
  • Interne og eksterne arbeidsmarkeder
  • Institusjonelle rammebetingelser og samfunnsansvar
  • Internasjonal og komparativ HRM.
  • Kompetanseanalyse og kompetanseutvikling

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Presentere og diskutere disposisjon for eksamensoppgaven;med medstudenter i gruppe på 2-6 studenter. Dette dokumenteres individuelt ved enten en skriftlig oppgave på 500-800 ord eller en videologg på 3-5 minutter.
  2. En;refleksjon etter en gruppediskusjon. Gruppeinnlevering, ved enten et;skriftlig refleksjonsnotat på 500-800 ord eller en videologg på 3-5 minutter.
  3. Individuell muntlig formidling av den planlagte eksamensoppgaven i gruppe. Omfang: 10-20 minutter. Ved sykdom kan annen dokumentasjonsform avtales.

;

Arbeidskrav som ikke blir godkjent, kan omarbeides én gang.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er obligatorisk deltakelse på fellessamlinger og i grupper. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis kompenseres etter avtale med faglærer.

Assessment

Individuell prosjekteksamen. Arbeid med eksamensoppgaven foregår gjennom hele emnet og innlevering av besvarelsen er ved avslutning av emnet.

I eksamensoppgaven;skal studenten reflektere over tiltak knyttet til læring og utvikling for grupper med særskilte opplæringsbehov. Oppgaven skal ta utgangspunkt i en relevant problemstilling og være knyttet opp mot relevant spesialpedagogisk teori. Omfang: 2500-3500 ord.

Ny/utsatt eksamen

Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av eksamensoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny eksamensoppgave.

Permitted exam materials and equipment

Alle tilgjengelige

Grading scale

Eksamen vurderes med bokstavkarakterer der A-E er bestått og F er ikke bestått

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Course contact person

Børge Skåland