Programplaner og emneplaner - Student
SPH2800 Public Health, Evidence-Based Nursing and Social Science Course description
- Course name in Norwegian
- Folkehelse, kunnskapsbasert sykepleie og samfunnsvitenskapelige emner
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Merk at undervisningen i emnet påbegynnes i juni (avslutningsvis i 2. semester), men i hovedsak gjennomføres i studiets 3. semester.
Hensikten med emnet er at studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskaper i folkehelse, psykologi, sosiologi, svangerskap, fødsel og barns utvikling. Gjennom emnet skal studentene se betydningen av det helsefremmende og forebyggende perspektiv i sykepleiefaget. Vitenskapsteori, forskningsmetoder og kunnskapsbasert praksis er sentrale elementer i emnet.
Arbeidskrav og læringsutbytter merket med stjerne ivaretar det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1100 - Den samme ungen - ulike arenaer og gjelder studentene som gjennomfører SPH2800 i 3. periode.
-
Required preliminary courses
Bestått SPH1020 Grunnleggende sykepleie, SPH1230 Anatomi, fysiologi og biokjemi samt SPHPRA111 Sykepleiens funksjon og oppgaver innen grunnleggende sykepleie.
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for begrepet folkehelse
- kan gjøre rede for sentrale føringer for folkehelsearbeid, nasjonalt og globalt
- kan gjøre rede for faktorer som fremmer helse og forebygger sykdom
- kan gjøre rede for grunnleggende teorier og begreper innen psykologi
- kan gjøre rede for grunnleggende teorier og begreper innen sosiologi
- kan gjøre rede for barns normale vekst og barns oppvekstsvilkår*
- har en generell forståelse av barndom, av barn og unge og av oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt, kulturelt og økonomisk mangfold*
- ser betydningen av at barn som pårørende blir godt ivaretatt
- kan gjøre rede for normale forhold knyttet til svangerskap, fødsel og barseltid
- kan gjøre rede for dagens helsetilbud til barn og unge
- kan gjengi hovedtrekkene i sykepleiens historie
- kan forklare grunnleggende vitenskapsteori
- kan gjøre rede for begrepene; refleksjon, spørsmålsformulering, litteratursøk, kritisk vurdering, anvendelse og evaluering av kunnskapsbasert sykepleie
- kan beskrive grunnleggende trekk ved kvantitativ og kvalitativ forskningsmetode
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere risikofaktorer som truer menneskets helse
- kan identifisere og diskutere etiske utfordringer og dilemmaer relatert til folkehelsearbeid
- kan utøve trinnene i den kunnskapsbaserte arbeidsprosess
- kan vurdere vitenskapelige artikler ved å vurdere sterke og svake sider ved artiklene med hensyn i bakgrunn for studiet, valg av metode, forskningsetisek hensyn, presentasjon av resultater, diskusjon og konklusjon
- kan delta i helsefremmende arbeid med fokus på informasjon, undervisning og veiledning*
Generell kompetanse
Studenten
- kan handle i samsvar med yrkesetiske retningslinjer
- kan ta ansvar for egen læring og studiesituasjon
- kan ta initiativ og i stigende grad vise progresjon og selvstendighet
- kan utøve sykepleie i samsvar med egen kompetanse
- kan forholde seg til det enkelte individ, ansattes integritet, autonomi og behov for anonymitet
- kan vise forståelse for det kulturelle mangfold som kan uttrykke seg hos det enkelte individ
- kan se betydningen av sykdomsforståelse utfra ulike kulturbakgrunner
- kan identifisere og diskutere etiske dilemmaer relatert til folkehelsearbeid
- ser betydningen av at barn som pårørende blir godt ivaretatt*
-
Content
Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.
-
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, hospiteringspraksis, muntlig framlegg og selvstudium.
-
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Individuell digital multiple choice test i folkehelse og samfunnsvitenskapelige emner
- Minimum 80 % deltakelse på obligatorisk undervisning og gruppearbeid i kunnskapsbasert sykepleie
- To gruppeoppgaver (3-5 studenter) innen kvantitativ metode med fremlegg
- Èn gruppeoppgave (3-5 studenter) innen kvalitativ metode med fremlegg
- Èn gruppeoppgave (3-5 studenter) i kunnskapsbasert sykepleie, ca. 1500 ord
- Ca. 2 uker praksis med fokus på folkehelse
- Individuell refleksjonsoppgave fra praksis, ca. 500 ord
- Deltakelse på seminar over to dager tilknyttet INTER1100*
- Gruppeoppgave tilknyttet INTER1100*
-
Assessment
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Hjemmeeksamen over 7 dager i gruppe på 3-5 personer, 2500 ord +/- 10%
-
Permitted exam materials and equipment
Alle
-
Grading scale
Bestått/ikke bestått
-
Examiners
Én intern og én ekstern sensor