EPN-V2

SPH1410 Nursing in Medical Diseases and Surgery Course description

Course name in Norwegian
Sykepleie innen medisinske sykdommer og ved kirurgi
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
14.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Introduction

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

  • Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
  • Studenten skal levere minst én skriftlig selvvurdering per måned.

Required preliminary courses

Vurderingsform: Vurdering i kliniske studier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.

Tidspunkt: Avslutningsvis i 2. semester.

Vurderingsuttrykk: Bestått/ ikke bestått. Det er obligatorisk tilstedeværelse i kliniske studier. Fravær på over ti prosent medfører at emnet vurderes til ikke bestått.

Sensorordning: Summativ vurdering gjennomføres av én representant fra praksisstedet og én representant fra høgskolen. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av høgskolen.

Pensumliste

Akre, M., Finkelstein, Erickson, M., Liu, M., Vanderbilt, L. & Billman, G. (2010) Sensitivity of the Pediatric Early Warning Score to Identify Patient Deterioration. Pediatrics, 125: e763-e769 (7 s.)

Amin, A., Oragui, E., Khan. W. & Puri, A. (2010). Psychosocial considerations of perioperative care in children, with a focus on effective management strategies. Journal of Perioperative Practice, 20 (6), 198-202. (5 s.)

Austin, W., Kelecevic, J., Goble, E. & Mekechuk, J. (2009). An overview of moral distress and the paediatric intensive care team. Nursing Ethics, 16 (1) 57-67. (11 s.)

Baldursdóttir, M. E. & Kristjánsdóttir, G. (2007). A clinical case study of a participation intervention method for burn dressing change in two children. Burn , 33 , 518-521. (4 s.)

Batty, S. (2009) Communication, swallowing and feeding in the intensive care unit patient. Nursing in Critical Care, 14(4): 175-179 (5 s.)

Betz, C. L. (2008) Immigrant children: unmet needs and myriad of nursing Concerns. Journal of Pediatric Nursing , 23 (3), 157-160. (4 s.)

Colville, G., Kerry, S. & Pierce, C. (2008). Children - s factual and delusional memories of intensiv care. American journal of Respiratory and Critical Care Medicine, 17 , 977-981. (6 s.)

Conde-Agudelo, A., Balizán. J. M. & Diaz-Rosselo, J. (2012). Kangaroo mother care to reduce morbidity and mortality in low birthweight infants (review). Evidence-Based Child Health 7 (2), 764-787. (24 s.)

Crowley, R., Wolfe, I., Lock, K. & McKee, M. (2011) Improving the transition between peadiatric and adult healthcare; a systematic review. Archives of Disease in Childhood, 96: 548-553 (6 s.)

De, D. & Richardson, J. (2008). Cultural safety: an introduction . Paediatric Nursing, 20 (2), 39-43. (5 s.)

Eriksson, A. S. (2009). Epilepsi 2009 (2 s.) Hentet 27.09.16 fra: http://legeforeningen.no/fagmed/norsk-barnelegeforening/veiledere/generell-veileder-i-pediatri/kapittel-11-nevrologi/116-epilepsi-2009/

Frisch, A. M., Johnson, A., Timmons, S. & Weatherford, C. (2010). Nurse practitioner role in prepararing families for pediatric outpatient surgery. Pediatric Nursing, 36 (1), 41-47.

(7 s.)

Hartling, L., Milne, A., Tjosvold, L., Wrightson, D., Gallivan, J. & Newton, A. S. (2014) A systematic review of interventions to support siblings of children with chronic illness or disability Journal of Paediatrics and Child Health 50, E26 - E38

Haut, C. M., Michael, M. & Moloney-Harmon, P. (2012) Implementing a Program to Improve Pediatric and Pediatric ICU Nurses - Knowledge of and Attitudes Toward Palliative Care. Journal of Hospice & Palliative Nursing 14(1)71-79 (9 s.)

Hazinski, M. F. (red.) (2013) Nursing Care of the Critically Ill Child.3rd Edition St. Louis, Missouri: Elsevier Mosby. (239 s.)

