Programplaner og emneplaner - Student
SPHPRA211 Nurse's Role and Tasks in Medical Practice Course description
- Course name in Norwegian
- Sykepleierens funksjon og oppgaver i medisinsk praksis
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg kompetanse for å kunne utøve sykepleie ved medisinsk sykdom og behandling. Studenten skal vise evne til å integrere teori, funn fra nyere forskning, klinisk erfaring og brukerkunnskap ved ulike intervensjonsformer. Emnet bygger på SPH1410 Sykepleie innen medisinske sykdommer og ved kirurgi.
Våren 2018 gjennomføres i tillegg INTER1100 «Det samme barnet - ulike arenaer». INTER1100 gjennomføres samtidig for alle studentene på kullet. For nærmere beskrivelse, sehttps://blogg.hioa.no/interact/.
-
Required preliminary courses
For å kunne påbegynne emnet må studenten ha bestått SPH1020 Grunnleggende sykepleie, SPH1230 Anatomi, fysiologi og biokjemi og SPHPRA111 Sykepleierens funksjon og oppgaver innen grunnleggende sykepleie.
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om sykdomsprosesser, behandling og forebygging av medisinske lidelser
- har kunnskap om lovverket og rammer som regulerer spesialisthelsetjenesten
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sykepleieprosessen til pasienter ved medisinsk sykdom og behandling
- kan anvende kunnskap om akutte kriser og kan reflektere over pasientens og pårørendes opplevelse av sin situasjon
- kan anvende grunnleggende kunnskap om smertelindring og smertescoringsverktøy
- kan koordinere pasientforløp ved medisinsk sykdom og behandling
- kan samarbeide med mellom nivåene av helsetjenestene
- kan informere, undervise og veilede pasienter og pårørende
- kan anvende kunnskap om forskriftsmessig legemiddelhåndtering
- kan utføre og begrunne relevante sykepleiefaglige prosedyrer
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende yrkesetiske retningslinjer
- kan utøve faglig forsvarlig sykepleie, basert på kunnskapsbasert praksis og kritisk refleksjon
- kan anvende grunnleggende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere
- kan ta ansvar for egen læring, tar initiativ og i stigende grad viser progresjon og selvstendighet i sin studiesituasjon
- kan utøve sykepleie i samsvar med egen kompetanse og er mottagelig for veiledning
-
Content
Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert i undervisningsplanene.
-
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, praktisk trening i øvingspost, praktiske studier, gruppearbeid og selvstudie
-
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent:
- Egenpresentasjon og vaktplan
- Egenvurdering til midtvurdering og/eller avsluttende vurdering
- Tilstedeværelse ved forventningsmøte, midtveis- og avsluttende vurdering
- Deltakelse i to veiledninger
- Individuell skriftlig oppgave, ca. 2000 ord
Studenten gis tre muligheter til godkjenning av skriftlige arbeidskrav i løpet av praksisperioden
-
Assessment
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Vurderingsform: Vurdering av praksis inklusive arbeidskrav
Sensorordning: Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og én representant
fra høgskolen. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av høgskolen
Vurderingsuttrykk: Bestått/Ikke bestått
Krav om tilstedeværelse i veiledet praksis (90 %)
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Alle
Pensumliste
Pensum er på totalt ca. 1000 ord.
Akershus universitetssykehus. (2013). Ahus. Blodprøvetaking av voksne. Tverrfaglig laboratoriemedisin og medisinsk biokjemi. [Tilgjengelig på Fronter]
Dalland, O. (2012). Metode og oppgaveskriving for studenter (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kapittel 3-9]. [Behov ved oppgaveskriving]
Hellesø, R. (2015). Pasientjournalen og prinsipper i journalføring. I E. K. Grov & I. M. Holter (Red.),Grunnleggende kunnskap i klinisk sykepleie. Sykepleieboken 1 (5. utg., s. 214-246). Oslo: Akribe.
Norsk Resuscitasjonsråd. (2015). Nye retningslinjer for hjerte-lungeredning. Hentet fra:http://nrr.org/index.php/en/retningslinjer/norske-retningslinjer-2015oghttp://nrr.org/images/nedlasting/pdf/HLR_for_helsepersonell3.png
Nortvedt, M. W., Jamtvedt, G., Graverholt, B., Nordheim, L.V. & Reinar, L. M. (2012). Jobb kunnskapsbasert: En arbeidsbok . (2. utg.). Oslo: Akribe.
Nortvedt, P. (2016). Omtanke : En innføring i sykepleiens etikk. (2 . utg.). Oslo: Gyldendal[Kapittel 4, 5 og 6 = 119 s.]
Sykepleiernes Samarbeid i Norden. (2003). Etiske retningslinjer for sykepleieforskning i Norden .Hentet fra:https://dsr.dk/sites/default/files/479/ssns_etiske_retningslinjer_0.pdf
Anbefalt litteratur
Eide, H. & Eide, T. (2012). Kommunikasjon i relasjoner : Samhandling, konfliktløsning, etikk (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Heggdal, K. (2006). Sykepleiedokumentasjon . (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kapittel 1-6]
NANDA. (2003). NANDA sykepleiediagnoser : Definisjoner & klassifikasjon, 2001-2002 . Oslo: Akribe.
Ohnstad, B. (2013). Juss for helse- og sosialarbeidere : En innføring i lovgivning, juridisk tenkning og metode(5. utg.). Bergen: Fagbokforl.
Olsen, L.A. (2014). Praktisk medikamentregning : Dose, styrke, mengde. (4.utg.). Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Simonsen, T., Aarbekke, J. og Lysaa, R. (2010). Illustrert farmakologi : Bind 1 (3. utg.). Bergen: Fagbokforlaget.
Slettebø, Å. (2013). Sykepleie og etikk (6. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[Kapittel 4: Til pasientens "beste"?]
(Pensumliste ajour: 2017-02-03. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, APA-stil. kk)