Programplaner og emneplaner - Student
SPHPRA231 Nurse's Role and Tasks in Mental Health Care Course description
- Course name in Norwegian
- Sykepleierens funksjon og oppgaver i psykisk helsearbeid
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Nursing
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg kompetanse for å utøve sykepleie ved psykisk lidelse. Studenten skal vise evne til å integrere teori, funn fra nyere forskning, klinisk erfaring og brukerkunnskap ved ulike intervensjonsformer.
Arbeidskrav og læringsutbytter merket med stjerne ivaretar det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1100 - Den samme ungen - ulike arenaer og gjelder studentene som gjennomfører SPHPRA231 i 3. periode.
Required preliminary courses
For å kunne påbegynne emnet må studenten ha bestått SPH1020 Grunnleggende sykepleie, SPH1230 Anatomi, fysiologi og biokjemi og SPHPRA111 Sykepleierens funksjon og oppgaver innen grunnleggende sykepleie.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for sykepleierens sentrale funksjon i psykisk helsearbeid med vekt på relasjon
- kan gjøre rede for ulike profesjoners funksjon og tverrfaglig samarbeid innen psykisk helsearbeid
- kan gjøre rede for praksisstedets organisasjon og funksjon innenfor psykisk helsearbeid, og knytte dette opp mot politiske føringer som styrer
- har kunnskap om individuell plan
- kan gjøre rede for konsekvenser av rusbruk og sammenhenger mellom rus og psykisk lidelse
- kan gjøre rede for bruken av psykofarmaka
- kan gjøre rede for brukermedvirkning
- kan anvende kunnskap om Lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern, med vekt på samtykkekompetanse, brukermedvirkning og autonomi
- kan gjøre rede for utfordringer knyttet til det å leve med psykiske lidelser på kort eller lang sikt
- har en generell forståelse av barndom, av barn og unge og av oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt, kulturelt og økonomisk mangfold*
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende grunnleggende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i møte med pasienter, pårørende, medarbeidere og/eller andre studenter*
- kan anvende sykepleieprosessen og vurdere sykepleie til mennesker med psykiske lidelser, med utgangspunkt i sykepleieteori- og miljøterapeutiske prinsipper, og der det er mulig å følge opp egen pasient/bruker
- kan administrere, observere og rapportere virkninger og bivirkninger av medikamentell behandling
- kan implementere recoverybasert tenkning i sitt arbeid
- viser evne til å reflektere over pasientens opplevelser og reaksjoner på sykdom, lidelse og behandling
- kan anvende ulike sykepleie- og miljøterapiteorier i til pasienter og brukere med psykiske lidelser
- kan arbeide kunnskapsbasert
- kan anvende grunnleggende dokumentasjonsferdigheter knyttet til praksisfeltet
Generell kompetanse
Studenten
- kan handle i samsvar med yrkesetiske retningslinjer, etiske prinsipper og lovverk knyttet til psykisk helsearbeid
- kan ta ansvar for egen læring og studiesituasjon
- kan ta initiativ og i stigende grad viser progresjon og selvstendighet
- kan utøve sykepleie i samsvar med egen kompetanse og er mottagelig for veiledning
- har kulturell forståelse i utøvelsen av sykepleie og forståelse av psykisk helse
- kan administrere eget arbeid
Content
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, demonstrasjonsforelesninger, selvstudier, seminarer og ferdighetstrening kombinert med studentarbeid og fremlegg i grupper og individuelt. Ferdighetstreningen på skolens laboratorier gir studentene mulighet til å tilegne seg nødvendige ferdigheter i protese og singel krone fremstilling. Studenten skal utføre hver arbeidsprosess 3-5 ganger. Det gis opplæring i riktig bruk av maskiner og utstyr, samt vedlikehold av dette.
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom praktiske studier inkludert dager på skolen med undervisning og selvstudium
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent:
- Egenpresentasjon og vaktplan
- Egenvurdering i form av konkretisering av læringsutbytter til midtvurdering og/eller avsluttende vurdering
- Tilstedeværelse ved forventningsmøte, midtveis- og avsluttende vurdering
- En individuell skriftlig oppgave, omfang inntil 2500 ord
- Deltakelse i to veiledninger
- Deltakelse på seminar over to dager tilknyttet INTER1100*
- Gruppeoppgave tilknyttet INTER1000*
Studenten gis tre muligheter til godkjenning av skriftlige arbeidskrav i løpet av praksisperioden
Assessment
Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene
Vurderingsform: Vurdering av praksis inklusive arbeidskrav
Permitted exam materials and equipment
Emnet omfatter grunnleggende konstruksjonsprinsipper og formgivning innen avtakbar og fast protetikk. Det fokuseres på nødvendige betingelser for å oppnå et optimalt resultat i forhold til den orale anatomi, bittfysiologi, design og materialvalg. Sammenhengen mellom form, farge og funksjon og pasientens tilvenning til og akseptering av protesen vektlegges.
Designfaget fokuserer på det formmessige og illusjonsprinsipper knyttet til bruk av farger som virkemiddel til å illudere forstørrelse eller reduksjon av form. Å lære å oppfatte og uttrykke ulike formuttrykk vektlegges for å kunne gjenskape en tannerstatnings særpregede form.
Emnet er sammensatt av følgende fag, angitt i studiepoeng:
- Protetikk 15 sp. (5 sp. teori og 10 sp. ferdighetstrening/praksis)
- Design 5 sp. (2 sp. teori og 3 sp. ferdighetstrening/praksis)
Grading scale
Studenten må være tatt opp på studiet.
Examiners
Læringsutbytte i protetikk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte inndelt i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan påvise betydningen av avtakbare protesers utforming i forhold til psykologiske, funksjonelle, estetiske og fonetiske aspekter
- beskrive design av kroner som hjelpemiddel til å opprettholde eller gjenskape pasientens bittfunksjon
- kan forklare begrepene modellfremstilling, modellering, pressing, polymerisering, renovering.
- har kjennskap til den støpte partielle protesens aktive og passive retensjonselementer
Ferdigheter
Studenten kan
- stille opp tenner på partielle og hele proteser mot antagonist med stabil okklusjon
- polymerisere, pusse og polere helproteser på et akseptabelt nivå
- fremstille funksjonelle gipsmodeller til fast og avtakbar protetikk med akseptabel kvalitet
- designe og fremstille single helkeramiske fullanatomiske kroner med akseptabel passform og morfologi
- designe og fremstille single kroner med tilstrekkelig passform
- fremvise riktig behandling av materialene voks, gips, metylmetakrylat og helkeram
Generell kompetanse
Studenten kan
- dokumentere eget arbeid
- bruke utstyr og maskiner riktig, og gjennomføre vedlikehold av disse
Læringsutbytte i design
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte inndelt i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om farge, form og tekstur som virkemiddel for å ivareta nødvendig funksjon og estetikk i fremstilling av tannerstatninger
- kjenner til metoder for manipulering av fargekontraster og tredimensjonal form
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap fra farge- og formlære til å skape harmoni i et redusert tannsett
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i sammenhengen mellom farge- og formgivning og visuell oppfattelse