Programplaner og emneplaner - Student
SPHPRA221 Nurse's Role and Tasks in Surgical Practice Course description
- Course name in Norwegian
- Sykepleierens funksjon og oppgaver i kirurgisk praksis
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Nursing
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg kompetanse for å kunne utøve sykepleie ved kirurgisk sykdom og behandling. Studenten skal vise evne til å integrere teori, funn fra nyere forskning, klinisk erfaring og brukerkunnskap ved ulike intervensjonsformer. Emnet bygger på SPH1410 Sykepleie innen medisinske sykdommer og ved kirurgi.
Våren 2018 gjennomføres i tillegg INTER1100 «Det samme barnet - ulike arenaer». INTER1100 gjennomføres samtidig for alle studentene på kullet. For nærmere beskrivelse, sehttps://blogg.hioa.no/interact/.
Required preliminary courses
For å kunne påbegynne emnet må studenten ha bestått SPH1020 Grunnleggende sykepleie, SPH1230 Anatomi, fysiologi og biokjemi og SPHPRA111 Sykepleierens funksjon og oppgaver innen grunnleggende sykepleie.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for pre- og postoperativ sykepleie ved kirurgi
- har bred kunnskap om sykdomsprosesser, behandling og forebygging av kirurgiske lidelser
- kan beskrive hva de ulike profesjoner legger vekt på i tverrprofesjonelt samarbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sykepleieprosessen til pasienter ved kirurgisk sykdom og behandling
- kan anvende kunnskap om akutte kriser og kan reflektere over pasientens og pårørendes opplevelse av sin situasjon
- kan anvende grunnleggende kunnskap om smertelindring og smertescoringsverktøy
- kan koordinere pasientforløp til pasienter ved kirurgisk sykdom og behandling
- kan informere, undervise og veilede pasienter og pårørende
- kan anvende kunnskap om forskriftsmessig legemiddelhåndtering
- kan utføre og begrunne relevante sykepleiefaglige prosedyrer
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende yrkesetiske retningslinjer
- kan utøve faglig forsvarlig sykepleie, basert på kunnskapsbasert praksis og kritisk refleksjon
- kan anvende grunnleggende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere
- kan ta ansvar for egen læring og studiesituasjon, tar initiativ og i stigende grad viser progresjon og selvstendighet
- kan vise evne til å engasjere seg i fagutviklende oppgaver
- kan utøve sykepleie i samsvar med egen kompetanse og er mottagelig for veiledning
Content
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om perspektiver, teorier og modeller knyttet til ledelse som fagområde
- har avansert kunnskap om barnehagen som organisasjon, samfunnsinstitusjon og pedagogisk virksomhet
- har kunnskap om teorier om og perspektiver på forholdet mellom politisk styring og profesjonell autonomi
- har avansert kunnskap om profesjoner generelt og barnehagelærerprofesjonen spesielt
- har inngående kunnskap om barnehagelæreren som profesjonsutøver i lys av aktuelle faglige og politiske spørsmål som angår barnehagen
- har inngående kunnskap om profesjonsetiske spørsmål
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forstå hvordan organisasjoner kan bygges, utvikles og endres
- kan bruke relevant kunnskap for å undersøke og utvikle barnehagens praksis
- kan analysere og kritisk reflektere omkring barnehageledelse og spørsmål relatert til barnehagen som samfunnsinstitusjon og pedagogisk virksomhet
- kan analysere sammenhenger mellom barnehagefaglige og politiske prosesser, og har evne til kritisk refleksjon over forholdet mellom styring og profesjonell autonomi i barnehagefeltet
Generell kompetanse
Studenten
- kan formulere og kritisk reflektere over relevante profesjonsetiske problemstillinger fra et ledelses- og barnehagefaglig perspektiv
- kan anvende kunnskap om og ferdigheter innenfor profesjonsutvikling, organisasjonsbygging og barnehageledelse på nye områder
- kan kommunisere muntlig og skriftlig om barnehageledelse, organisasjonsutvikling og barnehagepedagogiske og profesjonsfaglige spørsmål
- kan analysere og drøfte ulike faglige tilnærminger til barnehagelærerprofesjonen og sammenhengen mellom politikk, profesjon og pedagogikk
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, praktisk trening i øvingspost, praktiske studier, gruppearbeid og selvstudie
Course requirements
Endringer i samfunnet og endringer i barnehagefeltet påvirker ledere i barnehagen og deres ledelsesoppgaver. En generell endring i samfunnet er økende grad av mangfold, noe som gjenspeiles blant de ansatte i barnehagen, samt i familiene og i barnegruppene. Kompleksiteten innebærer at det stilles større krav til barnehageledere.
Emnet Mangfoldsledelse i barnehagen tar utgangspunkt i økt kulturell kompleksitet i det norske samfunnet. Dette ses i sammenheng med andre mangfolds- og forskjellsdimensjoner som etnisk bakgrunn, kjønn, sosial klasse og religion. Studentenes ledererfaringer og kritiske perspektiver er sentrale i tilnærmingen til ledelse i en mangfoldig barnehage, blant annet knyttet til ulike maktposisjoner, innenforskap og utenforskap i barnehagefellesskapet.
Sentrale overordnede temaer omhandler ledelse av utviklingsprosesser i barnehagen, ledelse av demokratiske prosesser og uenighetsfellesskap, og ledelse av refleksjons- og kommunikasjonsprosesser knyttet til posisjoner og relasjoner.
Fullført og bestått emne kan, etter søknad, innpasses som del av masterprogrammet i Barnehagekunnskap (120 studiepoeng) ved OsloMet. Kandidater må søke om opptak til masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskriterier som gjelder for masterstudiet (inkludert karakterkrav).
Assessment
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Vurderingsform: Vurdering av praksis inklusive arbeidskrav
Sensorordning: Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og én representant
fra høgskolen. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av høgskolen
Vurderingsuttrykk: Bestått/Ikke bestått
Krav om tilstedeværelse i veiledet praksis (90 %)
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Alle
Pensumliste
Pensum er på totalt ca. 1000 sider.