Programplaner og emneplaner - Student
SP9000 Ideas and Concepts in Social Work and Social Policy Course description
- Course name in Norwegian
- Idéer og begreper i sosialt arbeid og sosialpolitikk
- Study programme
-
PhD Programme in Social Work and Social PolicyPhD Modules in Social Work and Social Policy
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
For å kunne gå opp til eksamen må SPH1020 Grunnleggende sykepleie og SPH1230 Anatomi, fysiologi og biokjemi være bestått.
Required preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for relevante sykepleietiltak og observasjoner til pasienter med de vanligste medisinske sykdommene og ved kirurgi
- kan gjøre rede for teoretiske modeller, teorier og sentrale begreper som har relevans for sykepleie til pasienter ved medisinske sykdommer og ved kirurgi
- kan gjøre rede for patologiske prosesser og tilstander, årsaker, forebygging, symptomer, tegn, behandling, prognose og komplikasjoner ved de vanligste medisinske sykdommene og ved kirurgi
- kan gjøre rede for hvordan man stiller diagnoser ved hjelp av prøver og undersøkelser
- kan gjøre rede for ulike medikamentgrupper med vekt på administrasjonsform, virkninger, bivirkninger, interaksjoner og observasjoner og rapporteringsrutiner ved medikamentell behandling ved de vanligste medisinske sykdommene og ved kirurgi
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre og begrunne relevante sykepleiefaglige prosedyrer
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i pasientens og pårørendes opplevelse av sin situasjon
Learning outcomes
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, ferdighetstrening i øvingspost, gruppearbeid, selvtesting med nettoppgaver og selvstudium.
Teaching and learning methods
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Ferdighetstrening på øvingspost, én dag.
- Individuell digital oppgave knyttet til sykepleie og sykdomslære i medisin og ved kirurgi.
Course requirements
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Skriftlig eksamen under tilsyn, individuell, seks timer.
Sensorordning: Èn intern og èn ekstern sensor.
Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Det gis èn samlet karakter. Begge fagområder må hver for seg være vurdert til A-E for at studenten skal bestå eksamen. Dersom studenten får karakteren F i ett av fagområdene, må hele eksamen tas på nytt.
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Ingen.
Pensumliste
Pensum er på totalt ca. 1200 sider.
Grønseth, R., Markestad, T., Steensæth, Y., Markestad, A. M. & De Gaust, D. (2017). Pediatri og pediatrisk sykepleie (4. utg.). Bergen: Fagbokforl. [Kap. 5 (s. 49 - 62), kap. 6 (s. 63 - 72), kap. 8 (s. 105 - 126).]
Knutstad, U. (2013). Sykepleieboken: 3: Utøvelse av klinisk sykepleie (2. utg.). Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Wyller, V. B. (2014). Syk: mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi og klinisk medisin: Syk 1 (3. utg.). Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Wyller, V. B. (2014). Syk: mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi og klinisk medisin: Syk 2 (3. utg.). Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Pensum til SPH1410 som ligger på Fronter, i bolk
Almås, H. & Stubberud, D.-G. (2016). Sykepleie ved sykdommer og forstyrrelser i urinveier og mannlige kjønnsorganer. I H. Almås, D.-G. Stubberud, & R. Grønseth (Red.), Klinisk sykepleie: 2 (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Deler av kap. 18, s. 100-105].
Danielsen, A., Berntzen, H. & Almås, H. (2016). Sykepleie ved smerter. I H. Almås, D.-G. Stubberud, & R. Grønseth (Red.), Klinisk sykepleie: 1 (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Deler av kap. 10, s. 381 - 404].
Landfald, G. & Ytrehus, S. (2016). Sykepleie ved svikt i blodsirkulasjonen. I H. Almås, D.-G. Stubberud, & R. Grønseth (Red.), Klinisk sykepleie: 1 (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Deler av kap. 8, s. 281-288, 296-299].
Nordtvedt, P. & Grønseth, R. (2016). Kartlegging av akutt/kritisk sykdom ved hjelp av ABCD-prinsipper. I H. Almås, D.-G. Stubberud, & R. Grønseth (Red.), Klinisk sykepleie: 1 (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Deler av kap. 1, s. 28-34].
Anbefalt litteratur
Den norske Legeforening (2017). Klinisk transfusjonshåndbok . (3. utg.). [Oslo]: Norsk forening for immunologi og transfusjonsmedisin og Den norske Legeforening. Hentet fra:http://legeforeningen.no/PageFiles/285856/Tranfusjonsh%c3%a5ndboken%20010217.pdf
Grønseth, R., Markestad, T., Steensæth, Y., Markestad, A. M. & De Gaust, D. (2017). Pediatri og pediatrisk sykepleie (4. utg.). Bergen: Fagbokforl.
