Programplaner og emneplaner - Student
SP9300 Social inequality, health and work inclusion: theory, research approaches and empirical findings Course description
- Course name in Norwegian
- Social inequality, health and work inclusion: theory, research approaches and empirical findings
- Study programme
-
PhD Programme in Social SciencesPhD Programme in Social Work and Social PolicyPhD Modules in Social Work and Social Policy
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The course is an optional course in the PhD Programme in Social Science.
The course focuses on the reciprocal relationships between participation in the labour market and health, and the ways in which these are structured by social stratification. A running theme is how these phenomena and their interrelations are shaped by national and international institutions and contexts. The degree to which Western societies are able to integrate disadvantaged groups in the labour market is arguably one of the most crucial preconditions for their sustainability in the future. The course will apply an interdisciplinary perspective and draw on disciplines and research fields like social epidemiology, health research, sociology, labour market research, political science, and comparative social policy. The course will cover topics like concepts of health, in particular dimensions related to functional status and work capacity; the social distribution of health and its social determinants in different types of societies; international trends and patterns in labour market inclusion and exclusion; pathogenic and salutary aspects of work; policies and measures to include and retain disadvantaged groups in the labour market.
Required preliminary courses
No prior knowledge required
Learning outcomes
On successful completion of the course, the PhD candidate has the following learning outcomes defined as knowledge, skills, and general competence:
Knowledge
The PhD candidates have
- thorough knowledge of the links between work and health in Western societies and how they are shaped by social inequalities and institutional contexts.
- knowledge of the diversity of policies and schemes that are implemented to bring disadvantaged groups (back) into the labour market.
- knowledge about prominent research traditions and their theoretical and methodological aspects.
Skills
The PhD candidates have
- the ability to make well informed, critical assessments of different theoretical perspectives and methodological approaches to social inequality, health and inclusion in the labour market.
- a scholarly and systematic basis for designing and conducting studies about inequality, health, work/labour market, and how these interrelationships are influenced by welfare state institutions.
General competence
The PhD candidates are capable of
- assessing and identifying new research questions in the field.
- taking part in debates in national and international fora.
Teaching and learning methods
Femte semester er studiets internasjonale semester. Emnet omhandler forskningsbasert fordypning i aktuelle problemstillinger knyttet til kunnskap om, og utvikling av eget yrkesområde i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Analyse av fremtidens yrkesutøvelse, kompetansebehov og opplæringsbehov innenfor utdanningsprogrammet håndverk, design og produktutvikling
Course requirements
For å kunne gå opp til eksamen i emnet, må studentene ha bestått alle tidligere emner i yrkesfaglærerutdanningen
Assessment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om styringsdokumenter og nyere nasjonal og internasjonal forskning innen yrkesutøvelsen med fokus på fremtidens kompetansebehov i arbeidslivet i eget yrkesfag
- har kunnskap om læring, arbeidsmetoder, verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen nasjonalt og internasjonalt
- har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet håndverk, design og produktutvikling, deres kultur, virksomhet og plass i samfunnet både nasjonalt og internasjonalt
Ferdigheter
Studenten
- kan kartlegge, analysere, utvikle og gjennomføre praktisk arbeid/tjeneste i eget yrkesfag på en bærekraftig og yrkesetisk måte
- kan vurdere og dokumentere avansert yrkesfaglig arbeid innenfor eget yrkesfag
- kan etablere og vedlikeholde faglige nettverk innenfor utdanningsprogrammet håndverk, design og produktutvikling
Generell kompetanse
Studenten
- kan administrere og lede daglig læringsarbeid på individ-, organisasjons- og samfunnsnivå
- kan anvende styringsdokumenter og nyere forskning som grunnlag for kartlegging og analyse av fremtidens kompetansebehov i yrkesutøvelsen
- kan vurdere egen yrkesutøvelse som fagarbeider i et samfunnsperspektiv nasjonalt og internasjonalt, og kunne bidra i en bærekraftig fagutvikling i eget yrkesfag
Permitted exam materials and equipment
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid, praktisk utviklingsarbeid.
Grading scale
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:
Arbeidskrav 1
Arbeidskravet løses individuelt.. Studentene skal levere et individuelt dokument som oppsummerer resultater fra minimum 2 intervjuer, litteratursøk og yrkesfaglig praksis innenfor nasjonale og internasjonale innovasjoner i eget fagområde. Omfang: 2500 ord +/- 10%, + litteraturliste og eventuelle vedlegg.
Hensikten med arbeidskravet er å fordype seg i eget yrke for å utvikle yrkesfaget i tråd med arbeidslivets og samfunnets behov nasjonalt og internasjonalt. I tillegg skal studentene få trening i å søke, finne, kontakte og gjennomføre et intervju som både gir intervjutrening og også oppdatert faglig kunnskap.
Arbeidskrav 2
Utstilling og presentasjon av praktisk produkt med begrunnelser. Omfang: tid pr. presentasjon inntil 20 minutter. Hensikten med arbeidskravet er å få erfaring med å stille ut et produkt, samt å dele erfaringer fra ideutvikling til ferdig produkt med begrunnelse av valg.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
Examiners
Individuell prosjekteksamen. Omfang: 4000 ord +/- 10 %, + vedlegg.
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom eller ikke bestått karakter arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
- Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur én gang
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Admission requirements
Alle hjelpemidler tillatt.