EPN-V2

SP9300 Social inequality, health and work inclusion: theory, research approaches and empirical findings Course description

Course name in Norwegian
Social inequality, health and work inclusion: theory, research approaches and empirical findings
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history
Curriculum
FALL 2019
Schedule
  • Introduction

    The course is an optional course in the PhD Programme in Social Work and Social Policy Approved by the Doctorial Committee at HiOA March 30th 2017

    The course focuses on the reciprocal relationships between participation in the labour market and health, and the ways in which these are structured by social stratification. A running theme is how these phenomena and their interrelations are shaped by national and international institutions and contexts. The degree to which Western societies are able to integrate disadvantaged groups in the labour market is arguably one of the most crucial preconditions for their sustainability in the future. The course will apply an interdisciplinary perspective and draw on disciplines and research fields like social epidemiology, health research, sociology, labour market research, political science, and comparative social policy. The course will cover topics like concepts of health, in particular dimensions related to functional status and work capacity; the social distribution of health and its social determinants in different types of societies; international trends and patterns in labour market inclusion and exclusion; pathogenic and salutary aspects of work; policies and measures to include and retain disadvantaged groups in the labour market.

  • Required preliminary courses

    No prior knowledge required

  • Learning outcomes

    On successful completion of the course, the PhD candidate has the following learning outcomes defined as knowledge, skills, and general competence:

    Knowledge

    The PhD candidates have

    • thorough knowledge of the links between work and health in Western societies and how they are shaped by social inequalities and institutional contexts.
    • knowledge of the diversity of policies and schemes that are implemented to bring disadvantaged groups (back) into the labour market.
    • knowledge about prominent research traditions and their theoretical and methodological aspects.

    Skills

    The PhD candidates have

    • the ability to make well informed, critical assessments of different theoretical perspectives and methodological approaches to social inequality, health and inclusion in the labour market.
    • a scholarly and systematic basis for designing and conducting studies about inequality, health, work/labour market, and how these interrelationships are influenced by welfare state institutions.

    General competence

    The PhD candidates are capable of

    • assessing and identifying new research questions in the field.
    • taking part in debates in national and international fora.
  • Teaching and learning methods

    Teaching is organised as a combination of lectures, group work and presentations of the participants' own projects. The course is in English.

  • Course requirements

    Ingen.

  • Assessment

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    KUNNSKAP

    Studenten

    • har kunnskap om kroppsøvingsfagets formål, egenart og legitimering og forbindelse til andre skolefag
    • har kunnskap om hva som kan fremme bevegelsesglede for elever
    • har kunnskap om menneskekroppens oppbygning og funksjon og dens betydning for motorisk - og kroppslig læring
    • har kunnskap om kroppsøving og kroppslig læring i et tverrfaglig perspektiv
    • har kunnskap om forutsetninger for læring på bakgrunn av vekst og motorisk utvikling hos eleven
    • har kunnskap om idretts- og bevegelsesaktivitet, friluftsliv, leik, dans og tidsaktuelle bevegelsesaktiviteter i barne- og ungdomskultur
    • har kunnskap om kroppen som symbol i dagens samfunn, med vekt på hvordan dette kommer til uttrykk i barne- og ungdomskultur

    FERDIGHETER

    Studenten

    • kan vurdere elevens kroppslige læring og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring og læringsfremmende tilbakemeldinger
    • kan utvikle og bruke egne ferdigheter og kunnskaper innen leik, friluftsliv, dans, idrett og andre bevegelsesaktiviteter med tanke på undervisning i kroppsøving
    • kan utforske egne kroppslige uttrykk og lede og gjennomføre skapende prosesser hvor bevegelseserfaring og refleksjon er sentralt
    • kan tilrettelegge for læring av idretts- og bevegelsesaktivitet, friluftsliv, leik, dans og tidsaktuelle bevegelsesaktiviteter i barne- og ungdomskulturen
    • kan identifisere farer, vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø.
    • kan gi svømmeopplæring på 5-10. trinn og utføre livreddende førstehjelp og livberging i vann
    • kan bruke leik som innfallsvinkel til læring og opplevelse innen leik, friluftsliv, dans, idrett og andre bevegelsesaktiviteter med tanke på undervisning i kroppsøving
    • kan legge til rette for dannelsesperspektivet og fair play i tilknytning til kroppsøving

    GENERELL KOMPETANSE

    Studenten

    • kan drøfte på hvilken måte kroppsøving kan bidra til elevens allmenndanning
    • kan bidra til nytekning og innovasjon i faget kroppsøving og til skoleutvikling med utgangspunkt i kroppsøving
  • Permitted exam materials and equipment

    Se fagplanen.

