EPN-V2

SPHPRA231 Nurse's Role and Tasks in Mental Health Care Course description

Course name in Norwegian
Sykepleierens funksjon og oppgaver i psykisk helsearbeid
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history
  • Introduction

    Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg kompetanse for å utøve sykepleie ved psykisk lidelse. Studenten skal vise evne til å integrere teori, funn fra nyere forskning, klinisk erfaring og brukerkunnskap ved ulike intervensjonsformer.

    Arbeidskrav og læringsutbytter merket med stjerne ivaretar det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1100 - Den samme ungen - ulike arenaer og gjelder studentene som gjennomfører SPHPRA231 i 3. periode.

  • Required preliminary courses

    For å kunne påbegynne emnet må studenten ha bestått SPH1020 Grunnleggende sykepleie, SPH1230 Anatomi, fysiologi og biokjemi og SPHPRA111 Sykepleierens funksjon og oppgaver innen grunnleggende sykepleie.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan gjøre rede for sykepleierens sentrale funksjon i psykisk helsearbeid med vekt på relasjon
    • kan gjøre rede for ulike profesjoners funksjon og tverrfaglig samarbeid innen psykisk helsearbeid
    • kan gjøre rede for praksisstedets organisasjon og funksjon innenfor psykisk helsearbeid, og knytte dette opp mot politiske føringer som styrer
    • har kunnskap om individuell plan
    • kan gjøre rede for konsekvenser av rusbruk og sammenhenger mellom rus og psykisk lidelse
    • kan gjøre rede for bruken av psykofarmaka
    • kan gjøre rede for brukermedvirkning
    • kan anvende kunnskap om Lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern, med vekt på samtykkekompetanse, brukermedvirkning og autonomi
    • kan gjøre rede for utfordringer knyttet til det å leve med psykiske lidelser på kort eller lang sikt
    • har en generell forståelse av barndom, av barn og unge og av oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt, kulturelt og økonomisk mangfold*

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende grunnleggende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i møte med pasienter, pårørende, medarbeidere og/eller andre studenter*
    • kan anvende sykepleieprosessen og vurdere sykepleie til mennesker med psykiske lidelser, med utgangspunkt i sykepleieteori- og miljøterapeutiske prinsipper, og der det er mulig å følge opp egen pasient/bruker
    • kan administrere, observere og rapportere virkninger og bivirkninger av medikamentell behandling
    • kan implementere recoverybasert tenkning i sitt arbeid
    • viser evne til å reflektere over pasientens opplevelser og reaksjoner på sykdom, lidelse og behandling
    • kan anvende ulike sykepleie- og miljøterapiteorier i til pasienter og brukere med psykiske lidelser
    • kan arbeide kunnskapsbasert
    • kan anvende grunnleggende dokumentasjonsferdigheter knyttet til praksisfeltet

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan handle i samsvar med yrkesetiske retningslinjer, etiske prinsipper og lovverk knyttet til psykisk helsearbeid
    • kan ta ansvar for egen læring og studiesituasjon
    • kan ta initiativ og i stigende grad viser progresjon og selvstendighet
    • kan utøve sykepleie i samsvar med egen kompetanse og er mottagelig for veiledning
    • har kulturell forståelse i utøvelsen av sykepleie og forståelse av psykisk helse
    • kan administrere eget arbeid
  • Content

    Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.

  • Teaching and learning methods

    Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom praktiske studier inkludert dager på skolen med undervisning og selvstudium

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent:

    • Egenpresentasjon og vaktplan
    • Egenvurdering i form av konkretisering av læringsutbytter til midtvurdering og/eller avsluttende vurdering
    • Tilstedeværelse ved forventningsmøte, midtveis- og avsluttende vurdering
    • En individuell skriftlig oppgave, omfang inntil 2500 ord
    • Deltakelse i to veiledninger
    • Deltakelse på seminar over to dager tilknyttet INTER1100*
    • Gruppeoppgave tilknyttet INTER1000*

    Studenten gis tre muligheter til godkjenning av skriftlige arbeidskrav i løpet av praksisperioden

  • Assessment

    Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

    Vurderingsform: Vurdering av praksis inklusive arbeidskrav

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle

  • Grading scale

    Bestått/ikke bestått

    Krav om tilstedeværelse i veiledet praksis (90 %)

  • Examiners

    Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og en representant fra OsloMet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av OsloMet