Programplaner og emneplaner - Student
SPH1410 Nursing in Medical Diseases and Surgery Course description
- Course name in Norwegian
- Sykepleie innen medisinske sykdommer og ved kirurgi
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Nursing
- Weight
- 14.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Programme description
- Course history
-
Introduction
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
- Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
- Studenten skal levere minst én skriftlig selvvurdering per måned.
Required preliminary courses
Vurderingsform: Vurdering i kliniske studier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.
Tidspunkt: Avslutningsvis i 2. semester.
Vurderingsuttrykk: Bestått/ ikke bestått. Det er obligatorisk tilstedeværelse i kliniske studier. Fravær på over ti prosent medfører at emnet vurderes til ikke bestått.
Sensorordning: Summativ vurdering gjennomføres av én representant fra praksisstedet og én representant fra høgskolen. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av høgskolen.
Pensumliste
Akre, M., Finkelstein, Erickson, M., Liu, M., Vanderbilt, L. & Billman, G. (2010) Sensitivity of the Pediatric Early Warning Score to Identify Patient Deterioration. Pediatrics, 125: e763-e769 (7 s.)
Amin, A., Oragui, E., Khan. W. & Puri, A. (2010). Psychosocial considerations of perioperative care in children, with a focus on effective management strategies. Journal of Perioperative Practice, 20 (6), 198-202. (5 s.)
Austin, W., Kelecevic, J., Goble, E. & Mekechuk, J. (2009). An overview of moral distress and the paediatric intensive care team. Nursing Ethics, 16 (1) 57-67. (11 s.)
Baldursdóttir, M. E. & Kristjánsdóttir, G. (2007). A clinical case study of a participation intervention method for burn dressing change in two children. Burn , 33 , 518-521. (4 s.)
Batty, S. (2009) Communication, swallowing and feeding in the intensive care unit patient. Nursing in Critical Care, 14(4): 175-179 (5 s.)
Betz, C. L. (2008) Immigrant children: unmet needs and myriad of nursing Concerns. Journal of Pediatric Nursing , 23 (3), 157-160. (4 s.)
Colville, G., Kerry, S. & Pierce, C. (2008). Children - s factual and delusional memories of intensiv care. American journal of Respiratory and Critical Care Medicine, 17 , 977-981. (6 s.)
Conde-Agudelo, A., Balizán. J. M. & Diaz-Rosselo, J. (2012). Kangaroo mother care to reduce morbidity and mortality in low birthweight infants (review). Evidence-Based Child Health 7 (2), 764-787. (24 s.)
Crowley, R., Wolfe, I., Lock, K. & McKee, M. (2011) Improving the transition between peadiatric and adult healthcare; a systematic review. Archives of Disease in Childhood, 96: 548-553 (6 s.)
De, D. & Richardson, J. (2008). Cultural safety: an introduction . Paediatric Nursing, 20 (2), 39-43. (5 s.)
Eriksson, A. S. (2009). Epilepsi 2009 (2 s.) Hentet 27.09.16 fra: http://legeforeningen.no/fagmed/norsk-barnelegeforening/veiledere/generell-veileder-i-pediatri/kapittel-11-nevrologi/116-epilepsi-2009/
Frisch, A. M., Johnson, A., Timmons, S. & Weatherford, C. (2010). Nurse practitioner role in prepararing families for pediatric outpatient surgery. Pediatric Nursing, 36 (1), 41-47.
(7 s.)
Hartling, L., Milne, A., Tjosvold, L., Wrightson, D., Gallivan, J. & Newton, A. S. (2014) A systematic review of interventions to support siblings of children with chronic illness or disability Journal of Paediatrics and Child Health 50, E26 - E38
Haut, C. M., Michael, M. & Moloney-Harmon, P. (2012) Implementing a Program to Improve Pediatric and Pediatric ICU Nurses - Knowledge of and Attitudes Toward Palliative Care. Journal of Hospice & Palliative Nursing 14(1)71-79 (9 s.)
Hazinski, M. F. (red.) (2013) Nursing Care of the Critically Ill Child.3rd Edition St. Louis, Missouri: Elsevier Mosby. (239 s.)
