Programplaner og emneplaner - Student
SPH1230 Anatomy, Physiology and Biochemistry Course description
- Course name in Norwegian
- Anatomi, fysiologi og biokjemi
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Nursing
- Weight
- 12.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet tar for seg naturvitenskapelig basiskunnskap. Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg kunnskap om menneskets normale oppbygning (anatomi) og funksjon (fysiologi) samt biokjemiske prosesser som påvirker den normale kroppen. Avsluttende vurdering i emnet gjennomføres i form av en nasjonal eksamen basert på felles, nasjonale læringsutbyttebeskrivelser.
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
SPH1230 Anatomi, fysiologi og biokjemi er 100% overlappende med emnene SYBAS1010 og SYBA1010 i Pilestredet.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan navngi anatomiske strukturer og organer i menneskekroppen
- kan beskrive organers beliggenhet i forhold til hverandre
- kan beskrive anatomisk oppbygning i betydningen
- makroanatomisk: organ og organsystem
- mikroanatomisk: celler og vev
- kan beskrive ulike organer og organsystemers oppgaver i kroppen
- kan gjøre rede for normal fysiologi i de ulike organene og organsystemene
- kan gjøre rede for reguleringsmekanismer og homeostase i den friske kroppen
Ferdigheter
Studenten
- kan formidle grunnleggende kunnskap om menneskekroppens anatomi og organsystemer, samt fysiologiske og biokjemiske prosesser
Generell kompetanse
Studenten
- erkjenner at kunnskap i emnet har betydning for utøvelse av faglig forsvarlig sykepleie
Content
Arbeids- og undervisningsformene består av ferdighetstrening i forflytningsteknikk, veiledede kliniske studier, gruppeveiledning ca. hver fjerde uke ved høgskolen samt loggskriving.
Praksis
Kliniske studier i 10-12 uker inkludert introduksjon og etterarbeid. Innholdet i praksisperiodene vil variere med praksisstedets virksomhet til enhver tid, og vil således tilby varierte arenaer for studiene når det gjelder problemstillinger, diagnoser og kompleksitet.
Teaching and learning methods
Emnene PARAPRA1 og PARAPRA2AB omfatter veiledede kliniske studier, hovedsakelig i ambulansetjeneste. Læringsutbyttene fra alle tidligere emner aktualiseres, integreres, prøves i kliniske studier og danner grunnlag for utvikling av ny teoretisk og praktisk kompetanse.
Læringsutbyttene er tilnærmet like i de to kliniske emnene. De skal oppnås i varierte ambulanseoppdrag med pasienter som har ulike skader og sykdommer. Det forventes at studenten viser faglig progresjon, tar ansvar og i økende grad gjør selvstendige vurderinger i utøvelsen av prehospitalt arbeid.
Course requirements
Bestått første studieår. I tillegg må PARA1500 Legemiddelregning være bestått før studenten kan påbegynne emnet.
Assessment
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om verktøy og metoder for livreddende tiltak i klinisk ambulansevirksomhet
- har kunnskap om ambulansen og det vanligste utstyr som brukes
- har kunnskap om ambulansetjenestens organisering
- kan gjøre rede for hvordan basal livreddende diagnostikk og behandling kan påvirke planlegging og gjennomføring av klinisk ambulansevirksomhet
- kjenner til systemer for journaldokumentasjon
- har kunnskap om oppbevaring og administrering av legemidler i ambulansetjenesten
- kjenner til forskning innen prehospital akuttmedisin
Ferdigheter
Studenten kan under veiledning
- gjenkjenne tegn og symptomer på mulig, alvorlig sykdom eller skade
- anvende enkelte standardiserte undersøkelser og behandlingsretningslinjer
- planlegge, vurdere og gjennomføre behandlingstiltak tilpasset den enkelte pasients behov
- vurdere behov for å innhente hjelp eller henvise pasienten videre
- skrive ambulansejournal etter retningslinjer
- anvende det vanligste utstyr tilgjengelig i ambulansen
- utforske faglige problemstillinger på en systematisk, kunnskapsbasert og reflektert måte
- skriftlig dokumentere og evaluere eget arbeid i henhold til praksisstedets rutiner og retningslinjer
- bruke ferdigheter i forflytningsteknikk
Generell kompetanse
Studenten
- kan under veiledning organisere eget arbeid og ivareta orden og hygiene
- kan under veiledning igangsette pasientbehandling i prioritert rekkefølge i samsvar med gjeldende lovverk, rammebetingelser og yrkesetiske retningslinjer
- viser vilje og evne til å nyttiggjøre seg av veiledning og tilbakemeldinger
- viser empati, omsorg, forståelse og respekt for pasient, pårørende og samarbeidspartnere
- kan identifisere eget kunnskapsbehov, vise selvinnsikt i forhold til egne læringsbehov og innhente ny kunnskap og ferdigheter
- kan reflektere over tverrfaglig samarbeid
- kan under veiledning rapportere pasientinformasjon til annet samarbeidende helsepersonell.