EPN-V2

SPH1410 Nursing in Medical Diseases and Surgery Course description

Course name in Norwegian
Sykepleie innen medisinske sykdommer og ved kirurgi
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
14.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

English from secondary education or similar.

Required preliminary courses

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence​.

 

Knowledge

The student is capable of the following, in English:

  • describing the work of technologists in a chosen field of technology
  • describing research and developments in a chosen field of technology
  • explaining rhetorical mechanisms and argumentation

Skills

The student is capable of the following, in English:

  • using correct terminology for technology-related topics in general and in a chosen subject area in particular
  • presenting and describing technology and related processes
  • planning and authoring technical and academic texts in English according to international.conventions and norms.
  • identifying relevant sources of information, assessing the quality of sources and referring to sources according to established standards.
  • using oral English in academic discussions.

General competence

The student is capable of the following, in English:

  • communicating in written and oral contexts that are relevant to their education and future profession
  • adapting oral and written communication to suit the recipient, situation and purpose
  • planning and carrying out project work alone or together with others

Learning outcomes

The following requirements are compulsory and must be approved before the student can sit the exam:

  • Two oral presentations given at agreed times
  • at least 80% attendance

Content

One internal examiner. External examiners are occasionally used.

Teaching and learning methods

Portfolio assessment subject to the following requirements:

  • two individual written assignments
  • one written group assignment carried out in groups of 2-5 students

One overall grade is given for the portfolio.

The exam result can be appealed.

Course requirements

All aids are allowed.

Assessment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Skriftlig eksamen under tilsyn, individuell, seks timer.

Sensorordning: Èn intern og èn ekstern sensor.

Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Det gis èn samlet karakter. Begge fagområder må hver for seg være vurdert til A-E for at studenten skal bestå eksamen. Dersom studenten får karakteren F i ett av fagområdene, må hele eksamen tas på nytt.

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Ingen.

Pensumliste

Pensum er på totalt ca. 1200 sider.

Grønseth, R., Markestad, T., Steensæth, Y., Markestad, A. M. & De Gaust, D. (2017). Pediatri og pediatrisk sykepleie (4. utg.). Bergen: Fagbokforl. [Kap. 5 (s. 49 - 62), kap. 6 (s. 63 - 72), kap. 8 (s. 105 - 126).]

Knutstad, U. (2013). Sykepleieboken: 3: Utøvelse av klinisk sykepleie (2. utg.). Oslo: Cappelen Damm akademisk.

Wyller, V. B. (2014). Syk: mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi og klinisk medisin: Syk 1 (3. utg.). Oslo: Cappelen Damm akademisk.

Wyller, V. B. (2014). Syk: mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi og klinisk medisin: Syk 2 (3. utg.). Oslo: Cappelen Damm akademisk.

Pensum til SPH1410 som ligger på Fronter, i bolk

Almås, H. & Stubberud, D.-G. (2016). Sykepleie ved sykdommer og forstyrrelser i urinveier og mannlige kjønnsorganer. I H. Almås, D.-G. Stubberud, & R. Grønseth (Red.), Klinisk sykepleie: 2 (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Deler av kap. 18, s. 100-105].

Danielsen, A., Berntzen, H. & Almås, H. (2016). Sykepleie ved smerter. I H. Almås, D.-G. Stubberud, & R. Grønseth (Red.), Klinisk sykepleie: 1 (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Deler av kap. 10, s. 381 - 404].

Landfald, G. & Ytrehus, S. (2016). Sykepleie ved svikt i blodsirkulasjonen. I H. Almås, D.-G. Stubberud, & R. Grønseth (Red.), Klinisk sykepleie: 1 (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Deler av kap. 8, s. 281-288, 296-299].

Nordtvedt, P. & Grønseth, R. (2016). Kartlegging av akutt/kritisk sykdom ved hjelp av ABCD-prinsipper. I H. Almås, D.-G. Stubberud, & R. Grønseth (Red.), Klinisk sykepleie: 1 (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Deler av kap. 1, s. 28-34].

