EPN-V2

SPHPRA111 Nurse's Role and Tasks in Basic Nursing Course description

Course name in Norwegian
Sykepleierens funksjon og oppgaver innen grunnleggende sykepleie
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history
  • Introduction

    Hensikten med emnet er at studenten skal kunne anvende grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og holdninger en sykepleier må ha for å utøve sykepleie.

  • Required preliminary courses

    For at studenten skal kunne påbegynne praksis i emnet må studenten ha bestått emnet SPH1020 Grunnleggende sykepleie.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytter definert i ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    • kan integrere kunnskap fra naturvitenskapelige emner (anatomi, fysiologi, biokjemi, ernæring, mikrobiologi og smittevern) i begrunnelsen av sykepleie
    • kan gjøre rede for begrepet «det kliniske blikk»

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge, gjennomføre og vurdere sykepleie til pasienter med svikt i grunnleggende behov, samt utføre forebyggende og helsefremmende tiltak
    • kan anvende kunnskap om sykepleieprosessen knyttet til grunnleggende behov
    • kan utføre og begrunne grunnleggende sykepleieprosedyrer
    • kan anvende hygieniske prinsipper
    • kan utføre forflytningsteknikk
    • kan anvende grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i samarbeid med pasienter
    • kan anvende kunnskap om normale aldersforandringer i utøvelsen av sykepleie
    • kan hente og benytte relevante fag-/forskningsartikler i aktuelle databaser
    • kan ved død bidra til en fredfull avslutning

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan anvende kunnskaper om yrkesetiske retningslinjer, sentrale forskrifter og lovverk i sykepleieutøvelsen
    • kan reflektere over egen kommunikasjon og væremåte i samhandling med pasienter, pårørende og medarbeidere
    • kan reflektere over hvordan det er å være gammel og bo på institusjon
    • er bevisst eget kompetanseområde og tar ansvar for egen læring
  • Content

    Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.

  • Teaching and learning methods

    Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, seminar, ferdighetstrening i øvingspost, veiledet praksis, skriftlige oppgaver og selvstudium

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å påbegynne veiledet praksis i emnet:

    • Praktisk prøve i sykepleiefaglige prosedyrer

    Følgende arbeidskrav må være godkjent:

    • Egenpresentasjon og vaktplan
    • Tilstedeværelse ved forventningsmøte, midtveis- og avsluttende vurdering
    • Deltakelse i to veiledninger, med tema hygiene og etikk
    • Individuell skriftlig oppgave knyttet til sykepleieprosessen basert på studentens datasamling (vedlegg i oppgaven), ca. 1500 ord

    Studenten gis tre muligheter til godkjenning av skriftlige arbeidskrav i løpet av praksisperioden.

  • Assessment

    Vurderingsinnhold: LæringsutbytteneVurderingsform: Vurdering av praksis inklusive arbeidskravSensorordning: Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og en representant fra høgskolen. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av høgskolenVurderingsuttrykk: Bestått/Ikke beståttKrav om tilstedeværelse i veiledet praksis (90 %)

    Hjelpemidler til vurdering/eksamen

    Alle

    Pensumliste

    Pensum er på totalt ca. 1000 sider.

    Akselsen, P. E. & Elstrøm, P. (2012). Smittevern i helsetjenesten (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[Kapittel 20: MRSA og andre multiresistente bakterier s. 203-212]

    Grimsbø, G. H. (2016). Digitale tjenester i pasientomsorgen. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug, & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie b. 1: Sykepleie: Fag og funksjon (3. utg., s. 311- 336). Oslo: Gyldendal akademisk.

    Kristoffersen, N. J. (2016). Sykepleie: Kunnskapsgrunnlag og kompetanseutvikling. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug, & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie b. 1: Sykepleie: Fag og funksjon (3. utg., s. 139-191). Oslo: Gyldendal akademisk.

    Kristoffersen, N. J. (2016). Sykepleierens ansvar og arbeidsområder i helsetjenesten. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug, & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie b. 1: Sykepleie: Fag og funksjon (3. utg., s. 193-265). Oslo: Gyldendal akademisk.

    Lerdal, A. (2012). Forskningsartikkel eller fagartikkel? Tidsskriftet sykepleien, 100 (2), 72-73. doi: 10.4220/sykepleiens.2012.0018. Hentet fra: https://sykepleien.no/forskning/2012/02/forskningsartikkel-eller-fagartikkel

    Nortvedt, M. W., Jamtvedt, G., Graverholt, B., Nordheim, L. V. & Reinar, L. M. (2012). Jobb kunnskapsbasert!: En arbeidsbok . Oslo: Akribe.[Kapittel 1, 2 og 3]

    Skaug, E.-A. (2016). Kliniske vurderingsprosesser og dokumentasjon av sykepleie. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug, & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie b. 1: Sykepleie: Fag og funksjon (3. utg., s. 337-376). Oslo: Gyldendal akademisk.

    Wyller, V. B. (2014). Frisk: Cellebiologi, anatomi og fysiologi (3. utg.). [Oslo]: Cappelen Damm akademisk.[Kap. 23, Gamle]

    Anbefalt pensum:

    Folkehelseinstituttet. (2016). Håndhygiene: Nasjonal veileder (Smittevern 23/2016). Hentet frahttps://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/handhygieneveileren.pdf

    Hauge, S. (2014). Sykepleie i sykehjem. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb, & A. H. Ranhoff (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg til den gamle pasienten (2. utg., s. 265-280). Oslo: Gyldendal akademisk.[Fronter]

    Hellesø, R. (2015). Pasientjournalen og prinsipper i journalføring. I E. K. Grov, & I. M. Holter (Red.),Grunnleggende kunnskap i klinisk sykepleie. Sykepleieboken 1 (5. utg., s. 209-241). Oslo: Akribe.

    Kirkevold, M. (2014). Gammel og syk. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb, & A. H. Ranhoff (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg til den gamle pasienten (2. utg., s. 22-27). Oslo: Gyldendal akademisk.[Fronter]

    Løviknes, R. & Struksnes, S. (2013). Indre motivasjon og ytre krav: Sykepleiestudenters utvikling av klinisk blikk. Nordisk Sygeplejeforskning, 3 (3), 163-175. Hentet frahttps://www.idunn.no/file/pdf/62525214/indre_motivasjon_og_ytre_kra

    Nasjonalt folkehelseinstitutt. (2004). Isoleringsveilederen: Bruk av isolering av pasienter for å forebygge smittespredning i helseinstitusjoner (Smittevern 2004:9). Hentet fra https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/isolereringsveilederen.pdf

    Norsk sykepleierforbund. (2011). Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere: ICNs etiske regler (rev. utg.). Hentet fra https://www.sykepleierforbundet.no/ikbViewer/Content/785285/NSF-263428-v1-YER-hefte_pdf.pdf

    Nortvedt, P. (2016). Omtanke: En innføring i sykepleiens etikk (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[Kapittel 1 - 4]

    Romøren, T. I. (2014). Eldre, helse og hjelpebehov. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb, & A. H. Ranhoff (Red.),Geriatrisk sykepleie: God omsorg til den gamle pasienten (2. utg., s. 29-38). Oslo: Gyldendal akademisk.[Fronter]

    Slettebø, Å. (2013). Sykepleie og etikk (6. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[Kapittel 4: Til pasientens beste]

    VAR Healthcare. (udatert). Demens: Kommunikasjon i forbindelse med praktiske prosedyrer. Hentet 19. desember 2016 fra https://www.varnett.no/portal/procedure/7936/12

    (Pensumliste ajour: 2016-12-20. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, APA-stil. kk)