EPN-V2

SP9250 Action Research and Practice Research Course description

Course name in Norwegian
Aksjonsforskning og praksisforskning
Study programme
PhD Programme in Social Sciences
PhD Programme in Social Work and Social Policy
PhD Modules in Social Work and Social Policy
Elective modules from PhD Programme in Social Sciences
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
FALL 2017
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Emnet tar opp ulike forskningstradisjoner, teorier og metodologiske tilnærminger til empiriske studier i tilknytning til praksis i sosialt arbeid: aksjonsforskning, evaluering, deltakerorientert forskning, samarbeidsforskning og praktikerbasert forskning. Emnet omfatter det vitenskapsteoretiske og teoretiske grunnlaget for praksisbasert forskning og aksjonsforskning. Noen sentrale spørsmål er: Hva er forholdet mellom erfaringsbasert og forskningsbasert kunnskap? Hvilke muligheter til utvikling av kunnskap og forståelse finnes innenfor ulike forskningstradisjoner i praksisbasert forskning og aksjonsforskning? Hvilke roller har forskere og andre aktører (brukere og ansatte) innenfor ulike tilnærminger i praksisbasert forskning og aksjonsforskning? Hvordan er forholdet mellom nærhet og distanse når sosialarbeidere er forskere i egen kultur/fagfelt?

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Etter å ha fullført emnet skal kandidaten ha følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten har fordypet kunnskap om

  • teoretiske og metodologiske perspektiver til grunn for praksisbasert forskning og aksjonsforskning i sosialt arbeid
  • kunnskapsteoretiske spørsmål ved praksisbasert forskning og aksjonsforskning som gjør det mulig å reflektere over relevans og begrensninger ved kunnskapsproduksjon i disse formene for forskning
  • sentrale spørsmål knyttet til forskerrollen, dilemmaer og forskningsetiske spørsmål i praksisbasert forskning og aksjonsforskning

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • lage design for praksisbasert forskning og aksjonsforskning i sosialt arbeid basert på ulike teoretiske og metodiske tilnærminger
  • analysere og reflektere over sentrale kunnskapsteoretiske, metodologiske og forskningsetiske spørsmål ved praksisbasert forskning og aksjonsforskning i sosialt arbeid, og eget forskningsprosjekt
  • gjennomføre analyser av betingelser og utfordringer for utvikling av kunnskap om sosialt arbeid

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • vurdere og identifisere nye forskningsspørsmål på feltet
  • delta i fagdebatten i nasjonale og internasjonale fora

Teaching and learning methods

Emnet er basert på forelesninger, selvstudier og kollokvier/gruppevirksomhet. Presentasjon og drøftinger vil ta utgangspunkt i erfaringer fra praksisbasert forskning og aksjonsforskning i arbeidsliv, organisasjoner, fra sosialt arbeid og barnevern.

Course requirements

Deltakerne blir bedt om å presentere forskningsspørsmål og å utforme forskningsdesign for studier basert på praksisbasert forskning og aksjonsforskning. Presentasjonene vil danne grunnlag for diskusjoner der det forutsettes aktiv deltakelse i form av å både presentere egne ideer og å gi tilbakemelding på andres. Presentasjonene skal formuleres skriftlig (1-2 sider) og distribueres til undervisere og øvrige kursdeltakere innen angitt tidsfrist. Deltakelse er obligatorisk og forventet alle undervisningsdager. Kun i spesielle tilfeller kan fravær fra undervisning kunne godtas etter søknad. Ved ikke godkjent fravær vil deltaker miste retten til å få essayet vurdert.

Assessment

Det skal skrives et essay på 8-10 sider. Essay skal leveres innen to måneder etter avsluttet undervisning og vurderes av emneansvarlig. Bestått essay er en forutsetning for å oppnå 5 studiepoeng. Dersom essayet ikke vurderes til bestått, kan kandidaten levere inn et bearbeidet essay én gang innen et nærmere angitt tidspunkt.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt

Grading scale

This course provides an overview of relevant philosophy of science perspectives in the aesthetic field as well as different scientific methods. Particular emphasis is placed on elucidating research methods of relevance to the distinctive nature of the aesthetic field and research in this field. This is, in turn, put into a philosophy of science perspective. The course will present basic concepts and methodology perspectives that are key to assessing and carrying out research and development work in the aesthetic field.

Examiners

No requirements over and above the admission requirements.

Admission requirements

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • has thorough knowledge of the field's scientific theories and methods and the distinctive nature of the art subjects as a research area
  • is capable of analysing and reflecting on academic questions with a basis in research method perspectives and scientific traditions relating to the academic field’s history, characteristics and place in society
  • has in-depth knowledge of different forms of knowledge acquisition and source criticism in scientific publishing.

Skills

The student is capable of

  • analysing and using philosophy of science and research methods of relevance to the aesthetic field in an independent manner
  • remaining critical to different perspectives in the fields of philosophy of science and research methods, and applying this knowledge to structure and formulate academic lines of reasoning
  • remaining critical to different information sources as the basis for the research process
  • assessing different ethical perspectives relating to the research process

Competence

The student

  • is capable of working independently in his/her own field and masters the field's forms of expression
  • is capable of communicating with various target groups about professional issues and angles of discussion in the aesthetic fields