Gilmer, M. J.: Care of the Child with Life-Limiting Conditions and the Child - s Family in the Pediatric Critical Care Unit (Kap. 3, s. 51 - 64)

Perkin, R. M., de Caen, A. R., Berg, M. D., Schexnayder, S. M. & Hazinski, M. F.: Shock, Cardiac Arrest, and Resuscitation (Kap. 6, s. 101 - 148)

Milonovich, L. M. & Eichler, V. F.: Neurologic Disorders - Intracranial Pressure (Kap. 11, 587 -675)

Roberts, K. E. & Coffin, S. E.: Immunology and Infectious Disorders (Kap. 16, s. 851-867)

Pietsch, J. B.: Overview of Solid Organ Transplantation (Kap. 17, s. 869-878)

Armstrong, A., Unni, P. & Pietsch, J. B.: Pediatric Trauma (Kap. 19, 895 - 919)

Henriksen, Th. & Vinorum, O. G. (2007). Økt intrakranielt trykk og hjerneødem. I Veileder i akutt pediatri (2. utg.). Barnelegeforeningen PedWeb. Kap. 11.10, s. 308-311 (3 s.)

Evt.: http://legeforeningen.no/fagmed/norsk-barnelegeforening/veiledere/veileder-i-akutt-pediatri/kapittel-11-nevrologi/119-hjerneslag1/

Joffe, M. D., Bachur, R. G. & Wiley, J. (2013). Emergency care of moderate and severe thermal burns in children. UpToDate lastet ned 17. mars 2015 fra https://www.uptodate.com/contents/emergency-care-of-moderate-and-severe-thermal-burns-in-children?source=search_result&selectedTitle=2~150 (29 s.)

Johnson, P. J. (2011). Neonatal pharmacology - pharmacokinetics. Neonatal Network, 30 (1), 54-61. (7 s.)

Koller, D. & Goldman, R. D. (2012). Distraction techniques for children undergoing procedures: a critical review of pediatric research. Journal of Pediatric Nursing. 27, 652-681

(30 s.)

Lerdal, B. & Sørensen, K. (2008). Familiearbeid i habilitering. I Tetzchner, S., Hesselberg, F. & Schiørbeck, H. (Red.). Habilitering. Gyldendal Akademisk. (36 s.)

Kap. 17, s. 465-449

Løge, I. (2016) Cystisk fibrose. Norsk elektronisk legehåndbok. Laste ned 30.09.16 https://legehandboka.no/handboken/kliniske-kapitler/lunger/tilstander-og-sykdommer/ulike-sykdommer/cystisk-fibrose/ (15 s.)

Markestad, T. (2016). Klinisk pediatri . Bergen: Fagbokforlaget. (45 s.)

Kap. 10: Det nyfødte barnet, s. 121-163

Kap. 18: Blodsykdommer, s. 329-337

McCoskey, L. (2008). Nursing Care guidelines for prevention of nasal breakdown in neonates receiving nasal CPAP. Advances in Neonatal Care 8 (2), 116-124. (8 s.)

Mehta, N. M., Compher, C. & A.S.P.E.N. Board of Directors (2009) A.S.P.E.N. Clinical Guidelines; Nutrition Support of the Critically Ill Child. Journal of Parenteral and Enteral Nutrition, 33: 260-276 (17 s.)

Meissner, H. C. (201) Viral Bronchiolitis in Children. The New England Journal of Medicine , 374; 62-72 (10 s.)

Moen, A., Hellesø, R. & Berge, M. (2008) Sykepleieres journalføring. Dokumentasjon og informasjonshåndtering. Oslo: Akribe

Kap. 5: Faglige krav og prinsipper i sykepleiers journalføring, side 95 - 139 (45 s.)

Mostad, U. & Fasting, S. (2010). Intensivmedisinsk behandling av barn. Tidsskrift for Den Norske legeforening, 130 (1), 40-3. (3 s.)

Parab, C. S., Cooper, C., Woolfenden, S. & Piper, S. M. (2013) Specialist home-based nursing services for children with acute and chronic illnesses (Review). The Cochrane Library, Issue 6: 1-19 (19 s.)

Porter, J., Cooper, S.J. & Sellick, K. (2013) Attitudes, implementation and practice of family presence during resuscitation (FPDR): A quantitative literature review. International Emergency Nursing , 21, 26 - 34 (9 s.)

Rajka, Th. & Tosterud, M. (Red.) (2013). Forgiftninger. I Veileder i akutt pediatri (3. utg.). Kap. 13 Helsebiblioteket.no (25 s.) http://www.helsebiblioteket.no/retningslinjer/akuttveileder-i-pediatri/forgiftninger

Ramberg, B. K. & Diseth, T. H. (2012) Barn med langvarig smerte: Fanget i vonde sirkler - veier ut. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 49: 241-236 (6 s.)

