Programplaner og emneplaner - Student
SPH2800 Public Health, Evidence-Based Nursing and Social Science Course description
- Course name in Norwegian
- Folkehelse, kunnskapsbasert sykepleie og samfunnsvitenskapelige emner
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Nursing
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Hensikten med emnet er at studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskaper i folkehelse, psykologi, sosiologi, svangerskap, fødsel og barns utvikling. Gjennom emnet skal studentene se betydningen av det helsefremmende og forebyggende perspektiv i sykepleiefaget. Vitenskapsteori, forskningsmetoder og kunnskapsbasert praksis er sentrale elementer i emnet.
Våren 2018 gjennomføres i tillegg INTER1100 «Det samme barnet - ulike arenaer». INTER1100 gjennomføres samtidig for alle studentene på kullet.
Required preliminary courses
Bestått SPH1020 Grunnleggende sykepleie, SPH1230 Anatomi, fysiologi og biokjemi samt SPHPRA111 Sykepleiens funksjon og oppgaver innen grunnleggende sykepleie.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan forklare begrepet folkehelse og sentrale føringer for folkehelsearbeid, nasjonalt og globalt
- kan gjøre rede for grunnleggende teorier og begreper i kunnskapsbasert sykepleie
- kan gjøre rede for faktorer som fremmer helse og forebygger sykdom
- kan gjøre rede for grunnleggende teorier og begreper innen psykologi
- kan gjøre rede for grunnleggende teorier og begreper innen sosiologi
- kan gjøre rede for normale forhold knyttet til svangerskap, fødsel og barseltid
- kan gjøre rede for barns normale vekst og barns oppvekstvilkår
- kan gjøre rede for dagens helsetilbud til barn og unge
- kan gjengi hovedtrekkene i sykepleiens historie
- kan forklare grunnleggende vitenskapsteori
- kan beskrive grunnleggende trekk ved kvantitativ og kvalitativ forskningsmetode
Ferdigheter
Studenten
- kan utøve trinnene i den kunnskapsbaserte arbeidsprosess
- kan vurdere vitenskapelige artikler
- kan identifisere risikofaktorer som truer menneskers helse
- kan delta i helsefremmende arbeid med fokus på informasjon, undervisning og veiledning
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere og diskutere etiske dilemmaer relatert til folkehelsearbeid
- ser betydningen av at barn som pårørende blir godt ivaretatt
Content
Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, hospiteringspraksis, muntlig framlegg og selvstudium.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Minimum 80 prosent deltakelse på obligatorisk undervisning og gruppearbeid.
- Individuell refleksjonsoppgave fra praksis, ca. 500 ord.
- Gruppeoppgaver (tre til fem studenter) innen kvantitativ metode med fremlegg.
- Gruppeoppgave (tre til fem studenter) i kunnskapsbasert sykepleie, ca. 1500 ord.
- Ca. to uker praksis med fokus på folkehelse.
Assessment
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Hjemmeeksamen over syv dager i gruppe på tre til fem personer, 2500 ord +/- ti prosent.
Sensorordning: Én intern og én ekstern sensor
Vurderingsuttrykk:Bestått/ ikke bestått
Hjelpemidler til eksamen
Alle.
Pensumliste
Obligatorisk litteratur
Bendiksen, R. B. (2010). Befruktning og fosterutvikling. I S. Holan & M. L. Hagtvedt (Red.), Det nye livet: svangerskap, fødsel og barseltid (2. utg., s. 19 - 34). Bergen: Fagbokforl.
Bendiksen, R. B. (2010). Svangerskapet. I S. Holan & M. L. Hagtvedt (Red.), Det nye livet: svangerskap, fødsel og barseltid (2. utg., s. 35 - 54). Bergen: Fagbokforl.
Blix, E. (2010). Den normale fødsel. I S. Holan & M. L. Hagtvedt (Red.), Det nye livet: svangerskap, fødsel og barseltid (2. utg., s. 121 - 132). Bergen: Fagbokforl.
Blix, E. (2010). Inngrep og tiltak under fødselen. I S. Holan & M. L. Hagtvedt (Red.), Det nye livet: svangerskap, fødsel og barseltid (2. utg., s. 151 - 159). Bergen: Fagbokforl.
Blix, E. (2010). Jordmors oppgaver i forbindelse med fødselen. I S. Holan & M. L. Hagtvedt (Red.), Det nye livet: svangerskap, fødsel og barseltid (2. utg., s. 133 - 141). Bergen: Fagbokforl.
Dalland, O. (2012). Metode og oppgaveskriving for studenter (5 utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 3 og 7]
Goth, U.-G. S (Red.). (2014). Folkehelse i et norsk perspektiv . Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1,2, 4-10, 12]
Grønseth, R., & Markestad, T. (2011). Pediatri og pediatrisk sykepleie (3 utg.). Bergen: Fagbokforl.[Kap. 2 og 3]
Holan, S., & Forberg, B. (2010). Barseltiden. I S. Holan & M. L. Hagtvedt (Red.), Det nye livet: svangerskap, fødsel og barseltid (2. utg., s. 189 - 199). Bergen: Fagbokforl.
Holan, S., & Forberg, B. (2010). Det nyfødte barnet. I S. Holan & M. L. Hagtvedt (Red.), Det nye livet: svangerskap, fødsel og barseltid (2. utg., s. 207 - 220). Bergen: Fagbokforl.
Ingstad, K. (2013). Sosiologi i sykepleie og helsearbeid . Oslo: Gyldendal akademisk.
Kristoffersen, N. J. (2016). Helse og sykdom - utvikling og begreper. I N. J. Kristoffersen (Red.),Grunnleggende sykepleie bind 1: Sykepleie - fag og funksjon (3. utg., s. 29-88). Oslo: Gyldendal akademisk.
