EPN-V2

SP9250 Action Research and Practice Research Course description

Course name in Norwegian
Aksjonsforskning og praksisforskning
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history
  • Introduction

    Studenten må være tatt opp på studiet.

  • Required preliminary courses

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:  

    Kunnskap     

    Studenten kan

    • beskrive og forklare faktorer som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i grupper eller befolkningen som helhet  
    • beskrive det epidemiologiske og demografiske grunnlaget for folkehelsearbeid  
    • kan beskrive sosial ulikhet i helse og kjenner til nasjonale og globale konsekvenser av ulikhet 
    • beskrive helse -og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering 
    • kjenner til relevante lover og forskrifter for helse- og sosialtjenesten  
    • beskrive forholdet mellom arbeid, utdanning, sosial deltagelse, inkludering og opplevelse av helse   
    • beskrive bærekraftmålene og målenes betydning for folkehelsen

    Ferdigheter

    Studenten kan 

    • reflektere over etiske utfordringer knyttet til folkehelsearbeid som har til hensikt å endre atferd  
    • finne, vurdere og henvise til helsefremmende og forebyggende strategier, organiseringer og tiltak i lys av bærekraftmålene 
    • reflektere over samers status som urfolk relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten 
  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

    Kunnskap

    Studenten

    • har bred forståelse for skolens samfunnsmandat i det helhetlige opplæringsløpet
    • har inngående kunnskap om yrkesfag og yrkesfaglig bredde i eget programområde og kjenner til HMS-arbeid i aktuelle organisasjoner
    • har inngående kunnskap om samfunnets behov for relevant kompetanse i de ulike yrker og i forhold til teknologisk utvikling og det grønne skiftet
    • har kunnskap om læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
    • har kunnskap om entreprenørielle læreprosesser, nytenkning, kreativitet og innovasjon
    • har kunnskap om barn og unges oppvekstmiljø, og om ungdom i vanskelige situasjoner, deres rettigheter, hjelpeapparat og læreres handlingsplikt
    • kjenner til utviklings- og endringsarbeid i skolen og skolen som en lærende organisasjon
    • har kunnskap om ulike forskningsmetoder

    ;

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende sine pedagogiske, yrkesdidaktiske, og teknologiske ferdigheter i tråd med samfunnets og arbeidslivets utviklings- og endringsbehov og holde seg oppdatert
    • kan involvere lokalt arbeidsliv, samfunnsliv og kulturliv i opplæringen og bidra til relevans og yrkesretting av fagene i samarbeid med andre faglærere
    • kan lede læringsprosesser som ivaretar elevmedvirkning i demokratiske læringsfellesskap
    • kan tilrettelegging for vurderingspraksis som bidrar til at eleven kan reflektere over egen og andres læring
    • kan legge til rette for likestilling, likeverd og en bærekraftig yrkesutdanning
    • behersker relevante arbeidsprosesser og reflekterer over egen yrkesutøvelse og kan videreutvikle denne under veiledning
    • kan gjennomføre systematisk forsknings og yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid tilknyttet egen praksis med sikte på å forbedre den
    • behersker bruk av faglitteratur og forholder seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende pedagogiske og didaktiske teorier knyttet til yrkesutøvelse som lærer på 8.-13. trinn

    ;

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan bidra til et profesjonelt arbeidsfellesskap ved å samarbeide med interne og eksterne aktører til beste for elevens læring og utvikling
    • er seg bevisst at gode læringsfelleskap handler om lærerens ansvar for kvaliteten på relasjonsbygging mellom elever, lærere og foresatte
    • kan reflektere over grunnleggende etiske verdier i yrkesopplæringen i skole/bedrift/ virksomhet.
    • kan legge til rette for egen, og elevenes danning i et demokratisk og globalt samfunn
    • kan vise innsikt i og evne til kritisk analyse, samt utforming og iverksettelse av læreplaner
    • kan reflektere over egen faglig utøvelse i samarbeid med andre og kan ta selvstendige og begrunnede valg i sin profesjonelle praksis basert på evidens- basert praksis
    • har endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte fremtidens kompetansebehov i skole, arbeids- og samfunnsliv.
  • Teaching and learning methods

    Alle hjelpemidler er tillatt.

  • Course requirements

    Bestått/ ikke bestått

  • Assessment

    Candidates must write an essay of 8-10 pages. The essay must be handed in for assessment by the teacher responsible for the course no later than two months after teaching ends. A passed essay is a precondition for being awarded the 5 ECTS credits. If the essay is awarded a fail grade, the candidate can submit a revised essay once, by a specified deadline.

  • Permitted exam materials and equipment

    Eksamen er todelt hvor den ene delen gjennomføres i grupper og den andre delen er individuell.

    Del 1: Grupper på 2-4* studenter gjennomfører et tverrfaglig utviklingsprosjekt. Det tverrfaglige utviklingsprosjektet skal dokumenteres gjennom en skriftlig grupperapport, omfang 3500 ord +/- 10 %

    Del 2: Individuell muntlig eksamen. 30 minutter pr. kandidat. Muntlig eksamen er basert på kjerneelementer i pensum og på læringsutbyttebeskrivelse for emnet.

    I del 1 blir det gitt en felles gruppekarakter som tilsvarer 1/3 del av endelig karakter og utgjør 10 studiepoeng i henhold til Nasjonale retningslinjer for praktisk pedagogikk for yrkesfag trinn 8-13.

    I del 2 blir det gitt en individuell gradert karakter som tilsvare 2/3 deler av den endelige karakter.

    De to eksamensdelene er uavhengige av hverandre. Dersom man stryker eller har godkjent dokumentert fravær på del 1, kan man likevel gå opp til eksamen i del 2, men begge deler må være bestått for å få endelig karakter i emnet.

    *I særskilte tilfeller gis det mulighet for å gjennomføre del 1 av eksamen individuelt.

    Ny og utsatt eksamen

    • Ved karakter F, ikke bestått, på del 1 tverrfaglig utviklingsprosjekt gis det mulighet for å gjennomføre eksamen individuelt. På først ny og utsatt eksamen kan utviklingsprosjektet forbedres, ved senere forsøk må det skrives nytt tverrfaglig utviklingsprosjekt.

    • Ved karakteren F, ikke bestått, på del 2 individuell muntlig eksamen: gjennomføres eksamen på samme måte som ved ordinær eksamen.

    • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
  • Grading scale

    Hjelpemidler til vurdering/eksamen

    Del 1: Alle hjelpemidler er tillatt, men det skal benyttes korrekt referanseteknikk og alle kilder skal oppgis;

    Del 2: Ett A4 ark med notater

  • Examiners

    Del 1: Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått. ;

    Del 2:;Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.;;

  • Target group and admission

    Target group

    The target group for the course consists of candidates who have been admitted to the PhD programme in Social Work and Social Policy, but it will also be open to others who wish to study the field of social work and social policy in depth.

    Admission requirements for external applicants to individual courses

    • The course is primarily for PhD candidates.
    • Applicants must send in a certified copy of admission to a PhD program or equivalent, and a summary of approximately one A4 sized sheet including information about your topic, method, theoretical approach and state how this PhD course will be relevant for your research project.
    • In some courses, and if seats are available, applicants with a completed master's degree (120 ECTS) equivalent to the PhD program's professional profile, may be considered for application. A grade above average on the master's thesis or master's degree is required. A certificate of the master's degree must be enclosed, as well as a summary, one page, with information about own research interest.
    • To apply for admission please use the Søknadsweb, where all the required certificates also be submitted

    Maximum number of participants is 15.

  • Course contact person

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor.