Programplaner og emneplaner - Student
SPH3920 Bachelor's Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Bacheloroppgave
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Nursing
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Required preliminary courses
Det gis gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.
Vurderingskriterier
A: Fremragende: Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Viser stor grad av selvstendighet.
Har et fremragende kunnskaps- og ferdighetsnivå, og en særlig god evne til selvstendig bruk av kunnskap hhv. ferdigheter som inkluderer god analytisk evne (det betyr at kandidaten må vise oversikt over feltet, kunne sette ulike perspektiver opp mot hverandre, kunne begrense seg og gå i dybden). Viser høyt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
B: Meget god: Meget god prestasjon som ligger over gjennomsnittet. Viser evne til selvstendighet.
Har et meget godt kunnskaps- og ferdighetsnivå, og en meget god evne til selvstendig bruk av kunnskap/ferdighet som inkluderer analytisk evne. Viser høyt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
C: God: Gjennomsnittlig prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder.
Har et godt kunnskaps- og ferdighetsnivå, og en godt evne til selvstendig bruk av kunnskap/ferdighet. Viser et godt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
D: Nokså god: Prestasjon under gjennomsnittet, men en del vesentlige mangler.
Har begrensede kunnskaper/ferdigheter. Refererende og lite sammenhengende framstilling og lite relevant stoff. Begrenset faglig og etisk refleksjon rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
E: Tilstrekkelig: Prestasjon som tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer.
Meget begrensede kunnskaper/ferdigheter. Manglende sammenheng mellom teoretisk kunnskap og bruk av kunnskap i praksis. Lavt refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
F: Ikke bestått: Prestasjon som ikke tilfredsstiller minimumskravene.
Utilstrekkelige kunnskaper/ferdigheter. Viser manglende oversikt og detaljkunnskaper. Manglende bruk av kunnskaper og /eller utelukkende praktisk uten forankring i litteraturen. Manglende refleksjon rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
Learning outcomes
Studiet retter seg mot personer som ønsker en bachelorgrad innen psykologi hvor atferdsanalyse vektlegges. Bachelorgraden skal utvikle grunnleggende fagkompetanse hos studentene gjennom en utdanning gitt innenfor et atferdsvitenskapelig forsknings- og praksismiljø. Studentene vil tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og holdninger som kvalifiserer for videre utdannelse på et relevant masterstudium, og for ansettelse i stillinger hvor slike kvalifikasjoner er relevante.
Content
Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.
Pensum
Det forventes at studenten anvender forskningsbasert litteratur og kunnskap fra tidligere emner. I tillegg velger studenten mellom 250-600 sider selvvalgt pensum avhengig av tema og metode.
Veileder godkjenner pensum.
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger , selvstudier, veiledning, litteratursøkeopplæring på biblioteket , oppgaveseminar med presentasjon og formidling eller respondent- og opponentskap, skriftlig og muntlig presentasjon av ferdig oppgave (i form av en powerpointpresentasjon eller en poster), evt. en posterutstilling (for praksisfeltet og studenter i 1. og 2. studieår).
Course requirements
Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.
Assessment
Hanne Berit Myrvold
Permitted exam materials and equipment
Målgruppe
Målgruppen for studiet er personer med annen relevant treårig pedagogisk utdanning enn barnehagelærerutdanning, som ønsker å kvalifisere seg til pedagogiske lederoppgaver i barnehagen
Opptakskrav
Kvalifiserte søkere må ha bestått én av følgende utdanninger:
- Grunnskolelærer for trinn 1-7 eller tidligere allmennlærerutdanning
- Faglærer (fireårig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag eller treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn)
- Spesialpedagog
- Barnevernspedagog
- Kateket
- Steinerhøyskolens bachelorutdanning i førskolepedagogikk
- Steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk
Veiledet praksisopplæring knyttet til arbeid med barn må inngå som en integrert del av utdanningen.
For lærere er det krav om undervisningskompetanse fra 1. trinn i grunnskolen, eller tilsvarende kompetanse fra utdanning fra utlandet.
