EPN-V2

SPH1230 Anatomy, Physiology and Biochemistry Course description

Course name in Norwegian
Anatomi, fysiologi og biokjemi
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
12.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Emnet tar for seg naturvitenskapelig basiskunnskap. Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg kunnskap om menneskets normale oppbygning (anatomi) og funksjon (fysiologi) samt biokjemiske prosesser som påvirker den normale kroppen. Avsluttende vurdering i emnet gjennomføres i form av en nasjonal eksamen basert på felles, nasjonale læringsutbyttebeskrivelser.

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan navngi anatomiske strukturer og organer i menneskekroppen
  • kan beskrive organers beliggenhet i forhold til hverandre
  • kan beskrive anatomisk oppbygning i betydningen
    • makroanatomisk: organ og organsystem
    • mikroanatomisk: celler og vev
  • kan beskrive ulike organer og organsystemers oppgaver i kroppen
  • kan gjøre rede for normal fysiologi i de ulike organene og organsystemene
  • kan gjøre rede for reguleringsmekanismer og homeostase i den friske kroppen

Ferdigheter

Studenten

  • kan formidle grunnleggende kunnskap om menneskekroppens anatomi og organsystemer, samt fysiologiske og biokjemiske prosesser

Generell kompetanse

Studenten

  • erkjenner at kunnskap i emnet har betydning for utøvelse av faglig forsvarlig sykepleie

Content

Kunnskap

Studenten:

·;;;;;;;; har inngående kunnskap om fagområdets vitenskapelige teorier og metoder og kunstfagenes egenart som forskningsområde

·;;;;;;;; kan analysere og reflektere over faglige problemstillinger med utgangspunkt i forskningsmetodiske perspektiv og vitenskapelige tradisjoner knyttet til fagområdenes historie, egenart og plass i samfunnet.

·;;;;;;;; har inngående kjennskap til ulike former for kunnskapsinnhenting og kildekritikk i vitenskapelig publisering

;

Ferdigheter

Studenten;

·;;;;;;;; kan analysere og anvende vitenskapsteori og forskningsmetode som er relevant for det estetiske fagfeltet på en selvstendig måte

·;;;;;;;; kan forholde seg kritisk til ulike posisjoner innen det vitenskapsteoretiske- og forskningsmetodiske feltet og anvende disse kunnskapene til å strukturere og formulere faglige resonnementer

·;;;;;;;; kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder som grunnlag for forskningsprosessen

·;;;;;;;; kan vurdere ulike etiske perspektiv knyttet til forskningsprosessen

;

Generell kompetanse

Studenten

·;;;;;;;; kan arbeide selvstendig med eget fagfelt og beherske fagområdets uttrykksformer

·;;;;;;;; kan kommunisere med ulike målgrupper om faglige problemstillinger og drøftingsperspektiv innen de estetiske fagfeltene

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer veksler mellom forelesninger, e-læringssekvenser, nettbaserte oppgaver, gruppearbeid med seminarer og selvstudier.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 100 % tilstedeværelse på workshop/seminar*
  • 60 % riktig på digitale flervalgsoppgaver under tilsyn - 2 timer. Studenten har rett til to forsøk på arbeidskravet før ordinær eksamen, og ett forsøk før ny og utsatt eksamen.

Ved fravær vil faglærer vurdere om det er mulig å kompensere for det gjennom alternative krav.

*Workshop i Pilestredet og Sandvika, seminar på Kjeller

Assessment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene med spesifisering av faginnhold

Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

Permitted exam materials and equipment

Ingen

Grading scale

Dette emnet gir en oversikt over relevant vitenskapsteori på det estetiske feltet samt ulike vitenskapelige metoder. Det legges særlig vekt på å belyse forskningsmetoder som er relevante for de ulike estetiske fagenes egenart og forskning på feltet. Dette settes i et vitenskapsteoretisk perspektiv. Emnet vil presentere grunnleggende begreper og metodeperspektiv som er sentrale for å vurdere og utføre forsknings- og utviklingsarbeid innen det estetiske fagområdet.

Examiners

Ingen utover opptakskrav.

Overlapping courses

Undervisningen vil veksle mellom forelesninger av faglærere og gjesteforelesere. Studentene deltar aktivt i undervisningen og i gruppearbeid. Masterstudiet er basert på individuelle studier med deltagelse i grupper, forelesninger og seminar. Det legges vekt på både teoretisk og praktisk arbeid som studieform.