Programplaner og emneplaner - Student
SPH2800 Public Health, Evidence-Based Nursing and Social Science Course description
- Course name in Norwegian
- Folkehelse, kunnskapsbasert sykepleie og samfunnsvitenskapelige emner
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Nursing
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Merk at undervisningen i emnet påbegynnes i juni (avslutningsvis i 2. semester), men i hovedsak gjennomføres i studiets 3. semester.
Hensikten med emnet er at studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskaper i folkehelse, psykologi, sosiologi, svangerskap, fødsel og barns utvikling. Gjennom emnet skal studentene se betydningen av det helsefremmende og forebyggende perspektiv i sykepleiefaget. Vitenskapsteori, forskningsmetoder og kunnskapsbasert praksis er sentrale elementer i emnet.
Arbeidskrav og læringsutbytter merket med stjerne ivaretar det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1100 - Den samme ungen - ulike arenaer og gjelder studentene som gjennomfører SPH2800 i 3. periode.
Required preliminary courses
Bestått SPH1020 Grunnleggende sykepleie, SPH1230 Anatomi, fysiologi og biokjemi samt SPHPRA111 Sykepleiens funksjon og oppgaver innen grunnleggende sykepleie.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for begrepet folkehelse
- kan gjøre rede for sentrale føringer for folkehelsearbeid, nasjonalt og globalt
- kan gjøre rede for faktorer som fremmer helse og forebygger sykdom
- kan gjøre rede for grunnleggende teorier og begreper innen psykologi
- kan gjøre rede for grunnleggende teorier og begreper innen sosiologi
- kan gjøre rede for barns normale vekst og barns oppvekstsvilkår*
- har en generell forståelse av barndom, av barn og unge og av oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt, kulturelt og økonomisk mangfold*
- ser betydningen av at barn som pårørende blir godt ivaretatt
- kan gjøre rede for normale forhold knyttet til svangerskap, fødsel og barseltid
- kan gjøre rede for dagens helsetilbud til barn og unge
- kan gjengi hovedtrekkene i sykepleiens historie
- kan forklare grunnleggende vitenskapsteori
- kan gjøre rede for begrepene; refleksjon, spørsmålsformulering, litteratursøk, kritisk vurdering, anvendelse og evaluering av kunnskapsbasert sykepleie
- kan beskrive grunnleggende trekk ved kvantitativ og kvalitativ forskningsmetode
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere risikofaktorer som truer menneskets helse
- kan identifisere og diskutere etiske utfordringer og dilemmaer relatert til folkehelsearbeid
- kan utøve trinnene i den kunnskapsbaserte arbeidsprosess
- kan vurdere vitenskapelige artikler ved å vurdere sterke og svake sider ved artiklene med hensyn i bakgrunn for studiet, valg av metode, forskningsetisek hensyn, presentasjon av resultater, diskusjon og konklusjon
- kan delta i helsefremmende arbeid med fokus på informasjon, undervisning og veiledning*
Generell kompetanse
Studenten
- kan handle i samsvar med yrkesetiske retningslinjer
- kan ta ansvar for egen læring og studiesituasjon
- kan ta initiativ og i stigende grad vise progresjon og selvstendighet
- kan utøve sykepleie i samsvar med egen kompetanse
- kan forholde seg til det enkelte individ, ansattes integritet, autonomi og behov for anonymitet
- kan vise forståelse for det kulturelle mangfold som kan uttrykke seg hos det enkelte individ
- kan se betydningen av sykdomsforståelse utfra ulike kulturbakgrunner
- kan identifisere og diskutere etiske dilemmaer relatert til folkehelsearbeid
- ser betydningen av at barn som pårørende blir godt ivaretatt*
Content
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
- Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
- Undervisning/veiledning til pasient og/eller medstudenter
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, hospiteringspraksis, muntlig framlegg og selvstudium.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Individuell digital multiple choice test i folkehelse og samfunnsvitenskapelige emner
- Minimum 80 % deltakelse på obligatorisk undervisning og gruppearbeid i kunnskapsbasert sykepleie
- To gruppeoppgaver (3-5 studenter) innen kvantitativ metode med fremlegg
- Èn gruppeoppgave (3-5 studenter) innen kvalitativ metode med fremlegg
- Èn gruppeoppgave (3-5 studenter) i kunnskapsbasert sykepleie, ca. 1500 ord
- Ca. 2 uker praksis med fokus på folkehelse
- Individuell refleksjonsoppgave fra praksis, ca. 500 ord
- Deltakelse på seminar over to dager tilknyttet INTER1100*
- Gruppeoppgave tilknyttet INTER1100*
Assessment
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Hjemmeeksamen over 7 dager i gruppe på 3-5 personer, 2500 ord +/- 10%
Permitted exam materials and equipment
ANESTPRA2 Praksisstudier i anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.