Anbefalt litteratur

Den norske Legeforening (2017). Klinisk transfusjonshåndbok . (3. utg.). [Oslo]: Norsk forening for immunologi og transfusjonsmedisin og Den norske Legeforening. Hentet fra:http://legeforeningen.no/PageFiles/285856/Tranfusjonsh%c3%a5ndboken%20010217.pdf

Grønseth, R., Markestad, T., Steensæth, Y., Markestad, A. M. & De Gaust, D. (2017). Pediatri og pediatrisk sykepleie (4. utg.). Bergen: Fagbokforl.

Haugen, J. E. (2014). Akuttmedisinsk sykepleie: Utenfor sykehus (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.

Heggdal, K. (2006). Sykepleiedokumentasjon (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1 - 6]

Hellesø, R. (2015). Pasientjournalen og prinsipper i journalføring. I E. K. Grov, I. M. Holter, & K. C. Toverud (Red.), Sykepleieboken 1: Grunnleggende kunnskap i klinisk sykepleie (5. utg., s. 209 - 243). Oslo: Cappelen Damm akademisk.

Ingvaldsen, B. (2014). Væske, elektrolytter, blodgasser og infusjonsterapi (4. utg.). Oslo: Avdeling for anestesiologi, Oslo Universitetssykehus, Ullevål.

Jerpseth, H., Dahl, V., Nortvedt, P. & Halvorsen, K. (2017). Nurses¿ role and care practices in decision-making regarding artificial ventilation in late stage pulmonary disease. Nursing Ethics, 24 (7), 821-832. Hentet fra: https://bibsys-almaprimo.hosted.exlibrisgroup.com:443/HIOA:default_scope:TN_scopus2-s2.0-85033400573

Knutstad, U. (2013). Det syke mennesket i møte med helsetjenesten. I R. Knutstad (Red.), Sykepleieboken: 3: Utøvelse av klinisk sykepleie (2. utg.). Oslo: Cappelen Damm akademisk. [Kap. 1, s. 23 - 35].

NANDA & Norsk redaksjonsutvalg for klassifikasjonssystemene. (2003). NANDA sykepleiediagnoser: Definisjoner & klassifikasjon, 2001-2002 (Norsk. utg.). Oslo: Akribe.

Norsk Resuscitasjonsråd. (2015). Nye norske retningslinjer i gjenoppliving av voksne, barn og nyfødte . Hentet fra http://nrr.org/index.php/no/retningslinjer/norske-retningslinjer-2015

Norsk sykepleierforbund. (2011). Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere: ICNs etiske regler . Hentet frahttps://bibsys-almaprimo.hosted.exlibrisgroup.com:443/HIOA:default_scope:BIBSYS_ILS71491537420002201

Nortvedt, P. (2016). Omtanke: en innføring i sykepleiens etikk (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 3, s. 123 - 133 + kap. 4, 5 og 6 = 122 s.]

Olsen, L. A. (2014). Praktisk medikamentregning: Dose, styrke, mengde (4. utg.). Oslo: Cappelen Damm akademisk.

Simonsen, T., Aarbakke, J. & Lysaa, R. (2010). Illustrert farmakologi (3. utg.). Bergen: Fagbokforl.

Slettebø, Å. (2013). Sykepleie og etikk (6. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[Kap. 4, s. 85 - 112]

Sortland, K., Steensæth, Y. & Gjerstad, R. (2015). Ernæring - mer enn mat og drikke (5. utg.). Bergen: Fagbokforl.

Stordalen, J. (2015). Smittevern og hygiene: Den usynlige fare (5. utg.). Bergen: Fagbokforl.

Tveiten, S., Wennick, A. & Steen, H. F. (2012). Sykepleie til barn: Familiesentrert sykepleie . Oslo: Gyldendal akademisk.

Veiledende verktøy

Var, prosedyrer og kunnskapsstoff: https://www.varhealthcare.no/var/no/tilgang-til-var/index.action

(Pensumliste ajour: 30.01.2018. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, kk. APA-stil.)