EPN-V2

SP9300 Social inequality, health and work inclusion: theory, research approaches and empirical findings Course description

Course name in Norwegian
Social inequality, health and work inclusion: theory, research approaches and empirical findings
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
  • Introduction

    Emnet omhandler grunnleggende kunnskap som er nødvendig for å lese, forstå og forholde seg kritisk til samfunnsvitenskapelig forskning. Det omfatter basiskunnskaper i vitenskapsteori, kvalitativ og kvantitativ forskningsmetode. Samfunnsvitenskapelig metode er grunnleggende kunnskap som gjør det lettere å lese og forstå forskning og kilder i studiets emner. Emnet gir ferdigheter som er spesielt relevant for arbeidet med bacheloroppgaven.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Kunnskap

    Studenten har

    • kunnskap om grunnleggende vitenskapsteori og vitenskapsteoretiske tradisjoner
    • kjennskap til ulike kvantitative og kvalitative forskningsdesign
    • kunnskap om forholdet mellom kvalitative og kvantitative metoder
    • innsikt i hvordan samfunnsvitenskapelige undersøkelser gjennomføres fra valg av tema og problemstilling til innsamling, analyse og rapportering av data
    • kjennskap til verktøy for kvantitativ dataanalyse

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • arbeide med forskningsspørsmål, formulere problemstillinger og relatere disse til metodevalg
    • redegjøre for og forstå grunnleggende metoder for analyse av kvalitative og kvantitative data
    • finne og bruke relevant og kvalitetssikret fagstoff med utgangspunkt i en konkret problemstilling

    Generell kompetanse

    • kunnskap om forskningsetiske retningslinjer og juridisk ansvar
    • kan vurdere metodebruk i, og resultater fra samfunnsvitenskapelige undersøkelser
  • Teaching and learning methods

    Undervisningen i samfunnsvitenskapelig metode veksler mellom forelesninger, diskusjoner, og oppgaveløsning.

  • Course requirements

    Studentene skal i løpet av emnet levere en skriftlig besvarelse på fem til syv sider. Besvarelsen leveres i grupper på tre til fire studenter. Det skriftlige arbeidet må være godkjent før man kan gå opp til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke er tilfredsstillende, må studentene levere en forbedret besvarelse innen en kort frist. Det stilles krav til kildebruk og korrekt henvisningsteknikk. Det blir gitt bedømmelsen godkjent/ ikke godkjent på arbeidskravet.

  • Assessment

    Skriftlig skoleeksamen på fem timer. Ved vurdering teller vitenskapsteori 20 prosent, kvalitativ metode 40 prosent og kvantitativ metode 40 prosent.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen hjelpemidler tillatt.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    Intern sensor vurderer alle besvarelser. Et uttrekk på minst 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Ekstern sensor skal også benyttes ved tvil om besvarelser er bestått. Karakterene på besvarelsene som er vurdert av ekstern og intern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på alle besvarelsene.

  • Target group and admission

    The target group for the course are candidates from the PhD programme in Social Science but it will also be open to PhD students on other programs who wish to study the field in depth.

    Internal candidates register the course in their Studentweb and send a summary, maximum one page, of their project to the PhD administration.

    External candidates apply through the Søknadsweb. The following documentation must be submitted

    • Confirmation on admission to a PhD program
    • Summary of your research proposal (approx.one page) and how this PhD course will be relevant for your research project

    Maximum number of participants is 15.

    The course may be canceled if there are fewer than five qualified applicants.