Grading scale
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har avansert kunnskap innen anestesisykepleie for å kunne ivareta akutt og/eller kritisk syke pasienter i en sårbar, kritisk og livstruende fase i og utenfor sykehus:
- Har avansert kunnskap om pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv.
- Har avansert kunnskap om observasjoner, monitorering og kliniske vurderinger ved akutt og/eller kritisk sykdom, anestesi, sedasjon og analgesi.
- Har inngående kunnskap om ulike kirurgiske undersøkelser og inngrep og hvordan dette virker på pasientens situasjon og anestesisykepleierens ansvar og funksjon.
Studenten har avansert kunnskap om anestesiologi og akuttmedisin:
- Har avansert kunnskap om komplikasjoner ved akutt og/eller kritisk sykdom, anestesi, sedasjon og analgesi.
- Har avansert kunnskap om å opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet.
Studenten
- har inngående kunnskap om egenskaper ved spesielle pasientgrupper som stiller krav til valg og utførelse av anestesi
- har inngående kunnskap om formidling av tilpasset informasjon om anestesi og anestesisykepleie til pasienter, pårørende, kolleger og andre fagpersoner
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i anestesisykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
Studenten
- kan utøve anestesisykepleie i samsvar med etiske prinsipper og helselovgivningen
Studenten kan arbeide selvstendig med problemløsning relatert til anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- Kan gjennomføre generell anestesi på en selvstendig og ansvarlig måte på ellers funksjonsfriske pasienter (ASA 1 og 2) etter gjeldende retningslinjer.
- Kan administrere anestesi til pasienter som har mer komplekse sykdomstilstander i samarbeid med anestesilege.
- Kan vurdere sammenhengen mellom sykdom/skade og valg av anestesimidler og metoder.
- Kan observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende.
- Kan anvende relevant kunnskap om pasienter som skal ha anestesi med tanke på pasientens tilstand og inngrepets art, og avgjøre om pasienter må ha anestesiologisk tilsyn.
- Kan selvstendig identifisere væske- og elektrolyttforstyrrelser og igangsette adekvat behandling som følge av kirurgisk behandling og anestesi.
- Kan anvende anestesiapparatet og avansert medisinsk utstyr som brukes i behandlingen, bevisst og forsvarlig.
- Kan evaluere, dokumentere og kvalitetssikre anestesisykepleien.
- Kan anvende kunnskap for å forebygge stress og angst hos pasienten ved hjelp av kommunikasjon, informasjon og tilrettelegging av et trygt og støttende miljø.
- Kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring.
- Kan selvstendig identifisere akutte og problematiske situasjoner.
- Kan yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer.
- Kan ta selvstendige beslutninger i akutte situasjoner.
- Kan ta initiativ til og igangsette behandling i prioritert rekkefølge, i samsvar med egen kompetanse og innenfor rammen av lover og bestemmelser.
- Kan forebygge psykiske senskader i forbindelse med ulykker og akutt innleggelse i sykehus.
- Kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter, omsorgspersoner, egen faggruppe og andre i helseteamet.
Generell kompetanse
Studenten
- har handlingskompetanse i anestesisykepleie
- kan analysere etiske problemstillinger innen anestesisykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan samarbeide flerfaglig og tverrfaglig i pasientbehandlingen
- kan planlegge, organisere, koordinere og samarbeide om de ressurser man har til rådighet, slik at de blir brukt målrettet til pasientens beste
- kan anvende kunnskap og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter innen anestesisykepleie
- behersker anestesisykepleiens uttrykksformer og kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner, både med spesialister og til allmennheten
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
- kan forholde seg kritisk til teknologiens muligheter og begrensninger innen anestesisykepleie
Examiners
Simulering og praksisstudier med veiledning.