Refsum, S. (2006). Barnekirurgi (2. utg.). Oslo: Vett og Viten. (36 s.)

Kap. 9: Onkologi, s. 220-233

Kap. 10: Traumatologi, s. 234-257

Reinertsen, H., Christophersen, K. A. & Helseth, S. (2014) Vurdering av postoperativ smerte hos barn (0 - 5 år): Validering og reliabilitetstesting av smertevurderingsverktøyet FLACC. Sykepleien Forskning 2 (9): 132 - 140 (12 s.)

Sandler, C. L., Robinson, E. & Carter, B. S. (2012) Loss in the NICU: Sibling Matters. American Journal of Hospice and Palliative Medicine, 30(6): 566-568 (3 s.)

Sawyer, S. M., Afifi, R. A., Bearing, L. H., Dick, B., Ezeh, A. E. & Patton, G. C. (2012) Adolescence: a foundation for future health. Lancet 379: 1630-1640 (11 s.)

Seiger, N., Maconochie, I. & Oostenbrink, R. (2013) Validity of Different Pediatric Early Warning Scores in the Emergency Department. Pediatrics, 132(4) 1-9 (9 s.)

Smeland, A. & Reinertsen, H. (2012). Smertevurdering og behandling av postoperative smerter hos barn. Tidsskriftet Kirurgen, 1, 58 - 62 (5 s.)

Solberg, M. T., Tandberg, B. S. & Lerdal, A. (2012) Using a didactic model to improve patient observation skills in neonatal intensive care nurse trainees - A pilot study. Intensive and Critical Care Nursing, 28(4):208-214 (7 s.)

Spence, K. (2011). Ethical advocacy based on caring: a model for neonatal and paediatric nurses. Journal of Paediatrics and Child Health, 47 , 642-654. (3 s.)

Svendsen, E. J. & Bjørk, I. D. (2014) Experienced Nurses' Use of Non-Pharmacological Approaches Comprise More Than Relief from Pain. Journal of Pediatric Nursing 29 (4) ; e19 - e28 (10 s.)

Tandberg, B. S. & Steinnes, S. (Red.) (2009). Nyfødtsykepleie I. Syke nyfødte og premature barn. Oslo: Cappelen Akademisk forlag. (82 s.)

Kap. 5: Etikk i nyfødtmedisin, s. 64-81

Kap. 13: Samspill mellom for tidlig fødte barn og foreldre, s. 244-266

Kap. 15: Smertebehandling, s. 267-283

Kap. 18: Amming, s. 301-334

Tandberg, B. S. & Steinnes, S. (Red.) (2009). Nyfødtsykepleie II. Syke nyfødte og premature barn. Oslo: Cappelen Akademisk forlag. (41 s.)

Kap. 22: Huden til det premature barnet, observasjon, vurdering og stell, s. 80-88

Kap. 23: Nevrologiske problemer: IVH og ROP, s. 89-104

Kap. 24: Klar for hjemreise? Familien utskrives fra sykehuset og reiser hjem med barnet, s. 105-116

Kap 25: Resuscitering av nyfødte, s. 120-123

Tveiten, S. (2008). Pedagogisk sykepleiepraksis . Kap. 5. Å legge til rette for oppdagelse, læring, vekst, utvikling og mestring. Bergen: Fagbokforlaget. (21 s.)

Valentine, F. & Lowes, L. (Red.) (2007). Nursing Care of Children and Young People with Chronic Illness. Oxford: Blackwell Publishing. (90 s.)

Kap. 8: Acute Emergencies, s. 183-200

Kap. 9: Adolescence, s. 203-230

Østgard, G. & Ulvik, A. (2011). Anestesi til barn. Tidsskrift for Norsk Legeforening, 7 (130), 752-755. (4 s.)

Til sammen: 1051 sider.

(Pensumliste ajour: 1.12.16 Studadm.)

