EPN-V2

SPHPRA111 Nurse's Role and Tasks in Basic Nursing Course description

Course name in Norwegian
Sykepleierens funksjon og oppgaver innen grunnleggende sykepleie
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Hensikten med emnet er at studenten skal kunne anvende grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og holdninger en sykepleier må ha for å utøve sykepleie.

Required preliminary courses

For at studenten skal kunne påbegynne praksis i emnet må studenten ha bestått emnet SPH1020 Grunnleggende sykepleie.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytter definert i ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan integrere kunnskap fra naturvitenskapelige emner (anatomi, fysiologi, biokjemi, ernæring, mikrobiologi, patologi og smittevern) i begrunnelsen av sykepleie
  • kan gjøre rede for begrepet «det kliniske blikk»
  • kan beskrive en sentral diagnose hos sin primærpasient

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere sykepleie til pasienter med svikt i grunnleggende behov, samt utføre forebyggende og helsefremmende tiltak
  • kan anvende kunnskap om sykepleieprosessen knyttet til grunnleggende behov
  • kan utføre og begrunne grunnleggende sykepleieprosedyrer
  • kan anvende hygieniske prinsipper
  • kan utføre forflytningsteknikk
  • kan anvende grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i samarbeid med pasienter
  • kan anvende kunnskap om normale aldersforandringer i utøvelsen av sykepleie
  • kan hente og benytte relevante fag-/forskningsartikler i aktuelle databaser
  • kan ved død bidra til en fredfull avslutning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskaper om yrkesetiske retningslinjer, sentrale forskrifter og lovverk i sykepleieutøvelsen
  • kan gjøre rede for taushetsplikt og opplysningsplikt
  • kan reflektere over egen kommunikasjon og væremåte i samhandling med pasienter, pårørende og medarbeidere
  • kan reflektere over hvordan det er å være gammel og bo på institusjon
  • er bevisst eget kompetanseområde og tar ansvar for egen læring

Content

Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, seminar, ferdighetstrening i øvingspost, veiledet praksis, skriftlige oppgaver og selvstudium.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å påbegynne veiledet praksis i emnet:

  • Praktisk prøve i sykepleiefaglige prosedyrer

Følgende arbeidskrav må være godkjent:

  • Egenpresentasjon og vaktplan
  • Tilstedeværelse ved forventningsmøte, midtveis- og avsluttende vurdering
  • Egenvurdering til midtvurdering og/eller avsluttende vurdering
  • Deltakelse i to veiledninger, med tema hygiene og etikk
  • Individuell skriftlig oppgave knyttet til sykepleieprosessen basert på studentens datasamling (vedlegg i oppgaven), ca. 1500 ord

Studenten gis tre muligheter til godkjenning av skriftlige arbeidskrav i løpet av praksisperioden.

Assessment

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

Vurderingsform: Vurdering av praksis inklusive arbeidskrav

Sensorordning: Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og en representant fra høgskolen. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av høgskolen

Vurderingsuttrykk: Bestått/Ikke bestått

Krav om tilstedeværelse i veiledet praksis (90 %)

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Alle

Pensumliste

Pensum er på totalt ca. 1000 sider.

Akselsen, P. E. & Elstrøm, P. (2012). Smittevern i helsetjenesten (2. utg.). Oslo: Gyldendal[Kapittel 20: MRSA og andre multiresistente bakterier s. 203-212]

Grimsbø, G. H. (2016). Sykepleie - Digitale tjenester i pasientomsorgen. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie. Bind 1. Sykepleie - fag og funksjon (3. utg., s. 312-318). Oslo: Gyldendal akademisk.

Kristoffersen, N. J. (2016). Sykepleie - Kunnskapsgrunnlag og kompetanseutvikling. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie. Bind 1. Sykepleie - fag og funksjon (3. utg). Oslo: Gyldendal akademisk.[Kapittel 4, kun sidene 156-159.]

Lerdal, A. (2012). Forskningsartikkel eller fagartikkel? Tidsskriftet sykepleien, 100 (2), 72-73. doi: 10.4220/sykepleiens.2012.0018. Hentet fra: https://sykepleien.no/forskning/2012/02/forskningsartikkel-eller-fagartikkel

Reinar, L.M., Nortvedt, M., Jamtvedt,G., Graverholt, B., og Nordheim, L. (2012). Jobb kunnskapsbasert! Oslo: Akribe.[Kapittel 1, 2 og 3]

Skaug, E-A. (2016). Kliniske vurderingsprosesser og dokumentasjon i sykepleie. I: N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt. E. A. Skaug og G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie. Bind 1 . Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.[Kapittel 8 s. 337-346]

Wyller, V. B. (2014). Frisk: cellebiologi, anatomi og fysiologi (3. utg.). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.[Kapittel 23, Gamle]

Anbefalt pensum:

Folkehelseinstituttet. (2016). Håndhygiene. Nasjonal veileder. (Smittevern 2016:23). Hentet frahttps://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/handhygieneveileren.pdf

Folkehelseinstituttet & Sosial og helsedirektoratet (2004). Isoleringsveilederen. Bruk av isolering av pasienter for å forebygge smittespredning i helseinstitusjoner. Hentet frahttps://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/isolereringsveilederen.pdf

Hauge, S. (2014). Sykepleie i sykehjem. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb, & A. H. Ranhoff (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg til den gamle pasienten. (2. utg., s. 265 - 280). Oslo: Gyldendal Akademisk[Kapittel 19, på Fronter]

Hellesø, R. (2015) Pasientjournalen og sykepleieres journalføring. I: M. Holter & T. E Mekki (Red.), Kunnskap i klinisk sykepleie. Sykepleieboken 1 . Oslo: Akribe Forlag.[Kapittel 11, på Fronter]

Kirkevold, M. (2014). Gammel og syk. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb, & A. H. Ranhoff (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg til den gamle pasienten. (2. utg., s. 22-27). Oslo: Gyldendal Akademisk[Kapittel 1, på Fronter]

Kristoffersen, N. J. (2016). Sykepleierens ansvar og arbeidsområder i helsetjenesten. I N. J. Kristoffersen,Grunnleggende sykepleie bind 1 (s. 193-260). Oslo: Gyldendal.

Loviknes, R. & Struknes, S. (2013). Indre motivasjon og ytre krav: Sykepleiestudentens utvikling av klinisk blikk. Nordisk Sygeplejeforskning , Nr. 3. Vol 3, 163 - 175. Hentet fra:https://www.idunn.no/file/pdf/62525214/indre_motivasjon_og_ytre_kra

Norsk sykepleierforbund. (2011). Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere: ICNs etiske regler Hentet frahttps://www.sykepleierforbundet.no/ikbViewer/Content/785285/NSF-263428-v1-YER-hefte_pdf.pdf

Nortvedt, P. (2016). Omtanke: en innføring i sykepleiens etikk . Oslo: Gyldendal akademisk.[Kapittel 1 - 4]

Romøren, T. I. (2014). Eldre, helse og hjelpebehov. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb, & A. H. Ranhoff (Red.),Geriatrisk sykepleie: God omsorg til den gamle pasienten. (2. utg., s. 29 - 38). Oslo: Gyldendal Akademisk[Kapittel 2, på Fronter]

VAR: Demens - kommunikasjon i forbindelse med praktiske prosedyrerhttps://www.varnett.no/portal/procedure/7936/12.1

(Pensumliste ajour: 02.01.2018. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, kk. APA-stil.)