EPN-V2

SPHPRA211 Nurse's Role and Tasks in Medical Practice Course description

Course name in Norwegian
Sykepleierens funksjon og oppgaver i medisinsk praksis
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg kompetanse for å kunne utøve sykepleie ved medisinsk sykdom og behandling. Studenten skal vise evne til å integrere teori, funn fra nyere forskning, klinisk erfaring og brukerkunnskap ved ulike intervensjonsformer. Emnet bygger på SPH1410 Sykepleie innen medisinske sykdommer og ved kirurgi.

Våren 2018 gjennomføres i tillegg INTER1100 «Det samme barnet - ulike arenaer». INTER1100 gjennomføres samtidig for alle studentene på kullet. For nærmere beskrivelse, sehttps://blogg.hioa.no/interact/.

Required preliminary courses

For å kunne påbegynne emnet må studenten ha bestått SPH1020 Grunnleggende sykepleie, SPH1230 Anatomi, fysiologi og biokjemi og SPHPRA111 Sykepleierens funksjon og oppgaver innen grunnleggende sykepleie.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om sykdomsprosesser, behandling og forebygging av medisinske lidelser
  • har kunnskap om lovverket og rammer som regulerer spesialisthelsetjenesten

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sykepleieprosessen til pasienter ved medisinsk sykdom og behandling
  • kan anvende kunnskap om akutte kriser og kan reflektere over pasientens og pårørendes opplevelse av sin situasjon
  • kan anvende grunnleggende kunnskap om smertelindring og smertescoringsverktøy
  • kan koordinere pasientforløp ved medisinsk sykdom og behandling
  • kan samarbeide med mellom nivåene av helsetjenestene
  • kan informere, undervise og veilede pasienter og pårørende
  • kan anvende kunnskap om forskriftsmessig legemiddelhåndtering
  • kan utføre og begrunne relevante sykepleiefaglige prosedyrer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende yrkesetiske retningslinjer
  • kan utøve faglig forsvarlig sykepleie, basert på kunnskapsbasert praksis og kritisk refleksjon
  • kan anvende grunnleggende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere
  • kan ta ansvar for egen læring, tar initiativ og i stigende grad viser progresjon og selvstendighet i sin studiesituasjon
  • kan utøve sykepleie i samsvar med egen kompetanse og er mottagelig for veiledning

Content

Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert i undervisningsplanene.

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, praktisk trening i øvingspost, praktiske studier, gruppearbeid og selvstudie

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent:

  • Egenpresentasjon og vaktplan
  • Egenvurdering til midtvurdering og/eller avsluttende vurdering
  • Tilstedeværelse ved forventningsmøte, midtveis- og avsluttende vurdering
  • Deltakelse i to veiledninger
  • Individuell skriftlig oppgave, ca. 2000 ord

Studenten gis tre muligheter til godkjenning av skriftlige arbeidskrav i løpet av praksisperioden

Assessment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Vurderingsform: Vurdering av praksis inklusive arbeidskrav

Sensorordning: Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og én representant

fra høgskolen. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av høgskolen

Vurderingsuttrykk: Bestått/Ikke bestått

Krav om tilstedeværelse i veiledet praksis (90 %)

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Alle

Pensumliste

Pensum er på totalt ca. 1000 ord.

Akershus universitetssykehus. (2013). Ahus. Blodprøvetaking av voksne. Tverrfaglig laboratoriemedisin og medisinsk biokjemi. [Tilgjengelig på Fronter]

Dalland, O. (2012). Metode og oppgaveskriving for studenter (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kapittel 3-9]. [Behov ved oppgaveskriving]

Hellesø, R. (2015). Pasientjournalen og prinsipper i journalføring. I E. K. Grov & I. M. Holter (Red.),Grunnleggende kunnskap i klinisk sykepleie. Sykepleieboken 1 (5. utg., s. 214-246). Oslo: Akribe.

Norsk Resuscitasjonsråd. (2015). Nye retningslinjer for hjerte-lungeredning. Hentet fra:http://nrr.org/index.php/en/retningslinjer/norske-retningslinjer-2015oghttp://nrr.org/images/nedlasting/pdf/HLR_for_helsepersonell3.png

Nortvedt, M. W., Jamtvedt, G., Graverholt, B., Nordheim, L.V. & Reinar, L. M. (2012). Jobb kunnskapsbasert: En arbeidsbok . (2. utg.). Oslo: Akribe.

Nortvedt, P. (2016). Omtanke : En innføring i sykepleiens etikk. (2 . utg.). Oslo: Gyldendal[Kapittel 4, 5 og 6 = 119 s.]

Sykepleiernes Samarbeid i Norden. (2003). Etiske retningslinjer for sykepleieforskning i Norden .Hentet fra:https://dsr.dk/sites/default/files/479/ssns_etiske_retningslinjer_0.pdf

Anbefalt litteratur

Eide, H. & Eide, T. (2012). Kommunikasjon i relasjoner : Samhandling, konfliktløsning, etikk (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.

Heggdal, K. (2006). Sykepleiedokumentasjon . (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kapittel 1-6]

NANDA. (2003). NANDA sykepleiediagnoser : Definisjoner & klassifikasjon, 2001-2002 . Oslo: Akribe.

Ohnstad, B. (2013). Juss for helse- og sosialarbeidere : En innføring i lovgivning, juridisk tenkning og metode(5. utg.). Bergen: Fagbokforl.

Olsen, L.A. (2014). Praktisk medikamentregning : Dose, styrke, mengde. (4.utg.). Oslo: Cappelen Damm akademisk.

Simonsen, T., Aarbekke, J. og Lysaa, R. (2010). Illustrert farmakologi : Bind 1 (3. utg.). Bergen: Fagbokforlaget.

Slettebø, Å. (2013). Sykepleie og etikk (6. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[Kapittel 4: Til pasientens "beste"?]

(Pensumliste ajour: 2017-02-03. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, APA-stil. kk)