Programplaner og emneplaner - Student
SP9100 Qualitative Methods and Analytical Strategies Course description
- Course name in Norwegian
- Kvalitativ metode og analysestrategier
- Study programme
-
PhD Programme in Social SciencesPhD Programme in Social Work and Social PolicyPhD Modules in Social Work and Social Policy
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Curriculum
-
SPRING 2018
- Schedule
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Emnet vil gi en solid orientering om noen tradisjoner og tilnærminger som betegnes som kvalitativ forskning og deres epistemologiske basis. Det vil være ulike metodiske tilnærminger man fordyper seg i hver gang emnet går.
Nyere kvalitativ samfunnsforskning henter også inspirasjon fra filosofi og humaniora, noe som avspeiles i emnet. Det gis en presentasjon av ulike måter å produsere et empirisk materiale på. Kvalitativ analyse har en bred plass i emnet; dialogen mellom teori og empiri, utforming av analytiske redskaper og utvikling av empiribaserte og teoriinspirerte analysemodeller, og generering av teori på grunnlag av empiri. Videre vil emnet ta opp hva kontekstualiserte analyser kan innebære i feltet sosialt arbeid og sosialpolitikk. Ulike sett av kvalitetskriterier for kvalitative kunnskapsprosjekter presenteres, og emnet gir en orientering om diskusjonen innenfor feltet.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Etter å ha fullført emnet skal kandidaten ha følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten har:
- kan vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av ulike metoders bruksområde, muligheter og begrensninger
- inngående og reflektert innsikt i en til to spesifikke metodiske tilnærminger og kan plassere dem i forhold til eget forskningsfelt
Ferdigheter
Kandidaten kan
- anvende kvalitative forskningsmetoder og gjennomføre kvalitative analyser på høyt nivå
- ta metodisk reflekterte valg som står til eget ph.d.-prosjekt og tilhørende problemstilling
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- med faglig integritet vurdere ulike typer etiske problemstillinger
- delta i relevante internasjonale debatter innen fagområde
- identifisere og utarbeide nye forskbare problemstillinger utfra komplekse samfunnsmessige forhold
Teaching and learning methods
Undervisningen vil legges opp med forelesninger, studentframlegg og diskusjoner.
Course requirements
Aktiv deltakelse støtter opp om en utviklende fagforståelse og kandidatene må ha forberedt seg ved å ha lest pensum for å kunne delta aktiv i diskusjonene. Deltakelse er obligatorisk og forventet alle undervisningsdager. Kun i spesielle tilfeller kan fravær fra undervisning kunne godtas etter søknad. Ved ikke godkjent fravær vil deltaker miste retten til å få essayet vurdert.
Assessment
Deltakerne skal skrive et essay på ca. 12-15 sider med utgangspunkt i eget kunnskapsprosjekt innenfor kvalitativ metodologi. Essayet skal leveres innen 4. november og vurderes av emneansvarlig. Emnet er lagt opp slik at siste dag av emnet arrangeres ca. sju uker etter de tre første dagene av emnet. Den siste dagen gjennomgås alle essayene med tilbakemelding fra emneansvarlig. Bestått essay er en forutsetning for å oppnå 10 studiepoeng. Dersom essayet ikke vurderes til bestått, kan kandidaten levere inn et bearbeidet essay én gang innen et nærmere angitt tidspunkt.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt
Grading scale
Bestått/Ikke bestått
Examiners
Mangler info om sensorordning
Admission requirements
Målgruppe
Målgruppen for emnet er kandidater tatt opp i doktorgradsprogrammet sosialt arbeid og sosialpolitikk, men vil være åpent for andre som ønsker å fordype seg innen feltet sosialt arbeid og sosialpolitikk.
Opptakskrav
Emnet tilbys kun til stipendiater opptatt i ph.d.-programmer eller tilsvarende. Søkere som ikke er tatt opp til ph.d.-programmet i sosialt arbeid og sosialpolitikk må sende inn et sammendrag på om lag én A4-side med informasjon om eget ph.d.-prosjekt eller annet prosjekt/interesseområde med tema, metode, teoretisk innfallsvinkel, hvor de eventuelt er i ph.d.-løpet og hvorfor dette emnet anses relevant for eget prosjekt.