  • Grading scale

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før skriftlig eksamen under tilsyn på Kroppsøving 1 (deleksamen 2) kan avlegges:

    • Arbeidskrav 1. Det stilles krav om minimum 80 % deltakelse i all praktisk undervisning både i og ved campus og undervisning som organiseres som egne kurs. Dersom studenten ikke har tilfredsstilt dette arbeidskravet, mistes retten til å gå opp til skriftlig eksamen under tilsyn samme studieår. Studenten må ta igjen tapt undervisning neste studieår, og gå opp til neste ordinære eksamen.
    • Arbeidskrav 2: 80 % aktiv deltakelse på friluftslivskurs på Hudøy. Omfang er fem dager. Dersom studenten ikke har tilfredsstilt dette arbeidskravet, mistes retten til å gå opp til skriftlig eksamen under tilsyn samme studieår. Studenten må ta igjen kurset neste studieår, og gå opp til neste ordinære eksamen.
    • Arbeidskrav 3: Godkjent livredningsprøve. Svømming er en livbergingsaktivitet, og det er nødvendig å sikre kompetanse hos studenter i svømming. Det stilles krav om 80 % aktiv deltakelse i svømmekurset.
    • Arbeidskrav 4: Godkjent orienteringsprøve. Orientering er en livbergingsaktivitet, og det er nødvendig å sikre kompetansen hos studenter. Studenter som ikke oppnår godkjent orienteringsprøve, har krav på to nye forsøk i samme studieår.
    • Arbeidskrav 5: Skriftlig innlevering i gruppe, antall sider 4000 ord +/- 10 %. Oppgaven skal med utgangspunkt i en valgt læringsteori gi kunnskap om fysisk-motorisk læring av en ny bevegelse eller øvelse, og hvilke fysiologiske adapsjoner som er forbundet med læring.
  • Examiners

    Eksamen på Kroppsøving 1 består av to deleksamener:

    Deleksamen 1: Praktisk-muntlig eksamen

    Deleksamen 1 er en praktisk-muntlig eksamen, der den praktiske gjennomføringen skjer i gruppe, mens den muntlige delen er individuell. Det gis én individuell karakter på denne deleksamenen.

    • Par/gruppe.
    • Forberedelse 24 timer til utarbeidelse av felles øktplan med bakgrunn i trukket tema. Alle hjelpemidler tillatt.
    • Praktisk gjennomføring: 60 minutter per gruppe, hvor hver student har ansvaret for 15 minutter.
    • Muntlig prøve: 15 minutter per student.
    • Intern og ekstern sensor.

    Deleksamen 2: Skriftlig skoleeksamen under tilsyn

    Deleksamen 2 er en individuell skriftlig eksamen under tilsyn.

    • 4 timer.

    Avsluttende karakter i Kroppsøving 1 (30 studiepoeng) oppnås når begge deleksamenene er gjennomført med bestått karakter. Deleksamenene vektes likt.

    Ny/utsatt eksamen

    Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen.

    Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Praktisk-muntlig eksamen kan også arrangeres individuelt.

    Avsluttende karakter i Årsstudium i Kroppsøving (60 studiepoeng) oppnås når G5KRØ3110 og G5KRØ3210 er gjennomført med bestått karakter. Emnene vektes likt ved samlet karakter.

  • Target group and admission

    Deleksamen 1: Praktisk-muntlig eksamen:

    • Ingen hjelpemidler tillatt.

    Deleksamen 2: Skriftlig skoleeksamen under tilsyn:

    • Ingen hjelpemidler tillatt.