Søkere som innvilges studieplass må ha tilsetting i minst 50 prosent i barnehage i studietiden. Dette dokumenteres med en bekreftelse fra arbeidsgiver. Følgende overgangsordning gjelder for søkere som tidligere har fått opptak på grunnlag av opptakskravet som gjaldt til og med 2018: Søkere som har bestått ett av emnene som inngår i studieprogrammet barnehagepedagogikk (60 studiepoeng) og som kun skal ta enten emnet småbarnspedagogikk (30 studiepoeng) eller emnet barnehagepedagogikk (30 studiepoeng), må ha minimum 20 prosent arbeidstilknytning i barnehage i studietiden. Arbeidstilknytning dokumenteres med en bekreftelse fra arbeidsgiver.
Søkere som tidligere har bestått emnet småbarnspedagogikk (30 studiepoeng) eller barnehagepedagogikk (30 studiepoeng) kan søke om opptak til programmet med 60 studiepoeng, og søke fritak for emnet de har bestått.
Søkere med utenlandsk lærerutdanning må ha godkjenning fra Utdanningsdirektoratet (Udir).
Grading scale
Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått
Dersom studenten får bacheloroppgaven vurdert til F eller ønsker å forbedre karakteren, kan studenten omarbeide oppgaven én gang. Det gis tilbud om 2 timer veiledning ved karakteren F. Det gis ikke tilbud om veiledning ved forbedring av karakter.
Examiners
Rammeplan for barnehagen gir forpliktende mål for arbeidet i barnehagen. Det stilles krav til kvalitet i det sosiale samspillet og det legges vekt på sosial handlingsdyktighet, språk, kommunikasjon og barns medvirkning, samtidig som barn i barnehagen skal møte et kultur- og faginnhold.
Studiet i barnehagepedagogikk er spesielt rettet mot arbeidet med barn over tre år med fokus på lek og læring, samt barnas opplevelser og medvirkning i barnehagehverdagen. I barnehagen skal barna ha tid og muligheter til utforsking, lek og læring med jevnaldrende i et trygt og utfordrende leke- og læringsmiljø der både det enkelte barn og barnegruppen bli sett og gitt spillerom.
God pedagogisk ledelse er en forutsetning for kvalitet i barnehagens innhold. Å lede en pedagogisk virksomhet for barnehagebarn, krever evne til å utvikle et kvalitativt godt pedagogisk miljø for både barn og personale. For at barnehagen skal være en lærende organisasjon, må ledere i barnehagen kunne skape en kultur for læring og endring. Ledere må derfor ha bevissthet om kvalitet og hvilke kvalitetskriterier som gjelder spesifikt for den enkelte barnehage. Studiet vektlegger evnen til å vurdere og dokumentere praksis som en forutsetning for kvalitetsutvikling. Ledelse sees på som et relasjonelt fenomen med vekt på alles deltakelse og medvirkning. Et inkluderende arbeidsfellesskap gjennom konstruktivt samarbeid blir derfor et sentralt tema.
Innholdet i videreutdanningen består av seks hovedtemaer, med flere undertema. Det flerkulturelle perspektivet, likestilling mellom kjønnene og barn med spesielle behov belyses innenfor de ulike temaene.
- Lekens uttrykk, vilkår og muligheter
- Sentrale leketeorier, og ulike syn/perspektiver på lek.
- Rom og materiell for lek og læring
- Voksenrollen i lek
- Vennskap
2. Observasjon og pedagogisk dokumentasjon
- Ulike observasjonsverktøy og observasjonsmetoder
- Pedagogisk dokumentasjon
- Personvern og taushetsplikt
- Barns perspektiv
- Lyttende pedagogikk
3. Barns utvikling, danning og medvirkning
- Det helhetlige læringsbegrepet og læringsteorier
- Barnekroppen
- Estetisk utforskning
- Sosial kompetanse
- Bærekraftig fremtid
4. Prosjektarbeid og didaktikk
- Didaktikk
- Praktisk planlegging og gjennomføring med pedagogisk innhold
- Improvisasjon
5. Ledelse og utvikling i en lærende organisasjon
- Barnehagens samfunnsmandat
- Ansvar og roller som ledere i barnehagen
- Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap
- Ledelse av endrings- og utviklingsarbeid
- Veiledning av medarbeidere
- Profesjonsetikk- og maktforhold
- En bærekraftig barnehage
6. Digitale verktøy i barnehagehverdagen
- Digitale refleksjonsverktøy
- Digitale verktøy i arbeid med barnehagebarn