Programplaner og emneplaner - Student
SPH2410 Nursing of Patients with Mental Illness Course description
- Course name in Norwegian
- Sykepleie til pasienter med psykiske lidelser
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Nursing
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Bacheloroppgaven vurderes av en intern og en ekstern sensorer.
Required preliminary courses
I bachelorperioden skal studenten videreutvikle kunnskaper om akademisk skriving, samt oppøve begynnende kunnskaper om vitenskapsteori, forskningsetikk og metode. Målet med bacheloroppgaven er at studenten skal dokumentere profesjonskunnskap. Emnets innhold defineres av en selvvalgt problemstilling som skal sees i sammenheng med fremtidig profesjonsutøvelse. Studenten velger selv tema, problemstilling og metode for oppgaven. Bacheloroppgaven kan ta utgangspunkt i temaer studenten har jobbet med i sin fordypning, men må være en videreutvikling av disse temaene. Problemstilling skal godkjennes av veileder, og metoden må henge sammen med valgt problemstilling.
Oppgaven kan dokumenteres og utføres på ulike måter. Alle studenter skal skrive en fagtekst om sitt arbeid. I enkelte temaer kan den skriftlige fagteksten kombineres med et praktisk arbeid. Da vil deler av bacheloroppgaven ha form som for eksempel digitale arbeider, foto, video-/lydopptak, bildebok, installasjoner, egenprodusert utstillinger, forestillinger eller konserter. Andre muligheter er utarbeidelse av opplegg sammen med barn knyttet til spesifikke fagdidaktiske utfordringer. Praktisk arbeid som ikke kan legges ved oppgaven, dokumenteres der det finner sted og legges ved fagteksten. Dersom man velger å gjøre et praktisk arbeid, må fagteksten inneholde diskusjoner om ulike valg og pedagogiske forståelser relatert til det praktiske arbeidet/prosessen man har utført.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for årsaker, forebygging, symptomer/tegn, behandling og prognose innenfor de vanligste psykiske sykdommene
- kan gjøre rede for pasientfenomener og kontekst i forhold til pasienter med psykisk sykdom og lidelse
- har innsikt i forskning og utviklingsarbeid til pasienter med psykiske lidelser
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid i forhold til pasienten og hans nettverk
- kan anvende ulike sykepleie- og miljøterapiteorier og psykiatrisk sykdomslære i forhold til psykiske lidelser, med vekt på relasjoner
Generelle ferdigheter
Studenten
- kan vurdere pasientens og pårørendes opplevelse av sin situasjon
- har kunnskap om yrkesetikk og verdighet
- kan identifisere og reflektere over aktuelle etiske problemstillinger til pasienter med psykiske lidelser
- har kunnskap om yrkesetikk og verdighet
- kan gjøre rede for betydningen av pasientens integritet og autonomi
Content
Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, rollespill, ferdighetstrening i øvingspost og selvstudie
Course requirements
Ingen
Assessment
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell prosjekteksamen, 3200 ord +/- 10 %. Oppgaveteksten legges ut innledningsvis i emnet, og skal ta utgangspunkt i en valgt primærpasient. Det settes av én skriveuke etter at praksis er avsluttet.
Sensorordning: Én intern og én ekstern sensor
Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått
Dersom studenten får oppgaven vurdert til F eller ønsker å forbedre karakteren, kan studenten omarbeide oppgaven én gang. Ved eventuelt tredje forsøk må kandidaten levere ny oppgave basert på et gitt case.
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Alle
Pensumliste
Pensum er på totalt ca. 800 sider.