Gilmer, M. J.: Care of the Child with Life-Limiting Conditions and the Child - s Family in the Pediatric Critical Care Unit (Kap. 3, s. 51 - 64)
Perkin, R. M., de Caen, A. R., Berg, M. D., Schexnayder, S. M. & Hazinski, M. F.: Shock, Cardiac Arrest, and Resuscitation (Kap. 6, s. 101 - 148)
Milonovich, L. M. & Eichler, V. F.: Neurologic Disorders - Intracranial Pressure (Kap. 11, 587 -675)
Roberts, K. E. & Coffin, S. E.: Immunology and Infectious Disorders (Kap. 16, s. 851-867)
Pietsch, J. B.: Overview of Solid Organ Transplantation (Kap. 17, s. 869-878)
Armstrong, A., Unni, P. & Pietsch, J. B.: Pediatric Trauma (Kap. 19, 895 - 919)
Henriksen, Th. & Vinorum, O. G. (2007). Økt intrakranielt trykk og hjerneødem. I Veileder i akutt pediatri (2. utg.). Barnelegeforeningen PedWeb. Kap. 11.10, s. 308-311 (3 s.)
Evt.: http://legeforeningen.no/fagmed/norsk-barnelegeforening/veiledere/veileder-i-akutt-pediatri/kapittel-11-nevrologi/119-hjerneslag1/
Joffe, M. D., Bachur, R. G. & Wiley, J. (2013). Emergency care of moderate and severe thermal burns in children. UpToDate lastet ned 17. mars 2015 fra https://www.uptodate.com/contents/emergency-care-of-moderate-and-severe-thermal-burns-in-children?source=search_result&selectedTitle=2~150 (29 s.)
Johnson, P. J. (2011). Neonatal pharmacology - pharmacokinetics. Neonatal Network, 30 (1), 54-61. (7 s.)
Koller, D. & Goldman, R. D. (2012). Distraction techniques for children undergoing procedures: a critical review of pediatric research. Journal of Pediatric Nursing. 27, 652-681
(30 s.)
Lerdal, B. & Sørensen, K. (2008). Familiearbeid i habilitering. I Tetzchner, S., Hesselberg, F. & Schiørbeck, H. (Red.). Habilitering. Gyldendal Akademisk. (36 s.)
Kap. 17, s. 465-449
Løge, I. (2016) Cystisk fibrose. Norsk elektronisk legehåndbok. Laste ned 30.09.16 https://legehandboka.no/handboken/kliniske-kapitler/lunger/tilstander-og-sykdommer/ulike-sykdommer/cystisk-fibrose/ (15 s.)
Markestad, T. (2016). Klinisk pediatri . Bergen: Fagbokforlaget. (45 s.)
Kap. 10: Det nyfødte barnet, s. 121-163
Kap. 18: Blodsykdommer, s. 329-337
McCoskey, L. (2008). Nursing Care guidelines for prevention of nasal breakdown in neonates receiving nasal CPAP. Advances in Neonatal Care 8 (2), 116-124. (8 s.)
Mehta, N. M., Compher, C. & A.S.P.E.N. Board of Directors (2009) A.S.P.E.N. Clinical Guidelines; Nutrition Support of the Critically Ill Child. Journal of Parenteral and Enteral Nutrition, 33: 260-276 (17 s.)
Meissner, H. C. (201) Viral Bronchiolitis in Children. The New England Journal of Medicine , 374; 62-72 (10 s.)
Moen, A., Hellesø, R. & Berge, M. (2008) Sykepleieres journalføring. Dokumentasjon og informasjonshåndtering. Oslo: Akribe
Kap. 5: Faglige krav og prinsipper i sykepleiers journalføring, side 95 - 139 (45 s.)
Mostad, U. & Fasting, S. (2010). Intensivmedisinsk behandling av barn. Tidsskrift for Den Norske legeforening, 130 (1), 40-3. (3 s.)
Parab, C. S., Cooper, C., Woolfenden, S. & Piper, S. M. (2013) Specialist home-based nursing services for children with acute and chronic illnesses (Review). The Cochrane Library, Issue 6: 1-19 (19 s.)
Porter, J., Cooper, S.J. & Sellick, K. (2013) Attitudes, implementation and practice of family presence during resuscitation (FPDR): A quantitative literature review. International Emergency Nursing , 21, 26 - 34 (9 s.)
