Programplaner og emneplaner - Student
SPHPRA331 Nurse's Role and Tasks in Home Care Course description
- Course name in Norwegian
- Sykepleierens funksjon og oppgaver i hjemmesykepleie
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Nursing
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg innsikt i ansvar og oppgaver sykepleieren har i hjemmesykepleie.
Studenten skal vise evne til å integrere teori, funn fra nyere forskning, klinisk erfaring og brukerkunnskap med ulike intervensjonsformer. Emnet bygger på SPH3220 Sykepleie i kommunehelsetjenesten.
Required preliminary courses
For å kunne påbegynne emnet må eksamener og praksis fra første og andre studieår samt SPHLEG Legemiddelregning være bestått. I tillegg må arbeidskravene tilhørende SPH3220 være godkjent.
Halvparten av studentkullet gjennomfører emnet SPHPRA321 i 5. semester, andre halvdel gjennomfører emnet i 6. semester. Merk at det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1200 Kommunikasjon med barn, unge og familiene deres gjennomføres i 6. semester for hele kullet, og to dagers førstehjelpsøvelse og innovasjonscamp gjennomføres i 6. semester for hele kullet.
Arbeidskrav og læringsutbytter merket med stjerne* for det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1200 Kommunikasjon med barn, unge og familiene deres gjelder studentene som gjennomfører emnet i 6. semester.
Arbeidskrav og læringsutbytter merket med stjerner for førstehjelpsøvelse** og innovasjonscamp*** gjelder studentene som gjennomfører emnet i 6. semester.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for sykepleiefaglige problemstillinger og vurdere disse i lys av relevant fag- og forskningslitteratur
- kan gjøre rede for den administrative og den faglige sykepleielederens funksjon
- kan gjøre rede for kommunehelsetjenestens oppbygging, ledelse, oppgaver og retningslinjer, samt saksbehandling for tildeling av tjenester
Ferdigheter
Studenten
- kan legge til rette for å ivareta grunnleggende behov, vurdere helsefremmende tiltak og bidra til et helsefremmende miljø overfor pasienter med langvarige sykdomstilstander ved anvendelse av sykepleieprosessen
- kan anvende pedagogiske prinsipper i undervisning, veiledning og informasjon overfor aktuelle grupper for å fremme læring, empowerment og pasientsikkerhet
- kan anvende spesielle kommunikasjonsferdigheter i samhandling ved pasienter og pårørende fra andre kulturer, pasienter med kognitiv svikt, afasi og mennesker i livets sluttfase
- kan administrere og overvåke legemiddelbehandling på en forsvarlig måte og informere pasienten om legemiddelets virkning og bivirkning
- kan ivareta hygieniske prinsipper, vise ferdigheter i forflytningsteknikk, samt beherske aktuelt medisinsk-teknisk utstyr i utførelse av aktuelle prosedyrer
- kan gjøre bruk av systemer for sykepleiedokumentasjon og på den måten dokumentere, kvalitetssikre og evaluere egen sykepleieutøvelse skriftlig og muntlig
- kan gjennomføre utøvelse av ledelse og administrasjon overfor en gruppe av pasienter og medarbeidere
- kan samhandle tverrfaglig og tverretatlig for å skape et koordinert, helhetlig og sammenhengende tjenestetilbud som sikrer gode pasientforløp*
- kan utøve grunnleggende førstehjelp**
- kan utøve hjerte-lungeredning**
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere og reflektere over aktuelle etiske problemstillinger og dilemmaer på individ-, gruppe- og samfunnsnivå med utgangspunkt i etiske løsningsmodeller for å finne gode handlingsvalg
- kan anerkjenne pasienterfaringer- og medvirkning, praktisere i henhold til gjeldende lovverk og rammebetingelser samt yrkesetiske retningslinjer
- kan videreutvikle holdninger og verdier i møte den enkelte pasient og pårørende på en profesjonell måte
- kan videreutvikle kritisk analytisk holdning, identifisere behov for kvalitetsutvikling, forskning og fagutvikling, og ta medansvar for å bidra til å implementere ny kunnskap i praksis
- kan vurdere ulike kunnskaps- og informasjonskilder og anvende disse til å drøfte sykepleiefaglige problemstillinger
- kan medvirke til et helsefremmende og inkluderende arbeidsmiljø i egen studentgruppe og med andre medarbeidere
- tar ansvar for egen læring og studiesituasjon ved å identifisere eget kunnskapsbehov, vise innsikt i egne læringsbehov og innhente ny kunnskap
- har en forståelse for betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres*
- kan engasjere seg i nytenkning og innovasjonsprosesser***
Content
Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, selvstudier, veiledet praksis og ferdighetstrening på skolens øvingspost
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent:
- Egenpresentasjon og vaktplan
- Egenvurdering til midtvurdering og/eller avsluttende vurdering
- Tilstedeværelse ved forventningsmøte, midtveis- og avsluttende vurdering
- Deltakelse i to (2) gruppeveiledninger sammen med lærer
- Dokumentasjonsoppgave relatert til praksisstudier i hjemmesykepleie. 2000 ord +/- 10%.
- Muntlig fremlegg av gjennomført fagutvikling
- Gruppeoppgave tilknyttet INTER1200*
- Deltakelse på en to dagers førstehjelpsøvelse**
- Deltakelse i workshop knyttet til nytenkning og innovasjonsprosesser***
Studenten gis tre muligheter til godkjenning av skriftlige arbeidskrav i løpet av praksisperioden.
Assessment
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Vurdering av praktiske studier inklusive arbeidskrav
Permitted exam materials and equipment
Alle
Grading scale
Bestått/ikke bestått
Krav om tilstedeværelse i veiledet praksis (90 %)
Examiners
Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og en representant fra OsloMet. Endelig vedtak om karakteren bestått/ikke bestått fattes av OsloMet