Programplaner og emneplaner - Student
SPHPRA111 Nurse's Role and Tasks in Basic Nursing Course description
- Course name in Norwegian
- Sykepleierens funksjon og oppgaver innen grunnleggende sykepleie
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Nursing
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Hensikten med emnet er at studenten skal kunne anvende grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og holdninger en sykepleier må ha for å utøve sykepleie.
Required preliminary courses
For at studenten skal kunne påbegynne praksis i emnet må studenten ha bestått emnet SPH1020 Grunnleggende sykepleie.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytter definert i ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan integrere kunnskap fra naturvitenskapelige emner (anatomi, fysiologi, biokjemi, ernæring, mikrobiologi, patologi og smittevern) i begrunnelsen av sykepleie
- kan gjøre rede for begrepet «det kliniske blikk»
- kan beskrive en sentral diagnose hos sin primærpasient
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere sykepleie til pasienter med svikt i grunnleggende behov, samt utføre forebyggende og helsefremmende tiltak
- kan anvende kunnskap om sykepleieprosessen knyttet til grunnleggende behov
- kan utføre og begrunne grunnleggende sykepleieprosedyrer
- kan anvende hygieniske prinsipper
- kan utføre forflytningsteknikk
- kan anvende grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i samarbeid med pasienter
- kan anvende kunnskap om normale aldersforandringer i utøvelsen av sykepleie
- kan hente og benytte relevante fag-/forskningsartikler i aktuelle databaser
- kan ved død bidra til en fredfull avslutning
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskaper om yrkesetiske retningslinjer, sentrale forskrifter og lovverk i sykepleieutøvelsen
- kan gjøre rede for taushetsplikt og opplysningsplikt
- kan reflektere over egen kommunikasjon og væremåte i samhandling med pasienter, pårørende og medarbeidere
- kan reflektere over hvordan det er å være gammel og bo på institusjon
- er bevisst eget kompetanseområde og tar ansvar for egen læring
Content
Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, seminar, ferdighetstrening i øvingspost, veiledet praksis, skriftlige oppgaver og selvstudium.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å påbegynne veiledet praksis i emnet:
- Praktisk prøve i sykepleiefaglige prosedyrer
Følgende arbeidskrav må være godkjent:
- Egenpresentasjon og vaktplan
- Tilstedeværelse ved forventningsmøte, midtveis- og avsluttende vurdering
- Egenvurdering til midtvurdering og/eller avsluttende vurdering
- Deltakelse i to veiledninger, med tema hygiene og etikk
- Individuell skriftlig oppgave knyttet til sykepleieprosessen basert på studentens datasamling (vedlegg i oppgaven), ca. 1500 ord
Studenten gis tre muligheter til godkjenning av skriftlige arbeidskrav i løpet av praksisperioden.
Assessment
Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene
Vurderingsform: Vurdering av praksis inklusive arbeidskrav
Sensorordning: Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og en representant fra høgskolen. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av høgskolen
Vurderingsuttrykk: Bestått/Ikke bestått
Krav om tilstedeværelse i veiledet praksis (90 %)
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Alle
Pensumliste
Pensum er på totalt ca. 1000 sider.
Akselsen, P. E. & Elstrøm, P. (2012). Smittevern i helsetjenesten (2. utg.). Oslo: Gyldendal[Kapittel 20: MRSA og andre multiresistente bakterier s. 203-212]
Grimsbø, G. H. (2016). Sykepleie - Digitale tjenester i pasientomsorgen. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie. Bind 1. Sykepleie - fag og funksjon (3. utg., s. 312-318). Oslo: Gyldendal akademisk.
Kristoffersen, N. J. (2016). Sykepleie - Kunnskapsgrunnlag og kompetanseutvikling. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie. Bind 1. Sykepleie - fag og funksjon (3. utg). Oslo: Gyldendal akademisk.[Kapittel 4, kun sidene 156-159.]
Lerdal, A. (2012). Forskningsartikkel eller fagartikkel? Tidsskriftet sykepleien, 100 (2), 72-73. doi: 10.4220/sykepleiens.2012.0018. Hentet fra: https://sykepleien.no/forskning/2012/02/forskningsartikkel-eller-fagartikkel
Reinar, L.M., Nortvedt, M., Jamtvedt,G., Graverholt, B., og Nordheim, L. (2012). Jobb kunnskapsbasert! Oslo: Akribe.[Kapittel 1, 2 og 3]
Skaug, E-A. (2016). Kliniske vurderingsprosesser og dokumentasjon i sykepleie. I: N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt. E. A. Skaug og G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie. Bind 1 . Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.[Kapittel 8 s. 337-346]
Wyller, V. B. (2014). Frisk: cellebiologi, anatomi og fysiologi (3. utg.). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.[Kapittel 23, Gamle]
Anbefalt pensum:
Folkehelseinstituttet. (2016). Håndhygiene. Nasjonal veileder. (Smittevern 2016:23). Hentet frahttps://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/handhygieneveileren.pdf
Folkehelseinstituttet & Sosial og helsedirektoratet (2004). Isoleringsveilederen. Bruk av isolering av pasienter for å forebygge smittespredning i helseinstitusjoner. Hentet frahttps://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/isolereringsveilederen.pdf
Hauge, S. (2014). Sykepleie i sykehjem. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb, & A. H. Ranhoff (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg til den gamle pasienten. (2. utg., s. 265 - 280). Oslo: Gyldendal Akademisk[Kapittel 19, på Fronter]
Hellesø, R. (2015) Pasientjournalen og sykepleieres journalføring. I: M. Holter & T. E Mekki (Red.), Kunnskap i klinisk sykepleie. Sykepleieboken 1 . Oslo: Akribe Forlag.[Kapittel 11, på Fronter]
Kirkevold, M. (2014). Gammel og syk. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb, & A. H. Ranhoff (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg til den gamle pasienten. (2. utg., s. 22-27). Oslo: Gyldendal Akademisk[Kapittel 1, på Fronter]
Kristoffersen, N. J. (2016). Sykepleierens ansvar og arbeidsområder i helsetjenesten. I N. J. Kristoffersen,Grunnleggende sykepleie bind 1 (s. 193-260). Oslo: Gyldendal.
Loviknes, R. & Struknes, S. (2013). Indre motivasjon og ytre krav: Sykepleiestudentens utvikling av klinisk blikk. Nordisk Sygeplejeforskning , Nr. 3. Vol 3, 163 - 175. Hentet fra:https://www.idunn.no/file/pdf/62525214/indre_motivasjon_og_ytre_kra
Norsk sykepleierforbund. (2011). Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere: ICNs etiske regler Hentet frahttps://www.sykepleierforbundet.no/ikbViewer/Content/785285/NSF-263428-v1-YER-hefte_pdf.pdf
Nortvedt, P. (2016). Omtanke: en innføring i sykepleiens etikk . Oslo: Gyldendal akademisk.[Kapittel 1 - 4]
Romøren, T. I. (2014). Eldre, helse og hjelpebehov. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb, & A. H. Ranhoff (Red.),Geriatrisk sykepleie: God omsorg til den gamle pasienten. (2. utg., s. 29 - 38). Oslo: Gyldendal Akademisk[Kapittel 2, på Fronter]
VAR: Demens - kommunikasjon i forbindelse med praktiske prosedyrerhttps://www.varnett.no/portal/procedure/7936/12.1
(Pensumliste ajour: 02.01.2018. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, kk. APA-stil.)