EPN

SPH1020 Basic Nursing Course description

Course name in Norwegian
Grunnleggende sykepleie
Study programme
Bachelorstudium i sykepleie
Weight
18.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg en grunnleggende forståelse av sykepleiefaget. Emnet omfatter grunnleggende behov, sykepleieprosessen og ulike sykepleieprosedyrer. Videre inngår sykepleiens faglige og vitenskapelige grunnlag, etiske teorier og sentrale prinsipper og verdier i sykepleien, samt kommunikasjon og samhandling. I tillegg omfatter emnet de naturvitenskapelige temaene ernæring, mikrobiologi og hygiene.

Required preliminary courses

Studenten må være tatt opp på studiet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive sykepleie- og omsorgsteori
  • kan gjøre rede for menneskets grunnleggende behov
  • kan beskrive forhold som kan påvirke evnen til å dekke grunnleggende behov
  • kan gjøre rede for relevante observasjoner knyttet til menneskets grunnleggende behov
  • kan gjøre rede for sykepleieprosessen
  • kan gjengi kunnskap om sentrale forskrifter og lovverk
  • kan gjøre rede for menneskets behov for næringsstoffer, næringsstoffenes funksjoner, omsetning og betydning for helse og sykdom
  • kan gjøre rede for ulike mikroorganismer, deres betydning for helse og sykdom
  • kan gjøre rede for hvordan ivareta et hygienisk miljø
  • kan gjøre rede for omsorg ved livets slutt

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan følge prinsipper for akademisk skriving
  • kan utføre og begrunne relevante sykepleieprosedyrer
  • kan anvende kunnskap fra anatomi, fysiologi og biokjemi som begrunnelse for sykepleieprosedyrer
  • kan anvende sykepleieprosessen knyttet til ulike grunnleggende behov

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan engasjere seg i refleksjon over opplevelsen av å være pasient
  • kan anerkjenne sentrale prinsipper for kommunikasjon og samhandling
  • kan ta ansvar for egen læring og medansvar for medstudenters læring
  • kan engasjere seg i refleksjon over egen kommunikasjon og væremåte
  • kjenner til og reflekterer over etiske prinsipper og etiske problemstillinger i sykepleie
  • kan anvende profesjonsetiske retningslinjer

Content

Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, oppgaveskriving, skriftlig og muntlig refleksjon, seminar, rollespill, ferdighetstrening i øvingspost, introduksjonspraksis, og selvstudium.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Individuell oppgave knyttet til kommunikasjon og samhandling, ca. 1500 ord

  • Minimum 80% deltakelse i 4 gruppesamlinger og 2 seminarer

  • Skriftlig oppgave i gruppe (2-5 studenter) knyttet til sykepleieprosessen, ca. 1500 ord

  • Introduksjonspraksis, ca. 4 dager

  • Deltakelse på workshop/seminar etter introduksjonspraksis

  • 100% deltakelse på workshop i hygiene, smittevern og mikrobiologi

Assessment

Eksamensinnhold:       Læringsutbyttene

Eksamensform:           Skriftlig eksamen under tilsyn, individuell, 6 timer

Permitted exam materials and equipment

Ingen

Grading scale

Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått 

Examiners

Én intern og én ekstern sensor