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • kan gjøre rede for relevante sykepleietiltak og observasjoner til pasienter med de vanligste medisinske sykdommene og ved kirurgi
  • kan gjøre rede for teoretiske modeller, teorier og sentrale begreper som har relevans for sykepleie til pasienter ved medisinske sykdommer og ved kirurgi
  • kan gjøre rede for patologiske prosesser og tilstander, årsaker, forebygging, symptomer, tegn, behandling, prognose og komplikasjoner ved de vanligste medisinske sykdommene og ved kirurgi
  • kan gjøre rede for hvordan man stiller diagnoser ved hjelp av prøver og undersøkelser
  • kan gjøre rede for ulike medikamentgrupper med vekt på administrasjonsform, virkninger, bivirkninger, interaksjoner og observasjoner og rapporteringsrutiner ved medikamentell behandling ved de vanligste medisinske sykdommene og ved kirurgi

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre og begrunne sykepleiefaglige prosedyrer

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i pasientens og pårørendes opplevelse av sin situasjon

Content

Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, ferdighetstrening i øvingspost, gruppearbeid, selvtesting med nettoppgaver og selvstudium.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Ferdighetstrening på øvingspost, 1 dag
  • Praktisk gruppeoppgave (3-5 studenter) i sykepleie innen medisinske sykdommer og ved kirurgi

Assessment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Skriftlig eksamen under tilsyn, individuell, 6 timer

Sensorordning: En intern og en ekstern sensor

Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Det gis èn samlet karakter. Begge fagområder må hver for seg være vurdert til A-E for at studenten skal bestå eksamen. Dersom studenten får karakteren F i ett av fagområdene, må hele eksamen tas på nytt.

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Ingen

Pensumliste

Pensum er på totalt ca.1200 sider.

Grønseth, R., & Markestad, T. (2011). Pediatri og pediatrisk sykepleie (3. utg.). Bergen: Fagbokforl. [Kap 6 (s.51-77), kap. 9 (s.95-103) og kap. 10 (s.109-123+s139)]

Knutstad, U. (Red.) (2013). Sykepleieboken 3: Utøvelse av klinisk sykepleie (2. utg.). Oslo: Cappelen Damm.

Sortland, K. (2015). Ernæring - mer enn mat og drikke (5. utg.). Bergen: Fagbokforl.

Wyller, V. B. (2014). Syk 1: mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi og klinisk medisin : kapittel 1-11 (3. utg., bind 1 ). Oslo: Cappelen Damm akademisk.

Wyller, V. B. (2014). Syk 2: mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi og klinisk medisin : kapittel 12-24 (3.utg. , bind 2). Oslo: Cappelen Damm akademisk.

Pensum som ligger på Fronter, i bolk:

Kartlegging av akutt/kritisk sykdom ved hjelp av ABCDE prinsipper

Nordtvedt, P. og Grønseth, R (2016). I Almås, H., Stubberud, D.-G. og Grønseth, R. (Red.), Klinisk sykepleie 1. (5.utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Kap. 1, s. 16-20.]

Sykepleie ved smerter

Danielsen, A., Berntzen, H og Almås, H. (2016) I Almås, H., Stubberud, D.-G. og Grønseth, R. (Red.), Klinisk sykepleie 1. (5.utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Deler av kap. 10, s. 381-404]

Sykepleie ved urologiske tilstander

H. Almås og Stubberud, D.-G. (2016). I Almås, H., Stubberud, D.-G. og Grønseth, R. (Red.), Klinisk sykepleie 2. (5.utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Kap. 18, s. 93-109.]

Sykepleie ved svikt i blodsirkulasjonen

Landfald, G. og Ytrehus, S. (2016) sykepleie ved svikt i blodsirkulasjonen. I Almås, H., Stubberud, D.-G. og Grønseth, R. (Red.), Klinisk sykepleie 1. (5.utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Deler av kap. 8, s. 281-299.]

Veiledende verktøy

VAR, prosedyrer og kunnskapsstoff: https://www.varnett.no/portal/

Anbefalt litteratur:

Grønseth, R., & Markestad, T. (2011). Pediatri og pediatrisk sykepleie (3. utg.). Bergen: Fagbokforl.

Haugen, J.E. (2014). Akuttmedisinsk sykepleie. (3. utg.). Oslo: Gyldendal.

Helsedirektoratet. Håndbok i transfusjonsmedisin. 2. utg . IS-1669. Oslo: 2011. Hentet fra:https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/215/Handbok-i-transfusjonsmedisin-IS-1669.pdf

Tveiten, S. (2012). Sykepleie til barn : Familiesentrert sykepleie. Oslo: Gyldendal Akademisk.

(Pensumliste ajour: 2017-02-03. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, APA-stil. kk)