EPN-V2

SP9230 Intersectionality: Interaction of Social Categories Course description

Course name in Norwegian
Interseksjonalitet: Sosiale kategoriers samspillsdynamikk
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history
Curriculum
FALL 2021
Schedule
  • Introduction

    Gender, ethnicity, social class, age/generation, functional ability and sexual orientation form the basis for social categories that are part of the power relations and forms of dominance in society today. That also makes them important to the freedom of action of groups and individuals and the way in which they understand themselves and others. It is a challenge in empirical analyses to take into consideration that people belong to many different categories at the same time.

    Intersectional approaches make it possible for analyses to identify the many-faceted interactions that can constitute social categories and that social categories can produce. This course includes theoretical perspectives and empirical research that are primarily based on affiliation to one of the relevant categories, as well as scholarly works that make dynamic relationships between category affiliations the focus of their analysis.

  • Required preliminary courses

    No prior knowledge requirements

  • Learning outcomes

    After completing the course, the candidates are expected to have the following knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    Candidates have

    • knowledge about theoretical perspectives that challenge notions that social categories are substantially uniform
    • knowledge about social and cultural processes that have contributed/contribute to different forms of category construction

    Skills

    Candidates have

    • an academic basis for conducting complex and dynamic analyses of people's concurrent affiliation to important categories
    • an academic basis for analysing and reflecting on power relations in research and social work activities from an intersectional perspective

    General competence

    Candidates are capable of

    • assessing and identifying new research questions in the field
    • taking part in debates in national and international forums
  • Teaching and learning methods

    Teaching will take the form of lectures, groups- and class discussions.

  • Course requirements

    Participation is mandatory, and candidates are expected to attend all days of teaching. A minor absence (up to 20 %) may only be accepted under certain circumstances and upon application. In the event of absences that are not approved, candidates will lose their right to have their essays assessed.

  • Assessment

    An essay of about 10 pages must be written in connection with the course. The essay must be handed in for assessment by the teacher responsible for the course no later than two months after the last day of the course. A passed essay is a precondition for being awarded the 5 ECTS credits. If the essay is awarded a fail grade, the candidate can submit a revised essay once, by a specified deadline.

  • Permitted exam materials and equipment

    All examination support material is allowed as long as source reference and quotation technique requirements are applied.

  • Grading scale

    Emnet omfatter fordypning i ulike etiske teorier og retninger. I dette inngår å se sammenhengen med sykepleiens etiske paradigme. Emnet omfatter fordypning i etisk argumentasjon og beslutningsteori sett opp mot relevante etiske problemstillinger.

  • Examiners

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • har avansert kunnskap om sykepleiens ethos og etikk i relasjon til klinisk anvendt sykepleie, herunder kunnskap om kliniske implikasjoner av ulike etiske retninger og bruk av klinisk skjønn og dømmekraft
    • har inngående kunnskap om etisk argumentasjon og beslutningsteori i klinisk praksis,herunder kunnskap om omsorgsetiske dilemmaer knyttet til makt, krenkelse, verdighet, autonomi, empowerment, definisjonsmakt og teorier/arbeidsmetoder benyttet av kliniske etikk-komiteer
    • har inngående kunnskap om etiske dilemmaer i krysningspunktet mellom individ og samfunn, herunder kunnskap om forholdet mellom teknologi og etikk, forholdet mellom folkehelsetiltak og individets frihet, samt bevissthet i forhold til sykepleierens faglige og moralske ansvar for enkeltindivider og grupper som risikerer marginalisering

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan anvende etisk argumentasjon, inklusive etisk beslutningsteori, og selvstendig analysere etiske problemstillinger
    • kan anvende relevant forskning til å underbygge etisk argumentasjon
    • kan kommunisere og argumentere for sitt etiske ståsted i forhold til sykepleievitenskapen

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan formidle omfa:ttende selvstendig arbeid om etiske problemstillinger fra sin kliniske praksis
    • kan kommunisere om etiske problemstillinger innen temaet med både spesialister og allmennheten
  • Target group and admission

    For å kunne fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • Oppgave: Klinisk etikk: Skriftlig oppgave i gruppe på 3-4 studenter, omfang 1500 ord (+/- 10 prosent). Muntlig fremlegg av oppgaven for medstudenter og lærer(e). Muntlige kommentarer fra medstudenter. Muntlig tilbakemelding fra lærer.
    • Dokumentasjon av selvvalgt litteratur: 350 sider
  • Course contact person

    Forelesninger, gruppearbeid, rollespill og øvelser, selvstudier.