Rajka, Th. & Tosterud, M. (Red.) (2013). Forgiftninger. I Veileder i akutt pediatri (3. utg.). Kap. 13 Helsebiblioteket.no (25 s.) http://www.helsebiblioteket.no/retningslinjer/akuttveileder-i-pediatri/forgiftninger
Ramberg, B. K. & Diseth, T. H. (2012) Barn med langvarig smerte: Fanget i vonde sirkler - veier ut. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 49: 241-236 (6 s.)
Refsum, S. (2006). Barnekirurgi (2. utg.). Oslo: Vett og Viten. (36 s.)
Kap. 9: Onkologi, s. 220-233
Kap. 10: Traumatologi, s. 234-257
Reinertsen, H., Christophersen, K. A. & Helseth, S. (2014) Vurdering av postoperativ smerte hos barn (0 - 5 år): Validering og reliabilitetstesting av smertevurderingsverktøyet FLACC. Sykepleien Forskning 2 (9): 132 - 140 (12 s.)
Sandler, C. L., Robinson, E. & Carter, B. S. (2012) Loss in the NICU: Sibling Matters. American Journal of Hospice and Palliative Medicine, 30(6): 566-568 (3 s.)
Sawyer, S. M., Afifi, R. A., Bearing, L. H., Dick, B., Ezeh, A. E. & Patton, G. C. (2012) Adolescence: a foundation for future health. Lancet 379: 1630-1640 (11 s.)
Seiger, N., Maconochie, I. & Oostenbrink, R. (2013) Validity of Different Pediatric Early Warning Scores in the Emergency Department. Pediatrics, 132(4) 1-9 (9 s.)
Smeland, A. & Reinertsen, H. (2012). Smertevurdering og behandling av postoperative smerter hos barn. Tidsskriftet Kirurgen, 1, 58 - 62 (5 s.)
Solberg, M. T., Tandberg, B. S. & Lerdal, A. (2012) Using a didactic model to improve patient observation skills in neonatal intensive care nurse trainees - A pilot study. Intensive and Critical Care Nursing, 28(4):208-214 (7 s.)
Spence, K. (2011). Ethical advocacy based on caring: a model for neonatal and paediatric nurses. Journal of Paediatrics and Child Health, 47 , 642-654. (3 s.)
Svendsen, E. J. & Bjørk, I. D. (2014) Experienced Nurses' Use of Non-Pharmacological Approaches Comprise More Than Relief from Pain. Journal of Pediatric Nursing 29 (4) ; e19 - e28 (10 s.)
Tandberg, B. S. & Steinnes, S. (Red.) (2009). Nyfødtsykepleie I. Syke nyfødte og premature barn. Oslo: Cappelen Akademisk forlag. (82 s.)
Kap. 5: Etikk i nyfødtmedisin, s. 64-81
Kap. 13: Samspill mellom for tidlig fødte barn og foreldre, s. 244-266
Kap. 15: Smertebehandling, s. 267-283
Kap. 18: Amming, s. 301-334
Tandberg, B. S. & Steinnes, S. (Red.) (2009). Nyfødtsykepleie II. Syke nyfødte og premature barn. Oslo: Cappelen Akademisk forlag. (41 s.)
Kap. 22: Huden til det premature barnet, observasjon, vurdering og stell, s. 80-88
Kap. 23: Nevrologiske problemer: IVH og ROP, s. 89-104
Kap. 24: Klar for hjemreise? Familien utskrives fra sykehuset og reiser hjem med barnet, s. 105-116
Kap 25: Resuscitering av nyfødte, s. 120-123
Tveiten, S. (2008). Pedagogisk sykepleiepraksis . Kap. 5. Å legge til rette for oppdagelse, læring, vekst, utvikling og mestring. Bergen: Fagbokforlaget. (21 s.)
Valentine, F. & Lowes, L. (Red.) (2007). Nursing Care of Children and Young People with Chronic Illness. Oxford: Blackwell Publishing. (90 s.)
Kap. 8: Acute Emergencies, s. 183-200
Kap. 9: Adolescence, s. 203-230
Østgard, G. & Ulvik, A. (2011). Anestesi til barn. Tidsskrift for Norsk Legeforening, 7 (130), 752-755. (4 s.)
Til sammen: 1051 sider.
(Pensumliste ajour: 1.12.16 Studadm.)
