Programplaner og emneplaner - Student
SPIN7200 Groups with Special Educational Needs: Learning and Development Course description
- Course name in Norwegian
- Læring og utvikling for grupper med særskilte opplæringsbehov
- Study programme
-
Introduction to Special Needs Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
SPRING 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Ingen.
Required preliminary courses
Gradert skala A-F.
Learning outcomes
Erik Døving
Content
- ulike typer lærevansker - årsaker og symptomer
- psykososiale;vansker hos barn og unge;
- psykisk utviklingshemning;og livskvalitet
- språk-, lese- og skrivevansker
- spesialpedagogiske muligheter og utfordringer i et individ- og systemperspektiv
- pedagogiske tiltak på ulike opplæringsarenaer
- vansker innenfor autismespekteret
Teaching and learning methods
- HRMs strategiske og økonomiske rolle
- Verdiskaping og konkurranseevne
- Strategisk planlegging og iverksetting
- Kontrakter og tilknytningsformer
- Organisasjonsutforming og jobber
- Belønningssystemer og motivasjon
- Rekruttering og turnover
- Interne og eksterne arbeidsmarkeder
- Institusjonelle rammebetingelser og samfunnsansvar
- Internasjonal og komparativ HRM.
- Kompetanseanalyse og kompetanseutvikling
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Presentere og diskutere disposisjon for eksamensoppgaven;med medstudenter i gruppe på 2-6 studenter. Dette dokumenteres individuelt ved enten en skriftlig oppgave på 500-800 ord eller en videologg på 3-5 minutter.
- En;refleksjon etter en gruppediskusjon. Gruppeinnlevering, ved enten et;skriftlig refleksjonsnotat på 500-800 ord eller en videologg på 3-5 minutter.
- Individuell muntlig formidling av den planlagte eksamensoppgaven i gruppe. Omfang: 10-20 minutter. Ved sykdom kan annen dokumentasjonsform avtales.
;
Arbeidskrav som ikke blir godkjent, kan omarbeides én gang.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er obligatorisk deltakelse på fellessamlinger og i grupper. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis kompenseres etter avtale med faglærer.
Assessment
Individuell prosjekteksamen. Arbeid med eksamensoppgaven foregår gjennom hele emnet og innlevering av besvarelsen er ved avslutning av emnet.
I eksamensoppgaven;skal studenten reflektere over tiltak knyttet til læring og utvikling for grupper med særskilte opplæringsbehov. Oppgaven skal ta utgangspunkt i en relevant problemstilling og være knyttet opp mot relevant spesialpedagogisk teori. Omfang: 2500-3500 ord.
Ny/utsatt eksamen
Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av eksamensoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny eksamensoppgave.
Permitted exam materials and equipment
Alle tilgjengelige
Grading scale
Eksamen vurderes med bokstavkarakterer der A-E er bestått og F er ikke bestått
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Course contact person
Børge Skåland