Programplaner og emneplaner - Student
SP9230 Intersectionality: Interaction of Social Categories Course description
- Course name in Norwegian
- Interseksjonalitet: Sosiale kategoriers samspillsdynamikk
- Study programme
-
PhD Programme in Social SciencesPhD Programme in Social Work and Social PolicyPhD Modules in Social Work and Social Policy
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om bærekraftig utvikling, fordeling av ressurser, sentrale globale utfordringer og ulike natursyn
- har kunnskap om pedagogisk ledelse knyttet til arbeid med bærekraftig utvikling i barnehagen
- har kunnskap om barns utvikling av sosial forståelse og solidaritet
- har kunnskap om økologi, naturtyper og naturpregede omgivelser også i og omkring storbyen
- har kunnskap om betydningen av naturopplevelser og hvordan lede arbeid med barns utforsking av natur
- har kunnskap om materialitet, estetisk praksis og barns skapende uttrykksmåter i et bærekraftperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan i samarbeid med barn og personalet planlegge, lede og gjennomføre pedagogisk arbeid knyttet til bærekraftig utvikling
- kan se sammenhengen mellom lokalt arbeid i barnehagen, barns oppvekstmiljø og globale problemstillinger
- kan lede arbeid med bærekraft gjennom utforsking og skapende prosesser
- kan reflektere over barnehagens verdigrunnlag, samfunnsmandat og arbeidet med bærekraftig utvikling
Generell kompetanse
Studenten
- har endrings- og utviklingskompetanse knyttet til barnehagens pedagogiske arbeid med bærekraftig utvikling, og kan bidra til fremtidens barnehage
- kan kritisk reflektere forbruk i ulike sammenhenger
Teaching and learning methods
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
Studenten skal planlegge, gjennomføre og evaluere prosjekter knyttet til barnehagens arbeid med bærekraftig utvikling.
1. Individuelt prosjekt i barnehagen. Presentasjon av prosjektet for medstudenter og lærere, omfang 10-15 minutter.
2. Individuelt refleksjonsnotat. Omfang 1200 ord +/- 10 %.
Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på studiested, nett og i barnehagene. Studiet er bygget opp rundt arbeids- og undervisningsformer, med kollektive læringsprosesser som ikke kan erstattes med individuelle studieformer. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 40 prosent, uansett fraværsgrunn.
Utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid.
Course requirements
Eksamen er en individuell praktisk-muntlig eksamen på om lag 30 minutter.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) heltid eller https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering
Assessment
Det er tillatt å ha med ett produkt og ett A4-ark med notater.
Permitted exam materials and equipment
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Grading scale
Eksamen blir vurdert av to til tre interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordningen.
Examiners
Innholdet i fordypningen består av følgende fire hovedtema:
1. Natur og økologi
- økologi
- naturmangfold
- ulike naturmiljøer
- natursyn
2. Materialitet og estetisk praksis
- materielle erfaringer og materialforståelse
- håndverk og teknologi
- kunst og estetisk praksis
3. Demokrati og rettferdig fordeling
- global forståelse
- solidaritet og rettferdig fordeling
- barns rettigheter og medvirkning
4. Ledelse og veiledning
- pedagogisk ledelse og ulike tilnærminger til bærekraftig utvikling/bærekraft.
- veiledning i faglige prosesser av personale i barnehagen
Admission requirements
The target group for the course are candidates from the PhD programme in Social Work and Social Policy, but it will also be open to PhD students on other programs who wish to study the field in depth.
Internal candidates register the course in their Studentweb and send a summary, maximum one page, of their project to the PhD administration.
External candidates apply through the Søknadsweb. The following documentation must be enclosed:
- Confirmation on admission to a PhD program
- Summary of your research proposal (approx.one page) and how this PhD course will be relevant for your research project
Maximum number of participants is 15.
The course may be canceled if there are fewer than five qualified applicants.
Course contact person
Førsteamanuensis Ariana Guilherme Fernandes