Kristoffersen, N. J. (2016). Livsstil og endring av livsstil. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, & E.-A. Skaug (Red.), Grunnleggende sykepleie bind 3: Pasientfenomener, samfunn og mestring (3. utg., s. 295-348). Oslo: Gyldendal akademisk.
Kristoffersen, N. J. (2016). Stress og mestring. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, & E.-A. Skaug (Red.),Grunnleggende sykepleie bind 3: Pasientfenomener, samfunn og mestring (3 utg., s. 237-294). Oslo: Gyldendal akademisk.
Kristoffersen, N. J. (2016). Å styrke pasientens ressurser. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, & E.-A. Skaug (Red.), Grunnleggende sykepleie bind 3: Pasientfenomener, samfunn og mestring (3. utg., s. 349-406). Oslo: Gyldendal akademisk.
Kvarme, L. G. (2007). Forebyggende og helsefremmende arbeid. I K. Glavin, S. Helseth, & L. G. Kvarme (Red.), Fra tanke til handling: Metoder og arbeidsmåter i helsesøstertjeneste (s. 28-34). Oslo: Akribe.
Mathisen, J. (2006). Sykepleiehistorie: ideer - mennesker - muligheter (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[Kap. 4 og 5]
Nortvedt, M. W., Jamtvedt, G., Graverholt, B., Nordheim, L. V., & Reinar, L. M. (2012). Jobb kunnskapsbasert!: En arbeidsbok . (2. utg.). Oslo: Akribe.
Nylander, G. (2010). Amming. I S. Holan & M. L. Hagtvedt (Red.), Det nye livet: svangerskap, fødsel og barseltid (2. utg., s. 221 - 234). Bergen: Fagbokforl.
Sortland, K. (2015). Ernæring - mer enn mat og drikke (5. utg.). Bergen: Fagbokforl. [Kap. 11, s. 179-180, kap. 15, s. 253-264, s. 283-289.]
Svartdal, F. (Red.) (2011). Psykologi : en introduksjon (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1-13]
Tveiten, S. (2016). Helsepedagogikk : Pasient- og pårørendeopplæring . Bergen: Fagbokforl. [Kap. 1, 3-14]
Wyller, V. B. (2014). Frisk : Cellebiologi, anatomi og fysiologi (3. utg.). [Oslo]: Cappelen Damm akademisk.[Kap. 21]
Anbefalt
Album, D. (2008). Helt alminnelige pasienter. I A. H. Tjora (Red.), Den moderne pasienten (s. 157-172). Oslo: Gyldendal akademisk.
Eriksen, T. H., & Sajjad, T. A. (2015). Kulturforskjeller i praksis : Perspektiver på det flerkulturelle Norge (6. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Halvorsen, K. (2010). Grunnbok i helse- og sosialpolitikk (4. utg.). Oslo: Universitetsforl. [Kap. 2-5]
Holan, S. (2010). Fødselshjelp i flerkulturelt Norge. I S. Holan & M. L. Hagtvedt (Red.), Det nye livet: svangerskap, fødsel og barseltid (2. utg., s. 277-282). Bergen: Fagbokforl.
Ihle, R. (2008). Søkelys: perspektiver på arbeid med etniske minoriteter i velferdstjenestene . Kristiansand: Høyskoleforl.
Jettestad, M. (2010). Operative forløsninger. I S. Holan & M. L. Hagtvedt (Red.), Det nye livet: svangerskap, fødsel og barseltid (2. utg., s. 161-168). Bergen: Fagbokforl.
Kunnskapssenteret ved Høgskolen i Bergen, & Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten.Kunnskapsbasert praksis - nettkurs . Hentet fra: http://kunnskapsbasertpraksis.no/index.php?action=static&id=156
Meld. St. 19 (2014-2015). (2013). Folkehelsemeldingen: Mestring og muligheter . Oslo: Helse- og omsorgsdepartementet. Hentet fra: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-19-2014-2015/id2402807/.
Nasjonalt folkehelseinstitutt. (2010). Folkehelserapport 2010: helsetilstanden i Norge (2010:2). Hentet fra: fhi.no/dokumenter/6dec3fba1b.pdf
Repstad, P. (2014). Sosiologiske perspektiver for helse- og sosialarbeidere (3. utg.). Oslo: Universitetsforl.
St.meld.nr. 16 (2002-2003). (2003). Resept for et sunnere Norge: Folkehelsepolitikken . Hentet fra: regjeringen.no/Rpub/STM/20022003/016/PDFS/STM200220030016000DDDPDFS.pdf.
Sundby, J. (2010). Reproduktiv helse - en global utfordring. I S. Holan & M. L. Hagtvedt (Red.), Det nye livet: svangerskap, fødsel og barseltid (2. utg., s. 269-276). Bergen: Fagbokforl.
Sykepleiernes Samarbeid i Norden. (2003). Etiske retningslinjer for sykepleieforskning i Norden . Hentet fra: sykepleien.no/ikbViewer/Content/337889/SSNs%20etiske%20retningslinjer.pdf
Tveiten, S., Wennick, A., & Steen, H. F. (2012). Sykepleie til barn: Familiesentrert sykepleie . Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 3 og 5]
Vallesverd, V. U., & Thorsen, I. K. (Red.). (2014). I for store sko: En tekstsamling om barn i omsorgsroller . Stavanger: Hertervig.
Anbefalte nettsider
BarnsBeste - nasjonalt kompetansenettverk for barn som pårørende:https://sshf.no/helsefaglig/kompetansetjenester/barnsbeste/
Helsebiblioteket: www.helsebiblioteket.no
(Pensumliste ajour: Oppdatert 25.04.2018. Meyer/kk. Biblioteket Kjeller, APA-stil)