EPN

SPIN7100 Basic Understanding of Special Needs Profession Course description

Course name in Norwegian
Grunnleggende forståelse for det spesialpedagogiske arbeidet
Study programme
Innføring i spesialpedagogikk
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Emnet legger vekt på å skape en grunnleggende forståelse for det spesialpedagogiske arbeidsfeltet. Det rettes særlig fokus mot rammefaktorer, sentrale begreper og etiske prinsipper. Emnet vil gi kunnskap om barn og unges utvikling og gi muligheter til å reflektere over ulike spesialpedagogiske tiltak.

Required preliminary courses

Opptakskravet er generell studiekompetanse. Andre med spesiell interesse for fagområdet eller erfaring fra arbeid med mennesker med behov for spesiell tilrettelegging, kan tas opp etter individuell vurdering.

Learning outcomes

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om rammefaktorer for det spesialpedagogiske arbeidet

  • har kunnskap om sentrale begreper i spesialpedagogisk arbeid

  • har kunnskap om barn og unges utvikling

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre enkle observasjoner av barn

  • kan reflektere over bruk av individuelle opplæringsplaner som hjelpemiddel i arbeidet

  • kan reflektere over ulike spesialpedagogiske tiltak i barnehage, skole og SFO

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende etiske prinsipper i yrkesutøvelsen

  • viser forståelse for likeverdig opplæring for barn og unge med ulike behov

Content

  • rammer for det spesialpedagogiske arbeidsfeltet
  • etikk i spesialpedagogisk arbeid
  • læring og utvikling
  • sosialisering
  • kommunikasjon i relasjoner
  • tilpasset opplæring og spesialpedagogisk hjelp på ulike arenaer
  • individuelle opplæringsplaner
  • utfordringer i et inkluderende og kulturelt mangfoldig samfunn

Teaching and learning methods

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. To skriftlige, individuelle oppgaver om egen læring og refleksjon over faglig innhold i emnet. Omfang: 300-700 ord per oppgave

  2. Presentere og diskutere disposisjon for eksamensoppgaven med medstudenter i gruppe på 3 - 5 studenter. Dette dokumenteres individuelt ved enten en skriftlig oppgave på 800 - 1200 ord eller en videologg på 3 - 5 minutter.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er obligatorisk deltakelse på fellessamlinger. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis kompenseres etter avtale med faglærer.

Assessment

Muntlig eksamen i grupper* på 2-4 studenter. Under eksamen skal studentene presentere og reflektere over en spesialpedagogisk problemstilling eller tema knyttet til emnets faglige innhold. Refleksjonen skal være praksisrelatert og knyttet opp mot emnets læringsutbytte og relevant teori. Omfang: 45-60 minutter pr gruppe.

*Det kan i særlige tilfeller søkes om å avlegge eksamen individuelt

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått. Det gis individuelle karakterer.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Course contact person

Børge Skåland