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kan gjøre rede for relevante sykepleietiltak og observasjoner til pasienter med de vanligste medisinske sykdommene og ved kirurgi
- kan gjøre rede for teoretiske modeller, teorier og sentrale begreper som har relevans for sykepleie til pasienter ved medisinske sykdommer og ved kirurgi
- kan gjøre rede for patologiske prosesser og tilstander, årsaker, forebygging, symptomer, tegn, behandling, prognose og komplikasjoner ved de vanligste medisinske sykdommene og ved kirurgi
- kan gjøre rede for hvordan man stiller diagnoser ved hjelp av prøver og undersøkelser
- kan gjøre rede for ulike medikamentgrupper med vekt på administrasjonsform, virkninger, bivirkninger, interaksjoner og observasjoner og rapporteringsrutiner ved medikamentell behandling ved de vanligste medisinske sykdommene og ved kirurgi
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre og begrunne sykepleiefaglige prosedyrer
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i pasientens og pårørendes opplevelse av sin situasjon
Content
Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, ferdighetstrening i øvingspost, gruppearbeid, selvtesting med nettoppgaver og selvstudium.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Ferdighetstrening på øvingspost, 1 dag
- Praktisk gruppeoppgave (3-5 studenter) i sykepleie innen medisinske sykdommer og ved kirurgi
Assessment
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Skriftlig eksamen under tilsyn, individuell, 6 timer
Sensorordning: En intern og en ekstern sensor
Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Det gis èn samlet karakter. Begge fagområder må hver for seg være vurdert til A-E for at studenten skal bestå eksamen. Dersom studenten får karakteren F i ett av fagområdene, må hele eksamen tas på nytt.
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Ingen
Pensumliste
Pensum er på totalt ca.1200 sider.
Grønseth, R., & Markestad, T. (2011). Pediatri og pediatrisk sykepleie (3. utg.). Bergen: Fagbokforl. [Kap 6 (s.51-77), kap. 9 (s.95-103) og kap. 10 (s.109-123+s139)]
Knutstad, U. (Red.) (2013). Sykepleieboken 3: Utøvelse av klinisk sykepleie (2. utg.). Oslo: Cappelen Damm.
Sortland, K. (2015). Ernæring - mer enn mat og drikke (5. utg.). Bergen: Fagbokforl.
Wyller, V. B. (2014). Syk 1: mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi og klinisk medisin : kapittel 1-11 (3. utg., bind 1 ). Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Wyller, V. B. (2014). Syk 2: mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi og klinisk medisin : kapittel 12-24 (3.utg. , bind 2). Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Pensum som ligger på Fronter, i bolk:
Kartlegging av akutt/kritisk sykdom ved hjelp av ABCDE prinsipper
Nordtvedt, P. og Grønseth, R (2016). I Almås, H., Stubberud, D.-G. og Grønseth, R. (Red.), Klinisk sykepleie 1. (5.utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Kap. 1, s. 16-20.]
Sykepleie ved smerter
Danielsen, A., Berntzen, H og Almås, H. (2016) I Almås, H., Stubberud, D.-G. og Grønseth, R. (Red.), Klinisk sykepleie 1. (5.utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Deler av kap. 10, s. 381-404]
Sykepleie ved urologiske tilstander
H. Almås og Stubberud, D.-G. (2016). I Almås, H., Stubberud, D.-G. og Grønseth, R. (Red.), Klinisk sykepleie 2. (5.utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Kap. 18, s. 93-109.]
Sykepleie ved svikt i blodsirkulasjonen
Landfald, G. og Ytrehus, S. (2016) sykepleie ved svikt i blodsirkulasjonen. I Almås, H., Stubberud, D.-G. og Grønseth, R. (Red.), Klinisk sykepleie 1. (5.utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Deler av kap. 8, s. 281-299.]
Veiledende verktøy
VAR, prosedyrer og kunnskapsstoff: https://www.varnett.no/portal/
Anbefalt litteratur:
Grønseth, R., & Markestad, T. (2011). Pediatri og pediatrisk sykepleie (3. utg.). Bergen: Fagbokforl.
Haugen, J.E. (2014). Akuttmedisinsk sykepleie. (3. utg.). Oslo: Gyldendal.
Helsedirektoratet. Håndbok i transfusjonsmedisin. 2. utg . IS-1669. Oslo: 2011. Hentet fra:https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/215/Handbok-i-transfusjonsmedisin-IS-1669.pdf
Tveiten, S. (2012). Sykepleie til barn : Familiesentrert sykepleie. Oslo: Gyldendal Akademisk.
(Pensumliste ajour: 2017-02-03. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, APA-stil. kk)