Programplaner og emneplaner - Student
SPH2410 Nursing of Patients with Mental Illness Course description
- Course name in Norwegian
- Sykepleie til pasienter med psykiske lidelser
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Nursing
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg bred teoretisk kompetanse innen sykepleie til mennesker med psykiske lidelser. Emnet omhandler blant annet psykiske sykdommer, årsaker, diagnose og behandling og uttrykksformer ved psykiske lidelser. I tillegg vektlegges etiske problemstillinger, kommunikasjon, recovery og brukermedvirkning. Det fokuseres også på psykisk helse i et samfunnsperspektiv og relevant lovverk.
Det legges spesielt vekt på pasientens opplevelse av sin lidelse, samt relasjonen mellom sykepleier og pasient.
Required preliminary courses
For å kunne fremstille seg til eksamen i SPH2410 Sykepleie til pasienter med psykiske lidelser må SPHPRA231 Sykepleierens funksjon og oppgaver i psykisk helsearbeid være bestått.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for årsaker, forebygging, symptomer/tegn, behandling og prognose innenfor de vanligste psykiske sykdommer
- kan gjøre rede for pasientfenomener og kontekst når det gjelder pasienter med psykisk sykdom og lidelse
- har innsikt i forskning og utviklingsarbeid om pasienter med psykiske lidelser
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid i arbeidet med pasienten, brukeren og hans nettverk
- kan anvende ulike sykepleie- og miljøterapiteorier i møte med mennesker rammet av psykiske lidelser, med vekt på relasjoner
Generell kompetanse
Studenten
- kan vurdere pasientens, brukerens og pårørendes opplevelse av sin situasjon
- har kunnskap om yrkesetikk og verdighet
- kan identifisere og reflektere over aktuelle etiske problemstillinger til pasienter og brukere med psykiske lidelser
- kan gjøre rede for betydningen av pasientens og brukerens integritet og autonomi
Content
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, simulerings- og ferdighetstrening, observasjonspraksis, seminarer, studiegrupper og selvstudier. En del forelesninger vil være felles for flere av helsefagutdanningene ved fakultetet.
Praksis
Studentene har ca. to dager observasjonspraksis ved sykehjem/geriatrisk avdeling og ca. tre dager i ambulanse. I tillegg har studentene simulerings- og ferdighetstrening i livreddende førstehjelp.
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, rollespill, gruppearbeid og selvstudier.
Course requirements
Ingen
Assessment
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell hjemmeeksamen over 7 dager, 2500 ord +/- 10 %. Det settes av én skriveuke etter at praksis er avsluttet.
Permitted exam materials and equipment
Emnet tar utgangspunkt i det vitenskapelige, samfunnsmessige og humanistiske grunnlaget for velfungerende helsetjenester til nytte både for pasienten/brukeren og for samfunnet. Et spesielt fokus rettes mot kunnskap og ferdigheter som kan fremme respekt, empati, refleksjon, samarbeid og kommunikasjon. I tillegg er praktisk trening i livreddende førstehjelp en del av emnet. Dette er grunnleggende ferdigheter i prehospitalt arbeid og er velegnet for utvikling av relasjonell kompetanse.
Grading scale
Opptak til studiet.
Examiners
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale begreper innenfor profesjonell helsefaglig kommunikasjon
- kjenner til akuttmedisinens historie og fagtradisjon og utvikling av paramedic som profesjon
- har kunnskap om helsearbeid i et flerkulturelt samfunn
- har kunnskap om etiske teorier, ulike etiske metoder og kjenner til yrkesetiske problemstillinger
- kjenner til lovregulering av helsevesenet
- har kunnskap om helsepersonelloven
- har kunnskap om taushetsplikt
- kjenner til kunnskapsbasert praksis
- kjenner til fysiske, psykiske, kognitive og atferdsmessige reaksjoner på stress og mestring av disse
- kjenner til kollegastøtteordninger
- kjenner til prinsippene for hygiene og smittevern
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over det å være pasient og paramedic ut ifra etiske og helsevitenskaplige perspektiver
- kan reflektere over etiske problemstillinger relatert til avkledning, berøring og nærhet i en samhandlingssituasjon
- kan identifisere konflikter og benytte seg av ulike etiske metodeverktøy
- kan identifiserer etiske problemstillinger knyttet til et flerkulturelt samfunn
- kan vise grunnleggende ferdigheter i kommunikasjon
- kan identifisere normale stressreaksjoner, i seg selv og hos kolleger, pasienter og pårørende
- kan vise ferdigheter i livreddende førstehjelp
- kan skrive logg fra observasjonspraksis
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i relevante problemstillinger i prehospitalt arbeid og kan reflektere over sin rolle som paramedicstudent i helsevesenet
- kan reflektere over etiske og kommunikative utfordringer i et flerkulturelt samfunn
- kan kommunisere og samarbeide med medstudent og undervisningspersonalet