Haugen, J. E. (2014). Akuttmedisinsk sykepleie: Utenfor sykehus (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Heggdal, K. (2006). Sykepleiedokumentasjon (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1 - 6]
Hellesø, R. (2015). Pasientjournalen og prinsipper i journalføring. I E. K. Grov, I. M. Holter, & K. C. Toverud (Red.), Sykepleieboken 1: Grunnleggende kunnskap i klinisk sykepleie (5. utg., s. 209 - 243). Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Ingvaldsen, B. (2014). Væske, elektrolytter, blodgasser og infusjonsterapi (4. utg.). Oslo: Avdeling for anestesiologi, Oslo Universitetssykehus, Ullevål.
Jerpseth, H., Dahl, V., Nortvedt, P. & Halvorsen, K. (2017). Nurses¿ role and care practices in decision-making regarding artificial ventilation in late stage pulmonary disease. Nursing Ethics, 24 (7), 821-832. Hentet fra: https://bibsys-almaprimo.hosted.exlibrisgroup.com:443/HIOA:default_scope:TN_scopus2-s2.0-85033400573
Knutstad, U. (2013). Det syke mennesket i møte med helsetjenesten. I R. Knutstad (Red.), Sykepleieboken: 3: Utøvelse av klinisk sykepleie (2. utg.). Oslo: Cappelen Damm akademisk. [Kap. 1, s. 23 - 35].
NANDA & Norsk redaksjonsutvalg for klassifikasjonssystemene. (2003). NANDA sykepleiediagnoser: Definisjoner & klassifikasjon, 2001-2002 (Norsk. utg.). Oslo: Akribe.
Norsk Resuscitasjonsråd. (2015). Nye norske retningslinjer i gjenoppliving av voksne, barn og nyfødte . Hentet fra http://nrr.org/index.php/no/retningslinjer/norske-retningslinjer-2015
Norsk sykepleierforbund. (2011). Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere: ICNs etiske regler . Hentet frahttps://bibsys-almaprimo.hosted.exlibrisgroup.com:443/HIOA:default_scope:BIBSYS_ILS71491537420002201
Nortvedt, P. (2016). Omtanke: en innføring i sykepleiens etikk (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 3, s. 123 - 133 + kap. 4, 5 og 6 = 122 s.]
Olsen, L. A. (2014). Praktisk medikamentregning: Dose, styrke, mengde (4. utg.). Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Simonsen, T., Aarbakke, J. & Lysaa, R. (2010). Illustrert farmakologi (3. utg.). Bergen: Fagbokforl.
Slettebø, Å. (2013). Sykepleie og etikk (6. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[Kap. 4, s. 85 - 112]
Sortland, K., Steensæth, Y. & Gjerstad, R. (2015). Ernæring - mer enn mat og drikke (5. utg.). Bergen: Fagbokforl.
Stordalen, J. (2015). Smittevern og hygiene: Den usynlige fare (5. utg.). Bergen: Fagbokforl.
Tveiten, S., Wennick, A. & Steen, H. F. (2012). Sykepleie til barn: Familiesentrert sykepleie . Oslo: Gyldendal akademisk.
Veiledende verktøy
Var, prosedyrer og kunnskapsstoff: https://www.varhealthcare.no/var/no/tilgang-til-var/index.action
(Pensumliste ajour: 30.01.2018. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, kk. APA-stil.)
Assessment
Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.
Permitted exam materials and equipment
All examination support material is allowed as long as source reference and quotation technique requirements are applied.
Grading scale
Passed- Failed
Examiners
The essay will be graded by the course lectures.
Admission requirements
The target group for the course are candidates from the PhD programme in Social Work and Social Policy, but it will also be open to others who wish to study the field of social work and social policy in depth.
Admission requirements for external applicants to individual courses
- The course is primarily for PhD candidates.
- Applicants must send in a certified copy of admission to a PhD program or equivalent, and a summary of approximately one A4 sized sheet including information about your topic, method, theoretical approach and state how this PhD course will be relevant for your research project.
- In some courses, and if seats are available, applicants with a completed master's degree (120 ECTS) equivalent to the PhD program's professional profile, may be considered for application. A grade above average on the master's thesis or master's degree is required. A certificate of the master's degree must be enclosed, as well as a summary, one page, with information about own research interest.
- To apply for admission please use the Søknadsweb, where all the required certificates also be submitted
Maximum number of participants is 15.