EPN-V2

SP9260 Children in the Welfare State: Understandings and Research Approaches Course description

Course name in Norwegian
Barn og unge i velferdsstaten: forståelser og forskningstilnærminger
Study programme
PhD Programme in Social Sciences
PhD Programme in Social Work and Social Policy
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
SPRING 2018
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

I emnet legges det særlig vekt på faglige tradisjoner som bidrar til kontekstualiserte analyser av jenter og gutters dagligliv, oppvekst og utvikling; sosiokulturell teori, interseksjonell teori og barndomssosiologi. Barn/unges rettigheter, med vekt på retten til deltakelse, er et særlig tema. Barns liv og deltakelse analyseres i en overordnet samfunnsmessig og sosialpolitisk kontekst. Metodologiske tilnærminger for å utforske sammenhenger mellom barns ulike hverdagslivsarenaer med sine varierte relasjoner, aktiviteter og innbyrdes forbindelser, blir presentert. Kursets pensum omfatter klassiske og nyere tekster i skandinavisk og internasjonal barneforskning.

Emnet er et samarbeid mellom ph.d.-programmet Sosialt arbeid og sosialpolitikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus, HiOA, og ph.d.-programmet Hverdagslivets socialpsykologi, Universitetet i Roskilde, RUC. Målgruppen for emnet er kandidater tatt opp i disse programmene samt deltakere med bakgrunn fra sosialt arbeid, psykologi, andre samfunnsfag eller helsefag, som har interesse for barne- og barndomsrelaterte temaer.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Etter å ha fullført emnet skal kandidaten ha følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten har

  • inngående kunnskap om utvalgte, sentrale barneforskningstradisjoner; deres teoretiske og metodologiske aspekter
  • reflektert kunnskap om barn/unges rettigheter og deltakelsesprosesser i noen av velferdsstatens profesjonsfelt

Ferdigheter

Kandidaten har

  • analytisk kunnskap om ulikheter mellom barn, knyttet til kjønn, sosial klasse, etnisk tilhørighet, alder og fysisk funksjon/nedsettelse, herunder hvordan ulikheter skapes og samspiller, og hvordan de gis allmennkulturelle så vel som faglige betydninger i forståelser av barn og i profesjonelt arbeid med barn
  • faglig og systematisk grunnlag for å designe og gjennomføre studier om og med barn (0 til 18 år), som direkte eller indirekte berøres av velferdsstatens ordninger

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • vurdere og identifisere nye forskningsspørsmål på feltet
  • delta i debatten i nasjonale og internasjonale fora

Teaching and learning methods

Undervisningen foregår henholdsvis på HiOA og RUC. Den er lagt opp som en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid og presentasjon av deltakernes egne prosjekter.

Course requirements

Mellom 1. og 2. samling sender de deltakerne det er aktuelt for en skisse på maksimalt to sider, der de skisserer planlagt essay. De som ikke skal skrive essay skriver en skisse som grunnlag for diskusjon i gruppa på maksimalt to sider over aspekter ved eget prosjekt relatert til emnets innhold. Deltakelse er obligatorisk og forventet alle undervisningsdager. Kun i spesielle tilfeller kan fravær fra undervisning kunne godtas etter søknad. Ved ikke godkjent fravær vil deltaker miste retten til å få essayet vurdert.

Assessment

De to ph.d.-programmene har ulike krav til godkjenning av emner.

For ph.d.-programmet Sosialt arbeid og sosialpolitikk skal det skrives et essay på ca. 8-10 sider med utgangspunkt i eget prosjekt, relatert til kursets innhold. Essayet skal leveres innen to måneder etter at emnet er avsluttet og vurderes av emneansvarlig. Bestått essay er en forutsetning for å oppnå fem studiepoeng. Dersom essayet ikke vurderes til bestått, kan kandidaten levere inn et bearbeidet essay én gang innen et nærmere angitt tidspunkt.

For ph.d.- programmet hverdagslivets socialpsykologi er det ikke krav om essay. De som deltar uten å skrive essay får en attest for deltakelse. Se programmets nettsider.

Deltakerne kan imidlertid velge å skrive essay og oppnå fem studiepoeng fra HiOA.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt

Grading scale

Bestått/Ikke bestått

Examiners

Mangler info om sensorordning.

Admission requirements

Målgruppe

Målgruppen for emnet er kandidater tatt opp i doktorgradsprogrammet sosialt arbeid og sosialpolitikk, men vil være åpent for andre som ønsker å fordype seg innen feltet sosialt arbeid og sosialpolitikk.

Opptakskrav for eksterne søkere

  • Emnet tilbys primært ph.d.-kandidater.
  • Forutsatt ledig plass vil enkelte av emnene åpne for søkere med fullført mastergrad (120 studiepoeng) eller tilsvarende utdanning innen sosialfag, helsefag, samfunnsvitenskap eller humaniora søke om opptak til enkeltemner. Det kreves minimum karakter B på master-/hovedoppgaven.
  • Søkere som ikke er tatt opp til ph.d.-programmet i sosialt arbeid og sosialpolitikk eller Hverdagslivets socialpsykologi må sende inn et sammendrag på om lag én A4-side med informasjon om eget ph.d.-prosjekt eller annet prosjekt/interesseområde med tema, metode, teoretisk innfallsvinkel, hvor de eventuelt er i ph.d.-løpet og hvorfor dette emnet anses relevant for eget prosjekt.

Maksimalt antall deltakere er 15.

Avslag på søknad om opptak kan påklages i henhold til forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen og Oslo og Akershus.