EPN-V2

SPH1410 Nursing in Medical Diseases and Surgery Course description

Course name in Norwegian
Sykepleie innen medisinske sykdommer og ved kirurgi
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
14.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Introduction

Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg teoretisk kunnskap om sykepleie innen medisinske sykdommer og ved kirurgi, og forberede studenten til sykepleierens funksjon og oppgaver i medisinsk- og kirurgisk praksis i spesialisthelsetjenesten

Required preliminary courses

For å kunne gå opp til eksamen må SPH1020 Grunnleggende sykepleie og SPH1230 Anatomi, fysiologi og biokjemi være bestått

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • kan gjøre rede for relevante sykepleietiltak og observasjoner til pasienter med de vanligste medisinske sykdommene og ved kirurgi
  • kan gjøre rede for teoretiske modeller, teorier og sentrale begreper som har relevans for sykepleie til pasienter ved medisinske sykdommer og ved kirurgi
  • kan gjøre rede for patologiske prosesser og tilstander, årsaker, forebygging, symptomer, tegn, behandling, prognose og komplikasjoner ved de vanligste medisinske sykdommene og ved kirurgi
  • kan gjøre rede for hvordan man stiller diagnoser ved hjelp av prøver og undersøkelser
  • kan gjøre rede for ulike medikamentgrupper med vekt på administrasjonsform, virkninger, bivirkninger, interaksjoner og observasjoner og rapporteringsrutiner ved medikamentell behandling ved de vanligste medisinske sykdommene og ved kirurgi

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre og begrunne sykepleiefaglige prosedyrer

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i pasientens og pårørendes opplevelse av sin situasjon

Content

Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, ferdighetstrening i øvingspost, gruppearbeid, selvtesting med nettoppgaver og selvstudium.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Ferdighetstrening på øvingspost, 1 dag
  • Praktisk gruppeoppgave (3-5 studenter) i sykepleie innen medisinske sykdommer og ved kirurgi

Assessment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Skriftlig eksamen under tilsyn, individuell, 6 timer

Sensorordning: En intern og en ekstern sensor

Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Det gis èn samlet karakter. Begge fagområder må hver for seg være vurdert til A-E for at studenten skal bestå eksamen. Dersom studenten får karakteren F i ett av fagområdene, må hele eksamen tas på nytt.

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Ingen

Pensumliste

Pensum er på totalt ca.1200 sider.

Grønseth, R., & Markestad, T. (2011). Pediatri og pediatrisk sykepleie (3. utg.). Bergen: Fagbokforl. [Kap 6 (s.51-77), kap. 9 (s.95-103) og kap. 10 (s.109-123+s139)]

Knutstad, U. (Red.) (2013). Sykepleieboken 3: Utøvelse av klinisk sykepleie (2. utg.). Oslo: Cappelen Damm.

Sortland, K. (2015). Ernæring - mer enn mat og drikke (5. utg.). Bergen: Fagbokforl.

Wyller, V. B. (2014). Syk 1: mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi og klinisk medisin : kapittel 1-11 (3. utg., bind 1 ). Oslo: Cappelen Damm akademisk.

Wyller, V. B. (2014). Syk 2: mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi og klinisk medisin : kapittel 12-24 (3.utg. , bind 2). Oslo: Cappelen Damm akademisk.

Pensum som ligger på Fronter, i bolk:

Kartlegging av akutt/kritisk sykdom ved hjelp av ABCDE prinsipper

Nordtvedt, P. og Grønseth, R (2016). I Almås, H., Stubberud, D.-G. og Grønseth, R. (Red.), Klinisk sykepleie 1. (5.utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Kap. 1, s. 16-20.]

Sykepleie ved smerter

Danielsen, A., Berntzen, H og Almås, H. (2016) I Almås, H., Stubberud, D.-G. og Grønseth, R. (Red.), Klinisk sykepleie 1. (5.utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Deler av kap. 10, s. 381-404]

Sykepleie ved urologiske tilstander

H. Almås og Stubberud, D.-G. (2016). I Almås, H., Stubberud, D.-G. og Grønseth, R. (Red.), Klinisk sykepleie 2. (5.utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Kap. 18, s. 93-109.]

Sykepleie ved svikt i blodsirkulasjonen

Landfald, G. og Ytrehus, S. (2016) sykepleie ved svikt i blodsirkulasjonen. I Almås, H., Stubberud, D.-G. og Grønseth, R. (Red.), Klinisk sykepleie 1. (5.utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Deler av kap. 8, s. 281-299.]

Veiledende verktøy

VAR, prosedyrer og kunnskapsstoff: https://www.varnett.no/portal/

Anbefalt litteratur:

Grønseth, R., & Markestad, T. (2011). Pediatri og pediatrisk sykepleie (3. utg.). Bergen: Fagbokforl.

Haugen, J.E. (2014). Akuttmedisinsk sykepleie. (3. utg.). Oslo: Gyldendal.

Helsedirektoratet. Håndbok i transfusjonsmedisin. 2. utg . IS-1669. Oslo: 2011. Hentet fra:https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/215/Handbok-i-transfusjonsmedisin-IS-1669.pdf

Tveiten, S. (2012). Sykepleie til barn : Familiesentrert sykepleie. Oslo: Gyldendal Akademisk.

(Pensumliste ajour: 2017-02-03. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, APA-stil. kk)